امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277425
۵۹۷
۱
۰
نسخه چاپی

نظام نیمه آزادی بر اساس ماده 56 قانون مجازات اسلامی چیست؟

نظام نیمه آزادی بر اساس ماده 56 قانون مجازات اسلامی چیست؟

نظام نیمه آزادی بر اساس ماده 56 قانون مجازات اسلامی

نظام نیمه آزادی چیست؟

در قانون مجازات اسلامی در فصل هفتم برای محکومان نظام نیمه آزادی پیش بینی شده است.

بر اساس ماده 56 قانون مجازات اسلامی نظام نیمه آزادی، شیوه ای است که بر اساس آن محکوم می تواند در زمان اجرای حکم حبس، فعالیتهای حرفه ای، آموزشی، حرفه آموزی، درمانی و نظایر اینها را در خارج از زندان انجام دهد. اجرای این فعالیتها زیر نظر مراکز نیمه آزادی است که در سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی تأسیس می شود.

مطابق این ماده در زمان اجرای حکم حبس محکومان می توانند در خارج از زندان فعالیت های حرفه ای، آموزشی، حرفه آموزی، درمانی و نظایر اینها را انجام دهد. البته این فعالیت ها توسط مراکز نیمه آزادی که توسط سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی تاسیس می شود انجام می گیرد.

چه محکومانی تحت نظام نیمه آزادی قرار می گیرند؟

محکومان حبس های تعزیری درجه پنج تا هفت که حکم قطعی آن ها صادر شده است با رضایت خود و مشروط به گذشت شاکی و سپردن تأمین مناسب و تعهد به انجام یک فعالیت شغلی، حرفهای، آموزشی، حرفه آموزی، مشارکت در تداوم زندگی خانوادگی یا درمان اعتیاد یا بیماری که در فرآیند اصلاح یا جبران خسارت وارد بر بزه دیده مؤثر است تحت نظام نیمه آزادی قرار می گیرند.

مطابق ماده 57 قانون مجازات اسلامی در حبس های تعزیری درجه پنج تا هفت دادگاه صادر کننده حکم قطعی می تواند مشروط به گذشت شاکی و سپردن تأمین مناسب و تعهد به انجام یک فعالیت شغلی، حرفهای، آموزشی، حرفه آموزی، مشارکت در تداوم زندگی خانوادگی یا درمان اعتیاد یا بیماری که در فرآیند اصلاح یا جبران خسارت وارد بر بزه دیده مؤثر است، محکوم را با رضایت خود او، تحت نظام نیمه آزادی قرار دهد. همچنین محکوم می تواند در طول دوره تحمل مجازات در صورت دارا بودن شرایط قانونی، صدور حکم نیمه آزادی را تقاضا نماید و دادگاه موظف به رسیدگی است.

تبصره ـ مقررات این ماده در مورد حبس‌های تعزیری درجه دو، درجه سه و درجه چهار، در صورت گذراندن یک‌چهارم مدت حبس قابل اِعمال است. (الحاقی به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹/۲/۲۳)

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید