امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276821
۱۷۳۴
۱
۰
نسخه چاپی

نشانه های HIV در مردان | چرا مردان بیشتر از زنان مبتلا به ایدز می شوند؟

نشانه های HIV در مردان | چرا مردان بیشتر از زنان مبتلا به ایدز می شوند؟

 ویروس HIV در مردان

ویروس HIV به سیستم ایمنی بدن آسیب زده و نوعی از سلول‌ها را از بین می‌برد که به بدن در مقابله با بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده که این ویروس در مردان شایع‌تر از زنان است.

HIV یا ویروس نقص ایمنی انسانی که بنام ایدز AIDS نیز شناخته می شود به علت سندروم نقص ایمنی اکتسابی ، توسط آسیب رساندن به سلول های سفید خون که نقش حیاتی در مکانیسم دفاعی بدن ایفا می کنند ،بروز پیدا می کند. اچ‌آی‌وی (HIV) یک ویروس است که بر سیستم ایمنی بدن، به ویژه سلول‌های CD۴ تاثیر می‌گذارد. سلول‌های CD۴ به محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها کمک می‌کنند. بر خلاف دیگر ویروس‌ها که سیستم ایمنی بدن به طور معمول می‌تواند آنها را از بین برود، اچ‌آی‌وی نمی‌تواند توسط سیستم ایمنی بدن حذف شود.

علائم HIV می‌تواند از فردی به فرد دیگر به شدت متفاوت باشد. دو مرد مبتلا به اچ‌آی‌وی احتمالا علائم مشابهی را تجربه نخواهند کرد. با این حال، عفونت HIV در مردان با برخی از علائم نظیر تب ، گلودرد ، سردرد، خارش پوست و تورم غدد لنفاوی همراه است که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

علائم آلودگی به ویروس HIV در مردان

علائم ابتدایی این ویروس در مردان به طور معمول نامشخص است. همچنین نشانه‌های اولیه آن قابل تحمل است و اغلب با آنفلوآنزا یا دیگر بیماری‌های خفیف اشتباه گرفته می‌شود. در عین حال مردان این علائم را جدی نمی‌گیرند و مراجعه پزشک را به زمان پیشرفت بیماری موکول می‌کنند.

علائم اولیه ویروس HIV به طور کلی در مردان نامحسوس است. افراد به راحتی این علائم را نادیده گرفته یا آنها را با بیماری‌های جزئی دیگر اشتباه می‌گیرد.

در مدت چند روز تا چند هفته پس از آلوده شدن به ویروس علائم زیر در مردان ظاهر می‌شوند:

- تب

- جوش‌های پوستی

- سردرد

- گلودرد

- خستگی

- تورم غدد لنفاوی

- بروز زخم در دهان یا بر روی دستگاه تناسلی

- دردهای عضلانی

- درد مفصلی

- تهوع و استفراغ

- عرق شبانه

این علائم معمولا ۱ تا ۲ هفته طول می‌کشد. اگر شما چند مورد از این علائم را داشته باشید و مشکوک شوید که ممکن است شما هم به این بیماری مبتلا شده باشید، قرار ملاقاتی را با پزشک‌تان تنظیم کنید و آزمایش بدهید.

همچنین با توجه به اینکه پس از ورود ویروس HIV در برخی افراد علائم بیماری بلافاصله بروز نمی کند، امکان دارد تا سال ها فرد متوجه ابتلای خود به بیماری نشود در نتیجه حتی با وجود احساس سلامت بودن اگر احتمال آلودگی به ویروس را می دهید حتماً آزمایش انجام دهید.

HIV در هنگام این‌که پیشرفت می‌کند، به سلول‌های CD۴ حمله و آنها را تخریب می‌کند به اندازه‌ای که بدن دیگر نمی‌تواند با عفونت و بیماری مبارزه کند. هنگامی ‌که این اتفاق رخ می‌دهد، عفونت HIV می‌تواند منجر به ایدز AIDS شود. برای این‌ که HIV به بیماری ایدز AIDS تبدیل شود ممکن است از چند ماه تا ۱۰ سال یا حتی طولانی‌تر زمان لازم باشد.

نشانه های HIV در مردان | چرا مردان بیشتر از زنان مبتلا به ایدز می شوند؟

نشانه های ابتلای مردان به ایدز AIDS

همه‌ی کسانی که مبتلا به HIV هستند، مبتلا به ایدز AIDS نخواهند شد. زیرا می توان با استفاده از دارو ویروس HIV را کنترل کرد.

اما ممکن است ویروس HIV در نهایت سیستم ایمنی بدن مردان را شکست دهد. هنگامی‌که این اتفاق رخ بدهد، اچ‌آی‌وی به نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی (ایدز یا AIDS) پیشرفت می‌کند که آخرین مرحله‌ی عفونت است. در این مرحله، سیستم ایمنی بدن مردان به شدت آسیب دیده‌ است، و آن ها را در برابر عفونت فرصت‌طلب آسیب‌پذیر می‌کند.

بدن در حالت طبیعی قادر به مبارزه با عفونت‌های فرصت‌طلب است، اما این عفونت‌ها می‌توانند برای افرادی که اچ‌آی‌وی دارند، تهدیدکننده باشند.

معمولاً مردانی که در مراحل آخر نفوذ ویروس HIV و ابتلا به بیماری ایدز هستند نشانه های زیر را تجربه می کنند:

– حالت تهوع
– استفراغ
– اسهال مداوم
– خستگی مزمن
– کاهش وزن سریع
– سرفه و تنگی نفس
– تب، لرز، و عرق شبانه‌ی مکرر
– راش، زخم، یا بروز ضایعاتی در دهان و بینی، و بر روی ناحیه تناسلی یا زیر پوست
– تورم طولانی غدد لنفاوی زیر بغل، کشاله‌ی ران یا گردن
– از دست دادن حافظه، سردرگمی، یا اختلالات عصبی

چرا مردان بیشتر از زنان مبتلا به ایدز می شوند؟

مردان به دلایل متعددی بیشتر از زنان مبتلا به ایدز می شوند که مهمترین دلیل آن عدم توجه به راه های انتقال ویروس اچ آی وی است.

رفتارهای پرخطر همچون تماس های جنسی مکرر و محافظت نشده و استفاده از وسایل تزریقی مشترک همچون سرنگ در مردان بیشتر به چشم می خورد لذا به این دلیل آمار ابتلای مردان به HIV بیشتر از زنان است. همچنین عدم رعایت بهداشت فردی در مردان می تواند منجر به ابتلای ناخواسته آنان به ویروس HIV شود.

مردان به خصوص جوانان توصیه های مربوط به پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ آی وی را کمتر از زنان جدی می گیرند که این امر نیز می تواند مقدمه آلوده شدن آنان به ویروس شود.

همچنین مردان دیرتر آزمایش های تشخیص ابتلا به ویروس HIV را انجام می دهند که این امر نیز باعث پیشرفت بیماری در آنان و همچنین آلوده کردن افراد دیگر می شود.

  • منبع
  • ایسنا
  • دکتر دکتر
  • حقوق نیوز
  • برچسب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید