امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277343
۳۴۶
۱
۰
نسخه چاپی
رئیس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز

نجفی توانا: قوه قضائیه از نظر علمی، عملی و کیفی نیاز به تحول دارد

نجفی توانا: قوه قضائیه از نظر علمی، عملی و کیفی نیاز به تحول دارد

نجفی توانا: وقتی سیاست از در قوه قضائیه وارد، عدالت از در دیگری خارج می‌شود

رئیس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: هرچند که از زمان آقای رئیسی برنامه‌هایی در قالب سند تحول مطرح شد اما واقعیت این است که قوه قضائیه از نظر علمی، عملی و کیفی نیاز به تحول دارد.

محمدعلی نجفی توانا در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با انتظارات از رئیس جدید قوه قضائیه با بیان این‌که هرچند روی کار آمدن یک مدیر جدید براساس انتصاب یا انتخاب مردمی، بسترساز تحول و تغییر در برنامه‌ها و سازوکارهای اداره تحت مدیریت خواهد بود گفت: باید توجه داشته باشیم که در دنیای امروز مدیر صرفا جنبه هماهنگ‌کننده دارد و مدیر در راستای تحکیم برنامه‌های درازمدت گذشته، تقویت سازوکارهای اجرای برنامه‌های میان مدت و تکمیل برنامه‌های کوتاه مدت در راستای اداره بهینه نهاد تحت مدیریت قدم برمی‌دارد.

این وکیل دادگستری با بیان این‌که این امر در قوه قضائیه به دلیل استقلال قاضی بیشتر تجلی دارد گفت: رئیس در قوه قضائیه معمولا در بخش‌های اداری اعمال مدیریت می‌کند و موجودیت مربوط به نظام قضاوت یعنی استقلال و درآمد قاضی و سرعت رسیدگی به دادخواهی‌ها را تقویت می‌کند.

رئیس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به رئیس جدید قوه قضائیه گفت: آقای اژه‌ای همانند آقای رئیسی در کارنامه شغلی خود سابقه قضاوت و مدیریت در رده‌های بالای قوه قضائیه را دارد و با ضعف‌ها، نیازها و ضروریات این قوه آشنایی دارد و اگر واقعا بخواهد در چارچوب قانون اقدام کند چاره‌ای جز پیروی از معیارهای قابل قبول در نظام قضایی ندارد. امیدواریم ایشان نگاه جناحیشان را در کار مدیریت دخالت ندهد و به دنبال سیاسی کردن قوه قضائیه نباشد و تا جایی که می‌تواند تلاش کند سیاست در قوه قضائیه دخالت نکند زیرا وقتی سیاست از در قوه قضائیه وارد، عدالت از در دیگری خارج می‌شود.

وی ضمن پیشنهاد به کارگیری حقوقدانان مستقل در قوه قضائیه برون رفت از شرایط موجود گفت: قوه قضائیه وضعیت مناسبی ندارد هرچند که از زمان آقای رئیسی برنامه‌هایی در قالب سند تحول مطرح شد اما واقعیت این است که قوه قضائیه از نظر علمی، عملی و کیفی نیاز به تحول دارد و با این شرایط نمی‌تواند شایسته مردم ایران باشد و وظیفه برقراری عدالت را به درستی انجام دهد به همین جهت کار آقای اژه‌ای بسیار سخت‌تر از روسای گذشته خواهد بود زیرا در مقطع زمانی قرار داریم که توقع مردم بالا رفته است و آستانه مقاومت آن‌ها تقلیل پیدا کرده و شرایط به گونه‌ای است که اگر انتظارات آن‌ها برآورده نشود زنگ خطری برای مدیران جامعه خواهد بود.

نجفی توانا خاطرنشان کرد: توصیه ما به آقای اژه‌ای این است که یک بار به حرف حقوقدانان قدیمی و با سابقه توجه کنند و دست به آسیب‌شناسی بزنند زیرا بدون آسیب‌شناسی کارها شعاری خواهد بود و در را بر همان پاشنه خواهد چرخاند که تا به امروز چرخیده و موفقیتی در کشور حاصل نشده است. من مطمئنم با وسعت نظر آقای اژه‌ای این گفتمان آسیب‌شناسانه را به عنوان چراغ راهنما درنظر می‌گیرند. قوه قضائیه تنها با اتکا به خود موفق نخواهد شد بنابراین توصیه می‌کنیم در اجرای برنامه‌ها با روسای قوای دیگر هماهنگ شوند و از ابزار قوه قضائیه یعنی نهاد وکالت به خوبی استفاده کنند.

این وکیل دادگستری در پایان گفت: آقای اژه‌ای با فاصله گرفتن از سیاست گذشته اعمال فشار بر نهاد وکالت سعی کنند از این نهاد به عنوان یک بازوی قدرتمند استفاده کنند و بدانند وکلا خودی هستند و اگر سوتفاهمی به وجود آمده بخاطر سوبرداشت مدیران کشور بوده است و به عنوان یک فعال صنفی می‌گویم اگر قوه قضائیه با نهادهای مدنی به صورت قهرآمیز رفتار کند تتمه قدرت قضایی کشور نیز تقلیل خواهد یافت. باید بگویم مدیران نهاد وکالت آماده همکاری با قوه قضائیه هستند پس از ایشان می‌خواهم در گام اول اجرای آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلا را به چند دلیل متوقف کنند و از کانون‌ها بخواهند آیین‌نامه مدنظر خود را پیشنهاد دهند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید