امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283936
۱۹۸
۱
۰
نسخه چاپی

موج مسمومیت؛ چندین مدرسه دخترانه در غرب و شرق تهران درگیر شدند / اردبیل و کرمانشاه هم درگیر مسمومیت‌ها شدند

در حالی که چند روز پیش تایید تلویحی عمدی بودن مسمومیت دانش آموزان مدارس دخترانه، این ماجرا را وارد فاز جدید کرده بود، امروز دهم اسفندماه مسمومیت‌ها به مدارس تهران هم رسید و برای اولین بار از مدارس بروجرد به دانشگاه آزاد این شهر هم راه پیدا کرد.

موج مسمومیت؛ چندین مدرسه دخترانه در غرب و شرق تهران درگیر شدند

صبح امروز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ای در تهرانسر در غرب پایتخت دچار مسمومیت شدند. والدین دانش آموزان انتشار نوعی اسپری در مدرسه را دلیل مسمومیت دانش آموزان عنوان کرده‌اند. نیرو‌های اورژانس نیز به محل اعزام شدند. اورژانس کمی بعد وضعیت مسمومان را پایدار توصیف کرد.

امروز همچنین اخبار رسانه‌ها حکایت از مسمومیت در دو مدرسه هاجر و سیزده آبان در تهرانسر داشت. مادر یکی از دانش‌آموزان گفته بود که دانش آموزانی را دیده که کف بالا می‌آوردند، حالت استفراغ داشتند، چشمانشان می‌سوخت و اشک‌آلود بود. او گفته: کل منطقه را بوی تخم گندیده گرفته بود، یک چیزی شبیه گاز اشک آور.

او به شرق گفته: «چیزی که من به صورت مشترک از والدین بچه‌ها و شاهدان عینی شنیدم، صحبت از دو زن با «ویژگی خاص» بود که آمدند و درحالیکه یک ماشین دم مدرسه حاضر منتظر آن‌ها بود، از مدرسه فرار کردند و هرچه مردم تلاش کردند این‌ها را بگیرند، موفق نشدند و متواری شدند و رفتند».

همچنین در شرق پایتخت در تهرانپارس نیز گزارش شد که دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه مسموم شدند. گفته می‌شود که دانش‌آموزان دبیرستان امت در منطقه ۴ تهران صدایی شبیه ترکیدن بمب از راهرو شنیده و بعد بویی را استشمام کرده‌اند. مدیر مدرسه البته در واکنش، گفته که این صدا مربوط به یکی از کلاس‌ها بوده که دانش‌آموزان برای همکلاسیشان تولد گرفته بودند.

همچنین برخی گزارش های رسیده به خبرنگار «انتخاب» حاکی از بروز مسمومیت در مدرسه دخترانه جاجرودی در شرق تهران است که البته هنوز خبر آن تایید نشده است.

بر اساس این گزارش ها، شیئی مشکوک به داخل این مدرسه پرتاب شده و شماری از دانش آموزان به مراکز درمانی منتقل شده اند.

روز گذشته با مسموم شدن ۳۸ دانش آموز در پردیس، مسمومیت‌ها به بیخ گوش تهران رسیده بود.

امروز علاوه بر تهران، در اردبیل نیز مسمومیت دانش آموزان دختر در سطحی نسبتا گسترده شامل ۷ مدرسه و ۱۰۸ دانش آموز گزارش شده است.

از جمله، دبیرستان‌های دخترانه عفاف، بهاران، معراج و سما از جمله این مدارس بودند. به گفته دانش‌آموزان حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۱ دانش آموزان احساس سوزش در گلو و سستی پا کرده و متوجه مسمومیت خود شدند.

علی محمدیان اردی رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفته است دانش آموزان علائم تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه و علائم تنفسی داشتند. او گفته: تا ساعت ۱۲ امروز ۱۰۸ دانش آموز به مراکز درمانی اردبیل منتقل که بیش از ۵۰ درصد آنان در بیمارستان امام خمینی بستری شدند.

همچنین در حالی که دیروز مسمومیت دانش آموزان در کرمانشاه تکذیب شده بود، امروز صداوسیما گزارش داده که در یکی از دبیرستان‌های دخترانه کرمانشاه چند تن از دانش آموزان به دلیل مسمومیت ناشی از استنشاق گاز نامعلومی دچار مسمومیت خفیف شدند.

بر این اساس دانش‌آموزان مسموم شده کرمانشاهی صبح امروز به سرعت به بیمارستان منتقل شدند و هم اکنون حال همه‌ی آن‌ها خوب گزارش شده است.

مسمومیت‌ها به دانشگاه رسید

امروز همچنین مسمومیت‌ها از مدارس به دانشگاه هم رسید. روابط عمومی استانداری لرستان اعلام کرد: تعدادی از دانشجویان دختر در دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد شب نهم اسفندماه در خوابگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با بروز علائم مشابه دانش آموزان، از محیط خوابگاه خارج و به اورژانس انتقال داده شدند.

آمار مسمومیت‌ها

آمار دقیقی از مسمومیت‌ها هنوز وجو ندارد. با این حال، زهرا شیخی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درخصوص تعداد دانش‌آموزان مسموم شده گفته است: «تا ۸ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم گزارش شده است، درباره بروجرد هم چیزی‌که امروز در جلسه مطرح شد از دوم تا هشتم اسفند نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان مسمومیت خفیف داشتند.»

در آماری دیگر که البته با آمار زهرا شیخی متفاوت است، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز دهم اسفند گفته است: تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم.

۱۵ تا ۴۵ دقیقه

شیخی درباره اثر مسمومیت بر دانش‌آموزان گفته: «براساس گزارش‌ها مسمومیت دانش‌آموزان اکثراً گذرا بوده است، آن‌ها بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه علائم مسمومیت داشتند و این علائم پایدار نبوده است.»

واکنش رئیسی

امروز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور وزیر کشور را مامور رسیدگی و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده‌ها کرد.

همچنین وزارت کشور مسئول اطلاع رسانی درباره مسمومیت‌ها شد

بازداشت ۳ نفر؟

خبرگزاری فارس در خصوص ماجرای مسمومیت دانش آموزان در مدارس دخترانه نوشت: «روز گذشته ۳ نفر در رابطه با این موضوع توسط نهاد‌های امنیتی بازداشت شدند.»

این خبرگزاری همچنین نوشته است: «اخبار تایید نشده احتمال خرابکاری توسط شبکه نفاق را می‌دهد.»

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید