امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263517
۱۴۰۳
۱
۰
نسخه چاپی

نشان درجه یک هنری برای هنرمند جوان شیرازی

یوسف اطمینان با ۲۸ سال سن خاتم‌سازی را در کنار پدر خود که از خاتم‌سازان بنام کشور و دارنده نشان درجه‌یک هنری (معادل دکتری) است فراگرفت و در طی ۲۴ سال تمام فنون و سبک‌های خاتم اصیل شیرازی را آموخته و به‌کار بسته است

نشان درجه یک هنری برای هنرمند جوان شیرازی
 

به گزارش حقوق نیوز برای اولین بار در کشور نشان درجه یک هنری(معادل دکترا) توسط شورای ارزشیابی هنرمندان کشور به یک جوان 28 ساله شیرازی برای «خاتم شیراز» تعلق گرفت.

یوسف اطمینان با ۲۸ سال سن خاتم‌سازی را در کنار پدر خود که از خاتم‌سازان بنام کشور و دارنده نشان درجه‌یک هنری (معادل دکتری) است فراگرفت و در طی ۲۴ سال تمام فنون و سبک‌های خاتم اصیل شیرازی را آموخته و به‌کار بسته است. او در طی سال‌های اخیر در کنار استاد غلامعلی اطمینان با پرپایی کلاس‌های آموزشی و تربیت شاگردانی متخصص سهم بزرگی در احیای خاتم اصیل شیراز داشته است.  

همچنین برای نخستین بار در کشور شورای ارزشیابی هنرمندان به ۹ نفر از شاگردان کارگاه خاتم‌سازی مستقر در ارگ کریم خان شیراز نشان درجه سه هنری (معادل لیسانس) اعطا کرد. این افراد که از بانوان و تحصیل‌کردگان رشته‌های صنایع‌دستی بوده‌اند مدت هشت سال است که با حمایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان فارس و به سرپرستی استاد غلامعلی اطمینان دوره‌های آموزشی خاتم شیراز را با هدف احیای این هنر آغاز کرده است و پس از موفقیت در کسب نشان ملی مرغوبیت کالا برای این کارگاه در آزمونی مجدد توانستند از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور که بالاترین مرجع ارزشیابی هنرمندان است نشان درجه سه هنری اخذ کنند.  

خاتم‌سازی، هنری است که هنرمند صنعتگر با بهره‌گیری از ذوق، سلیقه و علم نقوش هندسی و با استفاده از چوب و استخوان و فلز به خلق لایه‌های زیبایی می‌پردازد که زینت بخش سطوح بسیاری از اشیا می‌شود. این هنر زیبا و اصیل که‌زاده تفکر خلاقانه هنرمندان شیرازی است از سابقه‌ای بیش از هزار سال برخوردار است و منبر خاتم مسجد عتیق شیراز مهر تائیدی بر این ادعا است.

هرچند خاتم‌سازی در بسیاری از کشورها و مناطق تولید رواج دارد ولی خاتم شیراز به‌مدد ویژگی‌های خاص خود از چنان شهرتی برخوردار است که نام خاتم و شیراز با هم عجین شده‌اند هنری که در آن چوب‌های رنگی، استخوان و مفتول‌های فلزی به‌گونه‌ای زیبا و با نظم همچون قطعات موزائیک در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با ایجاد طرح‌های دل‌انگیز سطوح چوبی اشیا را زینت می‌بخشند.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید