امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279271
۵۸۰
۱
۰
نسخه چاپی

مهاجرت تحصیلی به ترکیه + بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه + بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه

کشور ترکیه به علت نزدیک بودن راه و شباهت های فرهنگی که با ایران دارد، برای مهاجرت و ادامه تحصیل بسیار مورد توجه ایرانیان قرار می گیرد.

کشور ترکیه علاوه بر شباهت های فرهنگی، از نظر موقعیت جغرافیایی نیز کشور مورد پسند مردم ایران است. در حال حاضر به دلیل قیمت بالای دلار و یورو، تحصیل در کشور ترکیه به علت کمتر شدن هزینه ها، انتخاب منطقی برای برخی به نظر می رسد.

تحصیل در دانشگاه های ترکیه

شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه شباهت هایی به دانشگاه های اتحادیه اروپا دارد. تحصیل در دانشگاه های ترکیه در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صورت می گیرد. تحصیل در این کشور هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است.

یکی از دلایل ابراز تمایل دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل هزینه کمتر نسبت به کشور های اروپایی و آمریکایی از بابت قیمت دلار و یورو است.

همچنین مسافت کمی که با ایران دارد، سختی دوری از خانواده را کاهش می دهد و همچنین هزینه رفت آمد از بابت بلیط هواپیما نیز، به صرفه تر از کشور های اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا است.

دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه نیز همانند ایران به دو گروه، دولتی و خصوصی تقسیم می شود. همانطور که مشخص است برای ورود به دانشگاه های خصوصی  باید شهریه پرداخت شود.

تحصیل در دانشگاه های دولتی، به جز هزینه اولیه ثبت نام، رایگان محسوب می شود.

لازم به ذکر است ورود دانشجو در ترکیه هم با  کنکور سراسری اتفاق می افتد که در صورت قبولی جر هزینه ثبت نام کنکور در صورت ورود به دانشگاه دولتی، شرایط بسیار راحت و هزینه کمی اعمال خواهد شد.

 تعدادی از دانشگاه های این کشو عبارتند از:

  • دانشگاه فنی خاورمیانه metu.
  • دانشگاه آیدین استانبول.
  • دانشگاه کوچ.
  • دانشگاه بیلکنت.
  • دانشگاه میمار سینان.
  • دانشگاه موغلا.
  • دانشگاه مصطفی کمال.
  • دانشگاه اوکان.

مزایای تحصیل در ترکیه

 تحصیل در کشور ترکیه دارای مزیت هایی است که عبارتند از:

  • وجود استاندار های جهانی در دانشگاه های ترکیه.
  • اخذ پذیرش آسان.
  • یادگیری راحت تر زبان ترکی.
  • تحصیل به دو زبان ترکی و انگلیسی به انتخاب شما.
  • امکان اخذ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی.
  • امکان کار دانشجویی.
  • هزینه کمتر برای زندگی نسبت به سایر کشور ها.
  • سهولت رفت و آمد به ایران.
  • هزینه ناچیز وسایل نقلیه عمومی برای دانشجویان.

بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه

کشور ترکیه دانشجویان را از سراسر دنیا در صورت داشتن شرایط لازم بورسیه می کند. شرایطی مانند، معدل، نمره زبان، مقالات و پیشینه تحصیلی مواردی است که برای دریافت بورسیه وجود دارد.

 کمک هزینه تحصیلی به صورت ماهیانه: دریافت بورس تحصیلی با توجه به رشته تحصیلی در هر یک  از دانشگاه های ترکیه متفاوت است. این بورس در مقطع کارشناسی ۷۰۰ لیر، در کارشناسی ارشد ۹۵۰ لیر است. در مقطع دکتری نیز این مبلغ ۱۴۰۰ لیر است و برای دوره های پژوهشی ۳۰۰ لیر در ماه در نظر گرفته می شود.

 خوابگاه: در دانشگاه های دولتی استفاده از خوابگاه به صورت رایگان است که این یک مزیت خوب محسوب می شود.

 شهریه دانشگاه: افرادی که بورس تحصیلی دریافت می کنند، هزینه شهریه آن ها توسط دولت پرداخت می شود و به صورت رایگان می باشد.

 کمک هزینه سفر: افرادی که بورس تحصیلی در ترکیه را دریافت کنند مبلغی به عنوان کمک هزینه سفر برای آن ها در نظر گرفته می شود که این هزینه برای مسافرت به این کشور جهت ثبت نام و برگشت از ترکیه پساز فارغ التحصیلی می باشد.

 دوره زبان ترکی: افرادی که بورس تحصیلی دریافت می کنند اما زبان ترکی بلد نیستند، می توانند در یک دوره یکساله به صورت رایگان زبان ترکی یاد بگیرند و مدرک زبات ترکی دریافت نمایند.

 بیمه درمانی: دانشجویانی مه در کشور ترکیه بورسیه دریافت می کنند، بیمه درمانی ۀ« ها به صورت رایگان می باشد.

شرایط اخذ بورسیه در ترکیه

برای دریافت بورسیه ترکیه برخی موارد است که در صورت دارا بود آن ها، شما می توانید بورسیه تحصیلی این کشور را دریافت نمایید.

 معدل: متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی برای دوره لیسانس باید مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم با معلی بالاتر از ۱۴ داشته باشد. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری معدل باید بالاتر از ۱۵ باشد. البته ممکن است این شرایط با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی متغیر باشد. مثلا در رشته ی پزشکی، برای دریافت بورسیه باید معدل ۱۸ به بالا داشته باشید.

 سن: در مقطع کارشناسی، متقاضی بورس دوره کارشناسی نباید بالاتر ار ۲۱ سال داشته باشد. در مقطع ارشد نباید بالاتر از ۳۰ سال باشد و در مقطع دکتری، متقاضی بورس تا ۳۵ سال و کمتر امکان پذیر است.

 زبان ترکی: برای دریافت بورسیه در دانشگاه های این کشور مدرک ربان ترکی ضروری است. اما در بیشتر دانشگاه های بین المللی ترکیه به زبان انگلیسی تدریس صورت می گیرد که برای ورود به آن دانشگاه ها باید مدرک آیلتس یا تافل داشته باشد.

آزمون های لازم برای ورود به دانشگاه های ترکیه

 آزمون SAT: برای دانشجویان کشور ترکیه آزمونی شبیه به کنکور ما وجود دارد که GENERAL SAT نام دارد. این آزمون جهت ورود به کالج و برخی دانشگاه ها در مقطع کارشناسی لازم است. این آزمون شامل ریاضی، درک مطلب و نگارش است.

نوع دیگر این آزمون SAT SUBJECT است که در ۵ رشته ریاضی، تاریخ آمریکا و جهان، علوم و زیست شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی برگزار می شود.

 آزمون yos: این آزمون برای دانشجویان بین المللی است که همه ساله از سوی دانشگاه ای دولتی و برخی از خصوصی ها برگزار می شود.  در صورت پذیرفته شدن در این آزمون به راحتی می توان وارد دانشگاه های برتر ترکیه شد.

 آزمون TOMER: یکی از آزمون های مهم برای ورود به دانشگاه های ترک زبان این کشور آزمون تومر است. در واقع برای ورود بع دانشگاه های ترک زبان باید دارای مدرک زبان تومر بود.

هدف این آزمون سنجش سطح زبان ترکیه افراد است که ساختاری شبیه به آزمون های آیلتس و تافل را دارد. مبلغ ثبت نام این آزمون حدودا ۱۰۰ یورو می باشد.

کشور ترکیه از بسیاری جهات مقصد بسیاری از ایرانی ها جهت ادامه تحصیل است. از علل علاقه ی ایرانیان به این کشور برای ادامه تحصیل و زندگی، می تواند به رفت آمد راحت، هزینه کمتر و نزدیکی فرهنگی نام برد.

کشور ترکیه نیز در سراسر دنیا دانشجویان را بورسیه می کند که البته برای دریافت بورس باید برخی از شرایط را حتما دارا بود.

 این شرایط شامل:

معدل خوب، پیشینه تحصیلی و مقالات علمی، دارا بود مدرک زبان و فعالیت های پژوهشی است.

این کشور دارای دو دانشگاه خصوصی و دولتی است. همچنین لازم به ذکر است در این کشور هم دانشگاه با تدریس به زبان ترکی وجود دارد و هم دانشگاه های بین المللی که تدریس ها به زبان انگلیسی صورت می گیرد.

  • منبع
  • وکیل تاپ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید