امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280643
۳۶۶
۱
۰
نسخه چاپی

نانسی پلوسی در میان خشم پکن با رئیس جمهور تایوان ملاقات کرد

نانسی پلوسی، با تسای اینگ ون رئیس‌جمهور تایوان دیدار کرد که به شدت از سوی چین محکوم شد.

نانسی پلوسی با رئیس جمهور تایوان ملاقات کرد که این خشم پکن را برانگیخت

نانسی پلوسی، ارشدترین سیاستمدار ایالات متحده در 25 سال گذشته که به تایوان سفر کرده است، گفت که هیئت او آمده بود تا "به وضوح" روشن کند که ایالات متحده این جزیره را "ترک" نخواهد کرد.

چین پیشتر گفته بود که ایالات متحده "بهای" سفر خانم پلوسی را خواهد پرداخت.

تایوان خودمختار است، اما چین آن را به عنوان یک استان جدا شده می بیند که در نهایت با آن متحد خواهد شد.

خانم پلوسی با اشاره به قانون روابط تایوان گفت: چهل و سه سال پیش، آمریکا قول داد که همیشه در کنار تایوان بایستد. امروز هیئت ما به تایوان آمد تا به صراحت اعلام کند که از تعهد خود به تایوان دست نخواهیم کشید.

سفر خانم پلوسی توسط پکن نشانه دیگری از حمایت از تایوان است.

خانم پلوسی در دیدار خود با خانم تسای رئیس‌جمهور تایوان  در دفتر ریاست جمهوری، تایوان را الهام بخش همه مردم آزادیخواه خواند و گفت: جهان با انتخاب بین دموکراسی و خودکامگی روبروست. تصمیم آمریکا برای حفظ دموکراسی در تایوان همچنان پابرجاست.

خانم تسای نیز متقابلا مشارکت بین هر دو کشور را ستود و گفت تایوان شریک قابل اعتماد ایالات متحده باقی مانده است.

وی افزود که تایوان به طور عمدی با تهدیدهای نظامی مواجه است که عقب نشینی نمی کند و هر کاری که لازم باشد برای تقویت قابلیت های دفاعی خود انجام خواهد داد.

انتظار می رود خانم پلوسی اواخر روز چهارشنبه با گروهی از فعالان حقوق بشر دیدار کند.

او پیشتر با تسای چی چانگ، معاون رئیس پارلمان تایوان دیدار کرده بود.

همزمان با سقوط هواپیمای وی در سه شنبه شب، رسانه های دولتی چین گزارش دادند که جت های نظامی این کشور در حال عبور از تنگه تایوان هستند. تایوان در آن زمان این گزارش ها را رد کرد، اما بعدا گفت که بیش از 20 هواپیمای نظامی چین روز سه شنبه وارد منطقه دفاع هوایی این کشور شده اند.

در عرض یک ساعت پس از ورود خانم پلوسی، چین اعلام کرد که ارتش آزادیبخش خلق یک سری تمرینات نظامی با آتش واقعی در هوا و دریا در اطراف تایوان در اواخر این هفته برگزار خواهد کرد - به کشتی‌ها و هواپیماها هشدار می‌دهد که وارد مناطق آسیب‌دیده نشوند.

این به دنبال روزهای تشدید تنش است که طی آن هواپیماهای جنگی چینی پیش از این تا خط میانی، شکاف غیررسمی چین و تایوان را در آب‌های بین آنها از هم جدا کرده بودند.

در حالی که سفر خانم پلوسی برای روزها سوژه گمانه زنی های بین المللی بود، اما تا آخرین لحظه پنهانی بود.

هنگامی که او روز یکشنبه به یک تور آسیایی سفر کرد، در برنامه سفر رسمی او که شامل سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن بود، هیچ اشاره ای به تایوان نشد.

کربی از کاخ سفید به سی ان ان گفت که این سفر مشابه سفرهای قبلی مقامات دیگر بود و افزود که ایالات متحده مرعوب تهدیدها نخواهد شد.

روز چهارشنبه، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای بر مخالفت چین با سفر خانم پلوسی تاکید کرد. وانگ آن را تحریک سیاسی آشکار خواند.

چین همچنین روز چهارشنبه چندین محدودیت ایجاد کرد و حمل شن و ماسه به تایوان را متوقف کرد و واردات برخی میوه و ماهی از تایوان را به حالت تعلیق درآورد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید