امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273807
۱۷۹۲
۱
۰
نسخه چاپی

موخوره | انواع موخوره | علت ایجاد موخوره

مهم ترین دلایل ایجاد موخوره کمبود مواد مغذی در بدن، گرمای بیش از حد و رنگ موی دائم است که کوتاه کردن موها راه حل مناسبی برای درمان این شرایط نمی باشد.

موخوره | شکافته شدن موها

موخوره مشکل شایعی برای مو است، به این صورت که قسمت انتهایی ساقه مو شکافته شده و به دو قسمت یا بیشتر تقسیم می شود، سپس شکافتگی به طرف ریشه پیشرفت می کند و باعث شکستن و خرد شدن ساقه مو می شود.

موخوره

موخوره در واقع به علت آسیب لایه پوشاننده برونی مو رخ می دهد که کوتیکول نام دارد. سلول ها کوتیکول در موهای سالم با نظم مشخصی قرار گرفته اند که آن را به سفال های سفت تشبیه می کنند زیرا این سلول ها با مختصر هم پوشانی روی هم قرار گرفته اند. هر عاملی که به سلول های کوتیکول آسیب برساند باعث موخوره می شود از جمله شامپوهای خشن و غیر استاندارد، مواد اکسیدان، رنگ  مو، مواد فر، گرمای شدید ناشی از سشوار یا اتوی مو، باد و تابش آفتاب. هنگامی که موها بسیار بلند می شوند به علت تماس طولانی مدت با مواد شوینده آسیب می بیند و موخوره می شود.

موخوره تقریبا مسری است و اگر موهای خود را چند بار با شانه ی کسی که مبتلا به موخوره است شانه بزنید موهای شما نیز ممکن است به مو خوره دچار شود. به هر صورت خود موخوره نیز به سرعت انتشار می یابد یعنی وقتی یک یا چند تار مو به آن دچار شود، پس از مدتی یک موی سالم در میان گیسوان وجود نخواهد داشت.

علت ایجاد موخوره

عواملی که باعث ایجاد موخوره در افراد می‌شود:

1. مواد شیمیایی

سعی کنید تا حد مقدور از مواد شیمیایی اجتناب نمایید، موی طبیعی زیبا است. اگر حتما باید موی‌تان را رنگ کنید به دنبال ملایم‌ترین رنگ مو بگردید و اگر ممکن است از مواد طبیعی مانند حنا، قهوه و چای استفاده نمایید. اما اگر از مواد شیمیایی استفاده می‌کنید، حتما مرتب از نرم کننده استفاده کنید.

پیش از شنا در دریا، استخر یا رودخانه موهای‌تان را بپوشانید. این کار شامل: استفاده از کلاه شنا، روغن‌های طبیعی (مثل بادام تلخ و نارگیل که باعث پرپشتی مو نیز می‌شوند) و یا ماسک موی بدون آبکشی است. آبکشی کامل مو بلافاصله پس از شنا نیز باعث جذب حداقل میزان مواد شیمیایی می‌شود. در صورت امکان، حتما موهای‌تان را با شامپو بشویید.

از میزان مواد شیمیایی درون آبی که با آن موی‌تان را می‌شویید، مطلع شوید.

ممکن است در آب لوله کشی که با آن موی‌تان را می‌شوید، مواد شیمیایی مخصوصا کلر باشد. برای کاهش میزان این مواد شیمیایی می‌توانید از فیلترهای تصفیه مخصوص استفاده نمایید.

2. شانه کردن

بسیاری از افراد از میزان شکننده بودن مو مطلع نیستند. به خرج دادن خشونت زیاد هنگام شانه کردن، یا بیش از حد شانه کردن می‌تواند به موی‌تان آسیب برساند.

موی‌تان را به عقب شانه نکنید. این روش ریشه موها را می‌کشد و بیشترین آسیب را به موها می‌رساند و در صورت تکرار، باعث ریزش مو می‌شود.

بیش از حد شانه نکنید. ۱۰۰ بار برس کشیدن لازم نیست و ممکن است منجر به موخوره بیشتری شود. همین که موی‌تان صاف شد، دست از سرش بردارید.

موی‌تان را ملایم شانه کنید. از بالا شروع کنید و به آرامی پایین بروید. اگر به گره‌ای رسیدید، شانه را روی آن نکشید، گره را با دست باز کنید و ادامه دهید. هنگام باز کردن گره مو باید احتیاط کنید، و بهتر است که موهای فر را هنگامی که خیس است شانه کنید.

از گیره‌های موی با کیفیت استفاده کنید.

3. نور خورشید

از موی‌تان در مقابل نور خورشید محافظت نمایید. امواج فرابنفش علاوه بر پوست، به موها نیز آسیب می‌رسانند.

4. شستشو و خشک کردن

شستشوی ناصحیح و با شامپوهای خشن که حاوی ترکیبات مضر هستند، به موهای‌تان آسیب می‌رسانند. خشک کردن مو با کشیدن حوله روی آن و همچنین استفاده مکرر از سشوار باعث وارد آمدن آسیب‌های جدی به مو می‌شود.

شامپو و نرم کننده خوب بخرید و آزمایش کنید که چه شامپویی با موهای‌تان سازگار است.

این امر شامل نشستن هر روزه است، چرا که استفاده از نرم کننده کافی است.

مویتان را صحیح بشویید.

بهترین راه، شستن ریشه‌ها و اجازه  آویزان ماندن دادن به ساقه‌ها است، ساقه‌ها نباید روی سر جمع شوند. هنگامی که مویتان را آب می‌کشید، شامپو به سمت پایین ساقه‌ها می‌رود که به اندازه کافی آنها را شستشو می‌دهد. نرم کننده نیز می‌بایست ابتدا به ساقه‌ها مالیده شود، اجازه دهید مدتی روی مو بماند، سپس آب کشی نمایید. آب داغ رطوبت را از بین می‌برد، پس مویتان را با خنک‌ترین درجه آبی که تحملش را دارید، آبکشی نمایید.

5. به آرامی خشک کنید

وحشیانه مالیدن حوله به موهایتان برای خشک کردن، ایده خوبی نیست. موی خیس آب چکان می‌بایست به آرامی با حوله فشرده شود تا آب اضافی‌اش گرفته شود. هنگامی که آب اضافی گرفته شد، بهتر است بگذارید مویتان به حالت طبیعی خشک شود.

موخوره

علائم نشانه های موخوره

برای اینکه موهای خود را از موخوره دور کنید، باید در ابتدا نشانه های موخوره را بشناسید و به محض دیدن این نشانه ها برای رفع آن تلاش کنید.

اولین علامت موخوره

روشن شدن نوک مو نسبت به کل مو. اگر در این مرحله متوجه موخوره شوید خیلی سریع و بدون درد سر می توانید مشکل موی خود را حل کنید.

دومین علامت موخوره

زبر شدن موها، به صورتی که با لمس موهای خود متوجه این زبری و خشن بودن مو می شوید. این زبری مو حاکی از تغییرات و آسیبی است که به موهایتان وارد شده و نشانه ایجاد شدن موخوره است.

سومین علامت موخوره

افزایش سرعت در گره خوردن موها. با دچار شدن به این مرحله متوجه می شوید که دیگر موهایتان دچار موخوره شده است.

جهت پیشگیری از موخوره باید به نکات زیر توجه کنید:

• حداقل سالی یکبار موهای خود را حدود یک تا دو سانیمتر کوتاه کیند.

• از شامپوهای استاندارد استفاده کرده و هنگام شستشو بیشتر پوست سر و ابتدای ساقه را شستشو داده و از چنگ زدن قسمت انتهایی ساقه مو پرهیز کنید.

• گرما به هر صورت برای موها زیان آور است، هنگام آبکشی موها از آب ولرم استفاده نمایید. در مورد استفاده از سشوار و اتوی مو کنید و در موارد ضروری سشوار را روی درجه ملایم قرار داده و از فاصله بیست سانتیمتری به موها نزدیکتر نکیند.

• استفاده از مواد فر دائم، اکسیدان و رنگ را به حداقل برسانید، قبل از سفید شدن موها آن ها را رنگ نکیند و هنگامی که تعداد و تارهای سفید مو زیاد می شوند از رنگ کردن گریزی نیست؛ از رنگهای نزدیک به پایه موی خود استفاده نمایید تا دفعات رنگ کردن به حداقل برسد.

• مو تفریحی با آب شور دریا، باد و آفتاب به مو ها آسیب می زند بنابراین ساعات آن را محدود نمایید.

• هنگامی که موها رنگ می شوند ناگزیر آسیب می بینند و برای نگهداری بهتر بایستی از نرم کننده ها و حالت دهنده ها استفاده نمایید. این گروه از فراورده های مو دونوعند: حالت دهنده ها داخل حمام پس از شامپو و آبکشی به ساقه موها زده شده و پس از زمان انتظار ۲ تا ۳ دقیقه ای با آب ولرم یا سرد آبکشی می شوند.

• گروه دوم کرم های مو یا ماسک های ویژه موها هستند که پس از خروج از حمام در حالیکه موها هنوز مرطوب هستند به موهای دونم زده شده و با شانه دندانه درشت شانه می شوند. کرم یا ماسک مو نیازی به آبکشی ندارد و روی مو ها باقی می ماند.

انواع موخوره

موخوره به شکل های مختلفی ایجاد می شود مانند: دو شاخه – سه شاخه – به شکل پر – درختی – دو شاخه دوبل – ناقص – گره ای – خال های سفید و …

موخوره دو شاخه

نوع دو شاخه ساده ترین نوع است که بسیار شایع می باشد. که انتهای مو به شکل Y در می آید. این نوع موخوره به آسانی قابل مشاهده و تشخیص است. شروع آسیب های اولیه موها با این شکل از موخوره نمایان می شود. پس از کوتاه کردن موها (چند سانتی متر) مراقبت های توصیه شده را انجام دهید.

موخوره سه شاخه

انتهای موها در این شرایط به شکل چنگال در می آید. این حالت یک مرحله وخیم تر از نوع  دو شاخه است. وضعیت موخوره سه شاخه علاوه بر خشکی و حرارت به دلیل کمبود آب و رطوبت نیز به وجود می آید. هنگامی که کوتیکول مو ضعیف شده و از کورتکس مو جدا می گردد، ظاهر آن سه شاخه می شود.

موخوره به شکل پر

همان طور که از نام آن مشخص است در این نوع انتهای مو مانند پر شاخه شاخه می شود. بیشتر مواقع بر اثر رنگ کردن بیش از حد موها و برخی مدل های کوتاهی این وضعیت پیش می آید. همچنین مراقبت نکردن از تمیزی موها باعث شدت گرفتن آن شده و به این شکل در می آید.

موخوره درختی

نور خورشید موها را به این روز می اندازد. در این حالت یک طرف ساقه مو (کوتیکول) به طور کامل آسیب دیده است. وقتی که موها را پوش می دهید دقیقا همین لطمه را به موها وارد می کنید.

موخوره گره ای

این حالت به شکلی ایجاد می شود که ظاهری مشابه گره خوردگی دارد اما واقعا گره نیست. حرارت و دستکاری های فیزیکی موجب به وجود آمدن آن می شود. اگر مراقبت های لازم برای جلوگیری از آن انجام نشود تعداد گره ها در طول ساقه مو بیشتر می شود و آسیب های دیگری به وجود می آورد.

موخوره ناقص

بستن دم اسبی مو و کشیده شدن بیش از حد آن به ساقه موها صدمه می زند و ساختار آن را مختل می کند. این نوع عارضه مو ممکن است در هر ناحیه از کوتیکول تشکیل شود و جای مشخصی ندارد. باید توجه داشت که در هر نقطه از ساقه مو که ظاهر شود نشان دهنده تضعیف کوتیکول در آن ناحیه می باشد با این حال مو در برابر دو شاخه شدن مقاومت می کند.

موخوره نقاط سفید

خطرناک ترین نوع موخوره “نقاط سفید” است که به دلیل سوختگی موها بر اثر مواد شیمیایی بروز می کند. تا جایی که امکان دارد به موهای خود استراحت دهید تا بهبود یابد.

نحوه درمان موخوره

موخوره زمانی اتفاق می‌افتد که موهای شما به دلایل مختلف همچون حالت دادن‌های مکرر مو، نور خورشید و استفاده نامناسب از لوازم آرایشی مرتبط با موها ضعیف شده باشد.

1. استفاده از شامپو و نرم کننده مناسب

روی برچسب محصول به دنبال کلمه‌های زیر باشید: مناسب برای موهای آسیب دیده، هیدراته مو و یا نرم کننده مو. این نرم‌کننده‌ها و شامپوها رطوبت بیشتری را به موهای شما می‌رسانند و ویتامین‌های مورد نیاز موهای شما را تامین می‌کنند. این روش موخوره را از بین نمی‌برد ولی از پیشرفت موخوره جلوگیری می‌کند.

2. نحوه استفاده از نرم کننده مو

موهای خود را مثل همیشه بشویید سپس از ماسک‎های مخصوص نرم کننده مو به قسمت انتهایی موها بزنید. بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه نرم کننده روی موها بماند و سپس با آب سرد موها را آبکشی کنید.

  • منبع
  • آتریسا
  • پارسی تب
  • گودزیلو
  • راستینه
  • چی بپوشم

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید