امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270071
۶۳۲
۱
۰
نسخه چاپی

نامه انگلیس به شورای امنیت درباره توقیف نفتکش این کشور توسط ایران

هیئت انگلیس در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت، توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران را ایجاد یک مداخله غیرقانونی خواند

نامه انگلیس به شورای امنیت درباره توقیف نفتکش این کشور توسط ایران
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

نامه انگلیس به شورای امنیت درباره توقیف نفتکش این کشور توسط ایران

هیئت انگلیس در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت، توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران را ایجاد یک مداخله غیرقانونی خواند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،  انگلیس روز شنبه در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که نیروهای ایرانی در حالی به نفت‌کش انگلیسی توقیف‌شده توسط این کشور نزدیک شدند که این کشتی در آب‌های قلمرو عمان بوده و این اقدام  مداخله‌ای غیرقانونی ایجاد می‌کند.

هیئت انگلیس در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: این کشتی با رعایت حق قانونی تردد کشتی‌ها در یک تنگه بین‌المللی بوده است که تحت قوانین بین‌المللی قرار دارد. قوانین  بین‌المللی  ایجاب می‌کند که نباید مانع حق تردد کشتی‌ها شد و بنابر این، اقدام ایران مداخله‌ای غیرقانونی ایجاد می‌کند.

این نامه که توسط رویترز ملاحظه شده، به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز ارسال شده است.

در این نامه همچنین مطرح شد: این[اقدام] غیرقابل قبول بوده و تهدید علیه کشتیرانی قانونی در گذرگاه‌های شناخته‌شده بین‌المللی را تا حد زیادی گسترش می‌دهد.

انگلیس از ایران درخواست کرده تا این نفت‌کش را آزاد کند و به شورای امنیت گفت که در تلاش است تا با راهکارهای دیپلماتیک این مسئله را حل کند.

به گزارش ایسنا، ادعای انگلیس مبنی بر حضور این نفت‌کش در آب‌های عمان در زمان توقیف، در حالی مطرح می‌شود که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می‌افزاید : نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

همچنین جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته اعلام کرد که با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفت‌وگو کرده است. وی گفت: در گفت‌وگو با وزیر خارجه ظریف یاس خود را از اینکه (او) یک‌شنبه گذشته به من اطمینان داد که ایران خواهان کاهش تنش‌هاست اما اکنون برخلاف آن عمل کرده است، ابراز کردم.

هانت افزود: اگر به دنبال راه‌حل هستیم، باید دست به عمل بزنیم، نه حرف. کشتیرانی انگلیس باید مورد محافظت قرار گیرد و چنین نیز خواهد شد.

در این گفت‌وگو ظریف یادآور شد که بر خلاف اقدام غیر قانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام جمهوری اسلامی بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتی رانی ایران و با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید