امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287256
۳۶۵
۱
۰
نسخه چاپی

طلاق غیابی: زمانی که راهی برای ادامه زندگی مشترک نمی‌ماند

طلاق غیابی: زمانی که راهی برای ادامه زندگی مشترک نمی‌ماند

 تعریف طلاق غیابی

طلاق غیابی یکی از انواع طلاق است که در آن یکی از زوجین در غیاب طرف دیگر اقدام به طرح دادخواست طلاق می کند.

علل درخواست طلاق غیابی

عوامل مختلفی می‌توانند منجر به طلاق غیابی شوند. در زیر برخی از این عوامل را بررسی خواهیم کرد:

ناهماهنگی و تعارض در زندگی روزمره

همسران ممکن است نظریات، ارزش‌ها و هدف‌های متفاوتی داشته باشند که باعث ناهماهنگی و تعارض در زندگی روزمره آن‌ها می‌شود. این ناهماهنگی ممکن است به یک فاصله روانی بین همسران منجر شود و در نتیجه یکی از همسران تصمیم به طلاق غیابی بگیرد.

عدم رضایت از ازدواج

در بعضی موارد، یکی از همسران ممکن است از ازدواج راضی نباشد. عدم رضایت می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عدم تطابق شخصیتی، عدم رفاه اقتصادی، مشکلات جنسی، نقص‌های ارتباطی و ... باشد. این احساس عدم رضایت می‌تواند به تدریج منجر به فاصله‌گیری و طلاق غیابی شود.

بیماری یا مشکلات روانی

وقوع بیماری جدی یا مشکلات روانی در یکی از همسران می‌تواند باعث طلاق غیابی شود.

فاصله جغرافیایی

زندگی در مکان‌های جداگانه، مانند کشورها یا شهرهای مختلف، می‌تواند به فاصله جغرافیایی منجر شود که می‌تواند باعث طلاق غیابی شود.

عدم توجه و نبود حضور عاطفی

عدم توجه، نبود حضور عاطفی و کمبود ارتباط عاطفی میان همسران می‌تواند باعث فاصله‌گیری و طلاق غیابی شود.

مشکلات ارتباطی

مشکلات ارتباطی و ناتوانی در برقراری ارتباط موثر و صحیح میان همسران می‌تواند به فاصله‌گیری و طلاق غیابی منجر شود.

عدم توافق در مسائل مهم زندگی

عدم توافق در مسائل مهمی مانند بچه‌دار شدن، مسائل مالی، مسائل مذهبی و فرهنگی و ... می‌تواند به تدریج به فاصله و طلاق غیابی منجر شود.

سردی و خستگی روابط

عدم توانایی در برطرف کردن نیازها و احساسات ممکن است باعث سردی و خستگی روابط شود و در نتیجه به طلاق غیابی منجر شود.

طلاق غیابی از طرف مرد

بر طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق در اختیار مرد است. بر همین اساس چنانچه مردی در غیاب همسرش درخواست طلاق بدهد چه زن در دادگاه حاضر شود و یا غیبت داشته باشد و لایحه نیز ندهد قطعا رای طلاق صادر خواهد شد. اما اگر رای طلاق در غیاب زن صادر شده باشد زن می تواند در مهلت قانونی واخواهی کند. آنچه اهمیت دارد این است که رای طلاق به درخواست مرد از سوی دادگاه صادر می شود. ولی ثبت طلاق منوط است به پرداخت حقوق مالی زن (زوجه) که در رای دادگاه منعکس می گردد.

با توجه به آنچه گفته شد درخواست طلاق غیابی برای مردان به سهولت انجام می شود زیرا بر اساس قانون حق طلاق با مردان می باشد. اما درباره زنان طلاق غیابی به چه صورتی است؟

طلاق غیابی از طرف زن

حق طلاق بر اساس قانون ایران با مرد می باشد و زن فقط با اثبات شرایط خاصی از جمله عسر و حرج و یا تحقق شرط ضمن عقد نکاح می تواند طلاق بگیرد. همچنین غیبت زوج در زندگی مشترک  یا مجهول المکان بودن وی نیز از شرایط طلاق غیابی از طرف زن می باشد.

اگر مرد به مدت 4 سال تمام غایب مفقودالاثر باشد و هیچ خبری از وضعیت حیات و مرگ وی نباشد، زن می تواند درخواست طلاق دهد.

در صورتی که ادامه زندگی مشترک برای زوجه با شرایطی مانند اعتیاد ، ضرب و جرح، عدم پرداخت نفقه و…همراه باشد که باعث عسر و حرج زوجه می باشد، زن می تواند تقاضای طلاق دهد. در صورتی که زوج علی الرغم ابلاغ در دادگاه حضور پیدا نکند رای صادره غیابی خواهد بود.

یکی دیگر از موارد طلاق عدم پرداخت نفقه به مدت 6 ماه می باشد. در این مورد زوجه باید نسبت به مطالبه نفقه اقدام کند. در صورتی که مرد محکوم به پرداخت نفقه شود و نسبت به پرداخت نفقه در مرحله اجرای حکم اقدامی نکند و یا توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد، قاضی می‌تواند به درخواست زوجه حکم طلاق را صادر نماید.

داشتن وکالت طلاق یا حق طلاق نیز از جمله مواردی است که بر اساس آن زن می تواند اقدام به طلاق غیابی نماید.

اگر زنی دادخواست طلاق غیابی بدهد و دلایلی متقن و محکم و محکمه پسند برای ارائه درخواست طلاق داشته باشد و مرد به دادگاه مراجعه نکند و لایحه نیز ارائه ندهد حکم طلاق غیابی صادر می شود.

در این طلاق غیابی در صورت درخواست زن، مرد باید حقوق مالی زن اعم از مهریه، نفقه، اجرت المثل و غیره را پرداخت نماید، بنابراین حتی اگر طلاق بدون حضور مرد باشد امکان حذف مهریه در آن وجود ندارد.

تکلیف مهریه در طلاق غیابی

طلاق غیابی به هیچ وجه نافی دریافت مهریه زن نمی شود و مرد ملزم به پرداخت تمام و کمال مهریه زن است. حتی اگر زن محکوم به زنا و رابطه نامشروع شود بازهم مستحق دریافت مهریه است.

البته اگر مرد اثبات کند توانایی پرداخت یکجای تمام مهریه زن را ندارد، می تواند درخواست اعسار و یا قسط بندی مهریه را از دادگاه داشته باشد. اگر دادگاه حکم طلاق غیابی را صادر کند، تا زمانی‌ که تکلیف حقوق مالی زن از جمله مهریه مشخص نشود، این حکم به ثبت نخواهد رسید.

ضمانت پرداخت مهریه زن در طلاق آن است که تا زمانی که مرد مهریه زن را پرداخت نکند، دفترخانه ازدواج و طلاق صیغه طلاق را جاری نخواهد کرد و جدایی امکان پذیر نیست مگر اینکه مرد و زن باهم بر سر مهریه یا نفقه یا اجرت المثل زن و…. حقوق زن به توافق برسند. در صورت اثبات اعسار مرد از پرداخت مهریه و قسط بندی مهریه دفترخانه ازدواج و طلاق اجازه ثبت طلاق را خواهد داشت.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید