امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277167
۳۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

مهمترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته گذشته | تعیین رییس جدید قوه قضاییه

مهمترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته گذشته | تعیین رییس جدید قوه قضاییه

اخبار قوه قضائیه در هفته ای که گذشت

در هفته قوه قضائیه اخبار مختلفی در حوزه حقوقی و قضایی منتشر شد که از جمله آنها می‌توان به انتصاب رییس جدید قوه قضاییه، سخنان دادستان کل کشور خطاب به نیروی انتظامی درباره رفتار با مراجعه کنندگان و همچنین اظهار نظر رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره فرصت دوباره به سربازان فراری بود.

مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی هفته را در این گزارش ایسنا مرور می کنیم.

محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه شد

رهبر انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.

نپذیرفتن شکایت مراجعان توسط نیروی انتظامی قابل قبول نیست

دادستان کل کشور گفت: اینکه مردم به کلانتری بروند و شکایت آن‌ها را نپذیرند و بگویند دستور قضایی بگیرید، قابل قبول نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در ششمین روز از گرامی داشت هفته قوه قضائیه از مجموعه دادگستری، دادسرا و اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ری بازدید کرد.

وی از واحدها و بخش‌های مختلف دادگستری، دادسرا و اداره ثبت اسناد بازدید و در جریان وضعیت پرونده‌های موجود و عملکرد همکاران قضایی و اداری دادگستری و پرسنل اداره ثبت قرار گرفت.

در جریان بازدید سه ساعته دادستان کل کشور ضمن دیدار چهره به چهره با مردم و مراجعه کنندگان، مطالبات و درخواست‌های آن‌ها را مورد رسیدگی قرار داده و دستورات لازم را صادر نمود.

دادستان کل کشور بیان کرد: در این بازدید شاهد بودم که فردی به نیروی انتظامی مراجعه کرده بود و کلانتری به وظیفه خود عمل نکرده بودند؛ در حالی که وظیفه دارند شکایت مردم را بگیرند. اینکه مردم به کلانتری بروند و شکایت آن‌ها را نپذیرند و بگویند دستور قضایی بگیرید، قابل قبول نیست.

فرصت دوباره به سربازان فراری‌

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرد که سربازان فراری در صورت بازگشت به یگان‌های خدمتی از ارفاقات قانونی برخوردار می‌شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان قضایی نیروهای مسلح، حجت الاسلام بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: سربازان فراری در صورت بازگشت به یگان‌های خدمتی از ارفاقاتِ قانونی از جمله تعلیقِ تعقیب و معافیت از مجازات برخوردار می‌شوند.

وی افزود: اگر سربازان در دوران خدمت مرتکب تخلفی نشوند، به طور قطع از بابت غیبت مجازات نخواهند شد.

جزئیات جدیدی از حادثه اتوبوس حامل سربازان

دادستان نظامی استان یزد گفت: بنا به گفته سرنشینان در روز حادثه در جاده دهشیر به آباده که شیب تندی دارد راننده اتوبوس در مسیر سرازیری متوجه می‌شود که ترمزها کار نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سازمان قضایی نیروهای مسلح، حکیمی‌فرد، دادستان نظامی استان یزد، با حضور در بیمارستان رهنمون یزد در جریان روند درمان مصدومان این حادثه قرار گرفت.

او با بررسی سوابق پزشکی تک‌تک مصدومان دستوراتی را برای تسریع در رسیدگی به وضعیت یکی از سربازان بستری در بیمارستان که به دلیل شکستگی جمجمه حال وخیمی داشت، صادر کرد که خوشبختانه با عکس‌العمل به موقع پزشکان فعلا از مرگ حتمی رهایی یافت.

دادستان نظامی استان یزد ضمن عرض تسلیت به خانواده جان‌باختگان این حادثه و آرزوی شفای عاجل برای مصدومان گفت: متاسفانه در این حادثه ۵ نفر از جمله ۳ سربازمعلم، یک مأمور انتظامی مسئول حفظ امنیت سربازان در مسیر و یکی از سرنشینان تریلر جان باختند و ۳۴ نفر دیگر که برای گذراندن دوره آموزشی بدو خدمت از زاهدان عازم آباده بودند، مصدوم شدند.

دستور دادم ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود/ تحقیق از هشت نفر در رابطه با پرونده ویلموتس

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران، گفت: به همکارانم گفتم که این موضوع را پیگیری کنند هم‌چنین دستور دادم که ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود زیرا بعد از این اتفاق نیز حادثه تلخ تصادف سربازان را داشتیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در نشست خبری خود به مناسبت هفته قوه‌قضائیه با گرامیداشت ۷۲ تن شهید هفتم تیر و تبریک برگزاری انتخابات، گفت: مردم بار دیگر با حضور در انتخابات ثابت کردند پای نظام و مقام معظم رهبری هستند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یکی از حوادثی که همه ما را غمگین کرد جان باختن دو خبرنگار بود که خدمت اصحاب رسانه تسلیت عرض می‌کنم و به همکارانم گفتم که این موضوع را پیگیری کنند هم‌چنین دستور دادم که ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود زیرا بعد از این اتفاق نیز حادثه تلخ تصادف سربازان را داشتیم.

در دولت جدید کار ما بسیار راحت‌تر می‌شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: آقای رئیسی کاملا نگاه نظارتی دارند و به شدت مسئولان را به نظارت‌پذیری تشویق می‌کنند پس در دولت جدید کار ما بسیار راحت‌تر می‌شود زیرا ایشان بسترهای فسادی را دنبال می‌کنند.

به گزارش ایسنا، حسن درویشیان با حضور در ویژه برنامه قوه‌قضائیه شبکه سه در ارتباط با جلسه امروز مسئولان قضایی با رهبری گفت: رهبر انقلاب اسلامی موضوعات متعددی را مطرح کردند اما مهم‌ترین مطلب بحث امیدآفرینی برای مردم در نتیجه اقدامات قوه قضائیه در دو سال و چند ماه است و فرمودند نگاه مردم به قوه‌قضائیه تغییر کرده است و امید به قوه قضائیه امید به نظام جمهوری اسلامی است. هم‌چنین ایشان به مردمی بودن دستگاه‌ها تأکید کردند که این روند ادامه داشته باشد و ارتباط با جریان‌های تاثیرگذار حفظ شود و ایشان بر سند تحول قوه‌قضائیه نیز تمرکز کردند تا این روند ادامه داشته باشد.

نمی‌دانم موضوع سند خودرو چرا اینقدر مهم شده است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اختلافات مطرح شده درباره تنظیم سند خودرو گفت: سوال این است که آیا نیروی انتظامی مرجع صلاحیت‌دار برای نقل و انتقال خودرو است یا نه.

به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله خدائیان در نشست خبری خود به مناسبت هفته قوه‌قضائیه ضمن گرامیداشت شهدای هفتم تیر و تسلیت به مناسبت درگذشت دو خبرنگار در حادثه واژگونی اتوبوس، با اشاره به اقدامات سازمان ثبت در سال گذشته گفت: این سازمان یکی از سازمان‌های تاثیرگذار در نظام جمهوری اسلامی است که خدمات مختلفی ارائه می‌دهد و در سال گذشته بیش از ۱۰۵ میلیون خدمت ارائه دادیم که بیش از ۹۹ درصد الکترونیکی بود و مجموع خدمات ما با توجه به شرایط کرونایی، بیش از ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشتیم.

وی افزود: در مورد املاک و کاداستر که طرح ملی است و در صورت اجرای آن زمینه سواستفاده در مسکن از بین‌ میرود در سال گذشته حدود ۵۳ میلیون هکتار ضمن تثبیت سند کاداستری صادر کردیم که عملکرد در سال گذشته ۵ برابر ۴۰ سال گذشته بوده است و حدود ۶۶ میلیون اراضی در نظام کاداستر تثبیت شده است که قریب به ۳ برابر ۴ دهه گذشته است، ما در سال گذشته قراردادی منعقد کردیم که ظرف یک سال از کلیه اراضی کشور عکسبرداری داشته باشیم و هم‌چنین حدود ۴۰ دستگاه ایستگاه ثابت ماهواره‌ای خریداری شد.

وی در پاسخ به سوالی راجع به برگ سبز گفت: نمی‌دانم این موضوع چرا اینقدر مهم شده در کشور و نظر من نظر رئیس وقت قوه‌قضائیه است که طی بخشنامه‌ای در سال ۹۵ ابلاغ کرد که برای ما لازم‌الاتباع است و اعلام شد برگ سبزی که نیروی انتظامی به عنوان سند مالکیت خودرو صادر کند، سند مالکیت رسمی محسوب نمی‌شود چون در قانون مشخص شده سند رسمی سندی است که در سازمان ثبت یا دفاتر اسناد رسمی به موجب قانون تنظیم می‌شود، سوال این است که آیا نیروی انتظامی مرجع صلاحیت‌دار برای نقل و انتقال خودرو است یا نه، برگ سبز نیروی انتظامی برای تعویض پلاک، تصفیه جرائم خودرو رسمی است اما سند مالکیت خودرو نیست پس سند مالکیت رسمی محسوب نمی‌شود نه سند رسمی.

راه اندازی بیش از ۳۰ سامانه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این سازمان با هدف شفافیت، مبارزه با فساد، تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی و ارتقاء بهره وری، به راه اندازی بیش از ۳۰ سامانه و تبادل اطلاعات با بیش از ۷۰ دستگاه بواسطه ۴۰ سرویس الکترونیکی در کشور اقدام کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در آیین بهره‌برداری از دستاوردهای جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی قوه قضاییه که با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد، رئیس قوه‌قضائیه از ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان سازمان برتر در استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و انجام اقدامات مثبت در حوزه توسعه فعالیت‌های الکترونیکی در جهت تسهیل امور مردم، قدردانی کرد.

تسهیل دسترسی مردم به عدالت، مهم‌ترین هدف تحول فناورانه است

آیین بهره‌برداری از دستاوردهای جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی دستگاه قضایی با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، رئیسی در جریان این مراسم با تبریک ایام با برکت میلاد امام رضا(ع) از تمام دست اندرکاران جهش و تحول فناورانه در دستگاه قضایی تقدیر کرد و بیان داشت: تحول به معنای آن است که وضعیت موجود شناسایی شده و نسبت به ترسیم وضعیت مطلوب اقدام صورت گیرد و فاصله بین این دو وضعیت را تا حد ممکن کم کنیم و این امر را به منظور سهولت دسترسی مردم به عدالت انجام دهیم.

رئیس دستگاه قضا مهم ترین اثر تحول فناورانه در قوه قضاییه را تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت دانست و گفت: در نتیجه افتتاح و عملیاتی شدن پروژه‌های فناورانه در دستگاه قضایی به میزان ۴ میلیون مراجعه به دادگستری‌ها کاسته شده است و این امر علاوه بر تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت سبب حفظ کرامت آن ها نیز می گردد و این امر از محوری ترین اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند است.

هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداشتیم

رییس قوه قضاییه گفت: محور حرکت ما، مساله تحول و مبارزه با فساد و قانونمنداری و توجه به مردم بود که آنرا دنبال کردیم و شعارهایمان را تبدیل به برنامه و برنامه مان را به کارنامه تبدیل کردیم.

به گزارش ایسنا،حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی در  گزارش به مردم در شبکه یک سیما ضمن تبریک فرارسیدن هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی گفت: شهید دکتر بهشتی شخصیت عالی داشت‌ و بسیار در معماری دستگاه قضایی بعد از انقلاب اسلامی نقش داشت.

وی افزود: ما در شروع کار قوه قضاییه مساله ای که برایمان ضرورت داشت مساله تحول بود و محور حرکت ما،  مساله تحول و مبارزه با فساد و قانونمنداری و توجه به مردم بود که آنرا دنبال کردیم و شعارهایمان را تبدیل به برنامه و برنامه مان را به کارنامه تبدیل کردیم.

وی یادآور شد: همکاران ما به کرامت انسانی توجه کردند و تقریبا ۳ میلیون نفر افرادی  که به دستگاه قضایی مراجعه کردند نظرشان را پرسیدند و  ۷۰ درصد رضایت خودشان را از قوه قضاییه اعلام کردند.

وی افزود: همواره در دستگاه قضایی سیاست ما مبارزه با فساد بوده و طبیعتا این واقعیت در عملکرد دستگاه قضایی قابل مشاهده است.

رئیس قوه قضاییه: همه بخش‌های کشور باید در مسیر عدالت حرکت کنند

رئیس قوه قضاییه به مدیران قضایی توصیه کرد در کنار رسیدگی به پرونده‌ها، تمهیدات لازم را برای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ناهنجاری‌ها و جلوگیری از افزایش پرونده‌های قضایی بیاندیشند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی صبح روز دوشنبه (هفتم تیر ماه) در همایش سراسری قوه قضاییه که همزمان با هفته قوه قضاییه برگزار شد از عملکرد همکاران قضایی در سراسر کشور برای اجرای عدالت، احقاق حق و ابطال باطل و همچنین از همراهی و صبوری خانواده‌های آن‌ها تقدیر کرد.

رئیس دستگاه قضا گفت: انتظار همه از عدلیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با گذشت یک دوره ۴۰ ساله، کمال یافتگی است که دستگاه قضایی به جایگاهی رسیده باشد که با اهداف مهم انقلاب اسلامی کاملاً همخوانی داشته باشد.

دولت باید تلاش کند تا سانحه پیش‌آمده برای خبرنگاران و سربازان رخ ندهد

معاون اول قوه قضاییه درباره دو سانحه پیش‌آمده برای سربازان و خبرنگاران طی سه روز گذشته، گفت: باید دولت تلاش کند این حوادث اتفاق نیافتد. در ارتباط با این دو حادثه بلافاصله به دادستان دستور داده شد تا علت، بررسی و با عوامل حادثه برخورد لازم انجام شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در برنامه "نگاه یک" شبکه یک سیما، با گرامی‌داشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، با اشاره به دو سانحه پیش‌آمده برای خبرنگاران و سربازان و سوانح جاده‌ای، گفت: باید علت مساله را بررسی کنیم؛ اگر جاده‌ها مشکل دارند باید این موضوع حل شود و اگر شرکت‌ها در نظارت بر راننده و کمک‌راننده اشکال دارند باید این موضوع برطرف شود.

وی افزود: ممکن است سازنده اتوبوس‌ها در تولید اشکالات فنی داشته باشند، باید با این موضوعات ریشه‌ای برخورد شود. وزارت راه و صنعت و پلیس باید دست به دست هم دهند تا از این‌گونه حوادث نداشته باشیم.

وی در پایان گفت: ما بنای جدی داریم با مفاسد مخصوصا مفاسد اقتصادی مبارزه کنیم و در دوره آینده ان‌شاءالله سه قوه در جهت رفع مشکلات مردم قدم‌های بلندی برمی‌دارند و همچنین درصددیم که  برای مردم دسترسی به عدالت را آسان‌تر و سریع‌تر کنیم‌.

دوستداران نظام، امید به وحدت و کارآمدی بیشتر قوای مملکت دارند

معاون اول قوه قضاییه گفت: امروز دوستداران نظام و انقلاب، امید به تحقق وحدت و کارآمدی بیشتر قوای مملکت در راستای حل مشکلات مردم دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، نشست تقدیر از مدیران نمونه حوزه‌های ستادی قوه قضاییه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه و جمعی از مدیران دستگاه قضایی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در این نشست با اشاره به ابعاد و زوایای مختلف تحول صورت گرفته در گام دوم انقلاب، اظهار داشت: علی‌رغم همه شیطنت‌ها و توطئه‌ها و خباثت‌هایی که از ناحیه دشمنان علیه کشور و نظام و مردم ما می‌شود؛ اما چتر حمایتی خاص خداوند و رحیمیت حضرت حق بر سر ملت ایران است و مردم ما نیز اهل صبر هستند و ان‌شاءالله دولت آتی ما، یک دولت انقلابی، در خط ولایت، دلسوز و خیرخواه مردم باشد و مجلس و دستگاه قضایی نیز به این صفت‌های پسندیده مزین باشند.

سخنگوی قوه قضاییه: بیش از ۵۰ درصد اهداف سند تحول اجرایی شد/ اطاله دادرسی بهبود پیدا کرده است

سخنگوی قوه قضاییه با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: قوه قضاییه توانسته امید را به مردم برگرداند و ما دستاوردهای خوبی داشتیم، اما معتقدم که همیشه با رسیدن به نقطه آرمانی و مطلوب فاصله داریم.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری میزان، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به دیدار امروز مسئولان قوه قضاییه با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب عنایت ویژه‌ای به مجموعه قوه قضاییه داشتند، آنچه که ما احساس کردیم ابراز و لبخند رضایت ایشان از عملکرد قوه قضاییه در دوره اخیر بود که برای ما کلی انرژی به ارمغان آورد و امروز برای ما روز خیلی خیلی خوب بود، هم به جهت تناسب روز و هم به جهت دید مقام معظم رهبری به صورت حضوری و از نزدیک و هم عنایت ایشان به مجموعه مدیریت و همکاران دستگاه قضا.

وی ادامه داد: قوه قضاییه توانسته امید را به مردم برگرداند و ما دستاوردهای خوبی داشتیم، اما معتقدم که همیشه با رسیدن به نقطه آرمانی و مطلوب فاصله داریم، قدم‌هایی برداشتیم و پیشرفت‌هایی کردیم، اما اگر ما دچار این تصور شویم که به نقطه مطلوب رسیدیم یا حتی نزدیک هستیم حرکتمان کند خواهد شد.

پرونده‌های مربوط به تولید خارج از نوبت رسیدگی می‌شود

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: شورایی در دیوان عدالت اداری با عنوان شورای حمایت از تولید و رفع موانع تشکیل شد و یکی از وظایف اصلی این شورا این است که پرونده‌های مرتبط با حمایت از تولید و رفع موانع را شناسایی و خارج از نوبت رسیدگی کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از دیوان عدالت اداری، آیین بهره برداری از سامانه‌های رایانه‌ای دیوان عدالت اداری روز یکشنبه صبح با حضور رئیس دیوان عدالت اداری و معاونان وی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مصدق با بیان اینکه در اجرای سند تحول قضایی یکی از برنامه‌های بسیار مهم هوشمندسازی قوه قضاییه است گفت: دیوان عدالت اداری نیز در اجرای سند تحول برنامه‌های هوشمندسازی را در دستور کار خود قرار داده است. برنامه‌هایی که از قبل بوده آن‌ها را به روزرسانی می‌کند و برنامه‌های تأسیسی و جدید را امروز اعلام می‌کنیم.

آزادی ۳۰ زندانی زندان تهران بزرگ به مناسبت هفته قوه قضاییه

به مناسبت هفته قوه قضاییه ۳۰ نفر از زندانیان از ندامتگاه تهران بزرگ آزاد شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و رسانه دادگستری کل استان تهران، به مناسبت هفته قوه قضاییه و با حضور قائم مقام دادگستری استان تهران و جمعی از مسئولان قضایی و خیرین تعداد ۳۰ نفر از زندانیان از ندامتگاه تهران بزرگ آزاد شدند.

مسعود ستایشی، قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در آیین آزادی زندانیان محکومیت‌های مالی و جرایم غیر عمد اظهار کرد : استفاده از ظرفیت‌های قانونی قابل بهره برداری در آزادی مددجویان زندان‌های تهران یک کار ارزشمند، خداپسندانه و مردمی است که تلاش داریم تا به احسن وجه به منصه ظهور و به انجام برسد.

بازدید مسئولان قضایی دادگستری تهران از زندان‌ها در هفته قوه قضاییه

زندان‌های مختلف تهران به مناسبت هفته قوه قضاییه به صورت ویژه مورد بازدید مسئولان قضایی دادگستری کل استان تهران قرار گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و رسانه دادگستری تهران، مطابق تاکید ریاست قوه قضاییه و رئیس کل دادگستری استان تهران و همچنین دادستان تهران در خصوص توجه به جمعیت کیفری زندان‌ها موجب شد تا بازدیدهای مستمر قضات و مدیران قضایی استان تهران در طی سال انجام گیرد و در این ایام به مناسبت هفته قوه قضاییه در اقدامی منسجم قائم مقام رئیس کل دادگستری، معاونین قضایی، رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران همراه معاونان قضایی محاکم و معاونان دادستان تهران، سرپرست معاونت مالی پشتیبانی دادگستری کل به اتفاق مدیرکل زندان‌های استان تهران در قالب چندین گروه نظارتی بندهای مختلف زندان اوین و زندان قصر قزلحصار را مورد بازدید قرار دادند.

بر اساس این گزارش، در این بازدید حضوری مددجویان به صورت چهره به چهره با مسئولان قضایی دادگستری استان تهران دیدار و ضمن بیان مشکلات، تقاضا و درخواست‌های خود را جهت رسیدگی و صدور دستور لازم در چارچوب قوانین تقدیم مقام‌های قضایی کردند.

آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری

آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری در روزنامه رسمی کشور منتشر شد.

به گزارش ایسنا، آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری ابلاغی سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه در روزنامه رسمی کشور را منتشر شد.

مومنی راد خبر داد: "مهر" مجرم نیست

سخنگوی هیات منصفه مطبوعات گفت: در روز یکشنبه ۶ تیرماه سال جاری در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی دو پرونده رسیدگی شد.

احمد مومنی راد در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت:  پرونده اول متهم مدیر مسئول  خبرگزاری مهر به  اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی  بود که پس از پایان جلسه دادگاه با نظر هیات منصفه  به اتفاق آرا متهم  مجرم دانسته نشد.

وی افزود: در پرونده دوم به علت استمهال متهم و پذیرش درخواست او  به دلیل ابتلا به کرونا رسیدگی به وقت دیگری موکول  شد.

صدور رای ۳۸.۵ میلیارد ریالی برای پرونده قاچاق پارچه

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای پرونده قاچاق پارچه در قم خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، محسن عسکری در این رابطه اظهار کرد: در پی کسب خبر از استان‌های جنوبی کشور در مورد حمل کالای قاچاق به مقصد تهران، مامورین در محور مواصلاتی قم - سلفچگان در بازرسی از خودرو توقیفی مقداری پارچه قاچاق کشف کردند.

مبارزه با مواد مخدر از سیاست‌های حتمی و جدی نظام است

رئیس دیوان عالی کشور گفت: مبارزه با مواد مخدر از سیاست‌های حتمی و جدی نظام است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام مرتضوی مقدم در نشستی مشترک با دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر که به مناسبت تقارن هفته مبارزه با مواد مخدر و هفته قوه قضاییه برگزار شد، با بیان اینکه مبارزه با موادمخدر راهبرد جدی نظام جمهوری اسلامی است و از سیاست‌های حتمی و قطعی نظام جمهوری اسلامی مبارزه با مواد مخدر است، گفت: این رویکرد نظام نسبت به مبارزه با مواد مخدر است و جمهوری اسلامی ایران در جهان نشان داد. ۳۸۰۰ شهید در این راه جان و خونشان را در راه مبارزه دادند. کدام کشور توانسته این اقدام را کند؟ ما واقعا در خط مقدم هستیم.

وی ادامه داد: حقیقتا جمهوری اسلامی ایران نشان داد که عزم جدی در مبارزه با مواد مخدر دارد. نکته دوم این است که جمهوری اسلامی ایران قاچاق مواد مخدر را فساد میداند.

امکان مطالعه پرونده هواپیمای اوکراینی برای وکلا فراهم شده است

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: امکان مطالعه پرونده سانحه هواپیمای اوکراینی برای وکلای پرونده فراهم شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان قضایی نیروهای مسلح، حجت الاسلام والمسلمین شکرالله بهرامی روز چهارشنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح کردستان و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روند رسیدگی به پرونده ۱۰ متهم سانحه هواپیمای اوکراینی در جریان است و به زودی جلسات رسیدگی در دادگاه آغاز می‌شود.

تشکر جنتی از همکاران ستادی، استانی و شبکه نظارت بر انتخابات

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان از همه دستگاه‌ها و عوامل برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به ویژه همکاران شورای نگهبان قدردانی و پیام تشکر آیت‌الله جنتی از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، همایش مدیران ستادی و استانی شورای نگهبان پیش از ظهر روز سه شنبه (۸ تیر ۱۴۰۰) با حضور ره‌پیک قائم مقام دبیر، محمدحسن صادقی مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات، مدیران کل و روسای دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات برگزار شد.

ره‌پیک و دکتر صادقی مقدم طی سخنانی از همه دستگاه‌ها و عوامل برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به ویژه همکاران شورای نگهبان در بخش‌های نظارتی، مسئولین محترم در ستاد و هیئت‌های نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها تشکر و قدردانی کرده و همچنین پیام تشکر آیت‌الله جنتی از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ را ابلاغ کردند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید