امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276403
۲۹۲۹
۳۳
۰
نسخه چاپی

محاسبه مهریه به نرخ روز | محاسبه مهریه به صورت آنلاین

محاسبه مهریه به نرخ روز | محاسبه مهریه به صورت آنلاین

محاسبه مهریه به نرخ روز

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز و میزان آن همواره مورد توجه طرفین دعاوی خانوادگی است چه در صورت طلاق، چه در صورت فوت و یا مطالبه آن در هر زمان، بنابراین ضروری است هریک از افراد در مورد چگونگی تعیین  و مطالبه مهریه آگاهی لازم را داشته باشند خصوصا با توجه به تغییرات بسیار و تورم سالانه نیاز است تا میزان آن به طور دقیق و مشخص تعیین شود.

 در صورتی که زن، پس از گذشت چند سال از زندگی مشترک، مطالبه ی مهریه کند، مهریه ی او بر اساس شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، به نرخ روز، محاسبه گردیده و مرد موظف است مهریه را به نرخ روز، به زن تقدیم کند.

به طور کلی و معمولا مهریه به صورت سکه و یا به صورت مقدار مشخصی پول نقد تعیین می‌شود. اگر مهریه به صورت سکه تعیین شده باشد، هر تعداد سکه‌ای که در زمان اجرای عقد از سوی زوجین مشخص شده باید به همان تعداد، نه کمتر و نه بیشتر در زمان درخواست مهریه به زوجه اعطا می شود. اما اگر در زمان اجرای عقد، مهریه به صورت مبلغی از پول ملی تعیین شده باشد این میزان مهریه متناسب با زمان درخواست آن طی سال‌های آینده تغییر خواهد کرد.

به موجب ماده‌ 2 آیین‌ نامه‌ اجرایی‌ قانون‌ الحاق‌ یک‌ تبصره‌ به‌ ماده‌ 1082 قانون‌ مدنی‌ مصوب‌ مورخ 13/2/77 هیات‌ وزیران‌، نحوه‌ محاسبه‌ ارزش‌ مهریه‌ به‌ نرخ روز است.

بر اساس ‌ماده 2 آیین‌ نامه‌ اجرایی‌ قانون‌ الحاق‌ یک‌ تبصره‌ به‌ ماده‌ 1082 قانون‌ مدنی‌ نحوه محاسبه مهریه وجه رایج بدین صورت است: ‌متوسط شاخص بها در سال قبل، تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد، ضربدر مهریه مندرج در عقد نامه.

نحوه محاسبه ارزش مهریه نقدی به نرخ روز

نحوه محاسبه مهریه بدین شرح است:

براساس مصوبه هیات وزیران در سال 77 نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به شکل زیر محاسبه می شود:

عدد شاخص در سال قبل را بر عدد شاخص در سال وقوع عقد تقسیم می کنیم و نتیجه را در مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه ضرب می کنیم به این ترتیب مبلغ مقدار مهریه به نرخ روز مشخص خواهد شد. این نحوه محاسبه به شکل فرمولی به صورت زیر است:

مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × (عدد شاخص در سال وقوع عقد ÷ عدد شاخص در سال ۱۳۹۰). به این ترتیب مقدار مهریه فوق در سال ۱۳۹۱ می شود ۱۱۷۹۶۱۷۰۲ ریال.

محاسبه مهریه به نرخ روز | محاسبه مهریه به صورت آنلاین

بدیهی است تا پایان سال ۹۱، صورت کسر فوق، شاخص سال ۱۳۹۰ یعنی عدد ۲۷۷/۲۱ خواهد بود و بعد از اتمام سال ۱۳۹۱ ورود به سال ۱۳۹۲، شاخص سال ۱۳۹۱ جایگزین شاخص سال ۱۳۹۰ خواهد گردید.

محاسبه مهریه زن بعد از فوت همسر

اگر زنی بعد از فوت شوهرش اقدام به مطالبه مهریه کند باید شاخص سال فوت همسرش بر شاخص سال ازدواج تقسیم و حاصل در مبلغ مهریه ضرب شود و دیگر تاریخ مطالبه ملاک محاسبه نخواهد بود.

محاسبه مهریه به صورت آنلاین

برای محاسبه ی مهریه به صورت آنلاین بر روی آدرس کلیک کنید.

  • منبع
  • راهش
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید