امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274959
۴۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

نمایندگان الکترال ۵۰ ایالت آمریکا امروز پیروزی جو بایدن را تایید می کنند

انتظار می‌رود نمایندگان الکترال ۵۰ ایالت آمریکا به علاوه واشنگتن دی.سی امروز (دوشنبه) با برگزاری نشست‌هایی رسما پیروزی جو بایدن دموکرات را از طریق آرای خودشان تایید کنند تا شکست دونالد ترامپ نهایی شود

نمایندگان الکترال ۵۰ ایالت آمریکا امروز پیروزی جو بایدن را تایید می کنند

انتظار می‌رود نمایندگان الکترال ۵۰ ایالت آمریکا به علاوه واشنگتن دی.سی امروز (دوشنبه) با برگزاری نشست‌هایی رسما پیروزی جو بایدن دموکرات را از طریق آرای خودشان تایید کنند تا شکست دونالد ترامپ نهایی شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پی بی اس، رای‌دهندگان آمریکایی بیش از یک ماه پیش به رئیس جمهوری مورد نظرشان رای دادند اما آرایی که رسما اهمیت دارند امروز ۱۴ دسامبر به دنبال نشست کالج الکترال اخذ می‌شود.

قانون اساسی آمریکا به برگزینندگان (نمایندگان الکترال) اختیار انتخاب رئیس جمهوری را داده است و با شمارش تمام آرایی که روز دوشنبه به دست می‌آید، انتظار می‌رود جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ۳۰۶ رای الکترال (۲۷۰ رای لازم برای رسیدن به ریاست جمهوری) را در مقابل ۲۳۲ رای دونالد ترامپ به دست آورد.

گرچه کار این نمایندگان تشریفاتی است اما توجه روی این فرایند امسال بسیار پررنگ‌تر شد که علت آن امتناع دونالد ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات و طرح ادعاهایی درباره تقلب انتخاباتی بود. همین موجب شد تا نشست کالج الکترال اهمیت دوچندانی یافته و گامی غیر قابل انکار به سمت مراسم سوگند در ۲۰ ژانویه و تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا شود. البته خود ترامپ هم پذیرفته که اگر کالج الکترال رای به پیروزی بایدن بدهد، نتیجه انتخابات را می‌پذیرد.

اگر هم نمایندگان بر خلاف رویه تشریفاتی خود عمل کنند و آرای بایدن کمتر از حد نصاب شود، آن وقت کار به مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها خواهد رسید که تیر خلاص را به ترامپ شلیک کرده و ریاست جمهوری بایدن را تایید کنند.

کالج الکترال دقیقا چیست؟

بنیانگذاران آمریکا در زمان تدوین قانون اساسی به این می‌اندیشیدند که چگونه کشور جدیدشان باید رهبر خود را انتخاب کند و در نهایت سیستم کالج الکترال را مطرح کردند. این ترکیبی میان انتخاب یک رئیس جمهوری با آرای مردمی و ورود کنگره برای انتخاب رئیس جمهوری است.

براساس قانون اساسی، ایالت‌ها تعداد برگزینندگانی برابر با شمار کلی کرسی‌هایشان در کنگره دارند؛ دو سناتور به علاوه تعداد قانونگذاران آنها در مجلس نمایندگان آمریکا. به جز دو مورد استثنا که در مین و نبراسکاست، مابقی ایالت‌ها تمامی آرای کالج الکترال خودشان را به برنده آرای مردمی در ایالت خودشان اختصاص می‌دهند.

کالج الکترال بیش از دو قرن است که هدف انتقاد قرار دارد. ممکن است شخصی برنده آرای مردمی ‌شود، اما در انتخابات ببازد. این اتفاق دو مرتبه در دو دهه گذشته رخ داده است؛ سال ۲۰۰۰ با انتخاب جورج بوش و سال ۲۰۱۶ زمانی که دونالد ترامپ در آرای مردمی با اختلاف حدود سه میلیون رای مقابل هیلاری کلینتون باخت.   

بایدن به نوبه خود در آرای مردمی پیروز شد و در نهایت به ۳۰۶ رای الکترال مقابل ۲۳۲ رای ترامپ رسید. ترامپ پنجمین نامزد ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا شده بود که به‌رغم باخت در آرای مردمی در کالج الکترال برنده شد.

همچنین در صورتی که نماینده‌ها خیانت کرده و آرای الکترال بایدن کمتر از ۲۷۰ شود، آن زمان وظیفه انتخاب رییس جمهوری با مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها خواهد بود و نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان هم برای این کار ابراز آمادگی کرده است.

نشست کالج الکترال

کالج الکترال در یک محل نشست برگزار نمی‌کند. در عوض، برگزینندگان هر ایالت و برگزینندگانی از واشنگتن دی.سی در جایی نشست دارند که از سوی قانونگذاران انتخاب می‌شود و معمولا ساختمان کنگره در آن ایالت است. برگزینندگان رای کاغذی می‌دهند؛ یک رای برای رئیس جمهوری و یک رای برای معاون رئیس جمهوری. آراء شمارش می‌شوند و برگزینندگان شش تاییدیه مرتبط با نتایج را به امضا می‌رسانند. یک نسخه آن برای رئیس سنا ارسال می‌شود که اکنون معاون رئیس جمهوری است. این نسخه‌ای است که بعدا به طور رسمی شمارش می‌شود.

در ۳۲ ایالت و واشنگتن دی.سی، قانون برگزینندگان را ملزم کرده تا مطابق برنده آرای مردمی رای بدهند. البته مورد استثنایی سال ۲۰۱۶ زمانی رخ داد که ۱۰ برگزیننده تلاش کردند تا به نامزدهای دیگر رای بدهند. آنها شامل کسانی بودند که به حمایت از کلینتون متعهد شدند اما تصمیم گرفتند تا از او حمایت نکنند و امید داشتند که برگزینندگان جمهوری‌خواه دست از ترامپ کشیده و شخص دیگری را به عنوان رئیس جمهوری انتخاب کنند.

رای‌گیری چه زمانی است؟

برگزینندگان از هر ایالت در ساعتی که طبق قانون مشخص می‌شود، به مقر کنگره همان ایالت می‌روند تا رای بدهند. تعدادی از ایالت‌ها به علاوه واشنگتن دی.سی هنوز زمانی برای اخذ رای تعیین نکرده‌اند. با این حال بیشتر ایالت‌ها کارشان را ۱۰ صبح به وقت محلی آغاز می‌کنند، مثل آرکانزاس، ایلینوی، ایندیانا و اوکلاهاما و فعلا دیرترین زمانی که اعلام شده، ساعت سه عصر است، مثل ماساچوست و نیوجرسی.

پس از آن چه می‌شود؟

به محض اینکه آرای الکترال اخذ شد، به کنگره ارسال می‌شوند، جایی که دو مجلس در ششم ژانویه برای نشستی به ریاست مایک پنس تشکیل جلسه می‌دهند. پاکت ‌نامه‌های هر ایالت و واشنگتن دی.سی در آنجا باز و آراء شمارش خواهند شد. پس از آن یک گام دیگر باقی می‌ماند: تحلیف.

هر ایالت چند رای الکترال دارد؟

مجموع آرای الکترال در ایالت‌های آمریکا به علاوه واشنگتن دی.سی ۵۳۸ رای تعیین شده است.

کالیفرنیا: ۵۵ رای

تگزاس: ۳۸ رای

نیویورک، فلوریدا: ۲۹ رای (مجموع ۵۸ رای)

ایلینوی، پنسیلوانیا: ۲۰ رای (مجموع ۴۰ رای)

اوهایو: ۱۸ رای

جورجیا، میشیگان: ۱۶ رای

کارولینای شمالی: ۱۵ رای

نیوجرسی: ۱۴ رای

ویرجینیا: ۱۳ رای

واشنگتن: ۱۲ رای

آریزونا، ایندیانا، ماساچوست، تنسی: ۱۱ رای (مجموع ۴۴ رای)

مریلند، مینه‌سوتا، میسوری، ویسکانسین: ۱۰ رای (مجموع ۴۰ رای)

آلاباما، کلورادو، کارولینای جنوبی: ۹ رای (مجموع ۲۷ رای)

کنتاکی، لوئیزیانا: ۸ رای (مجموع ۱۶ رای)

کنتیکت، اوکلاهاما، اورگان: ۷ رای (مجموع ۲۱ رای)

آرکانزاس، آیوا، کانزاس، می‌سی‌سی‌پی، نوادا، یوتا: ۶ رای (مجموع ۳۶ رای)

نبراسکا، نیومکزیکو، ویرجینیای غربی: ۵ رای (مجموع ۱۵ رای)

 هاوایی، آیداهو، مین، نیوهمپشایر، رود آیلند: ۴ رای (مجموع ۲۰ رای)

آلاسکا، دلاور، واشنگتن دی.سی، مونتانا، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، ورمونت، وایومینگ: ۳ رای (مجموع ۲۴ رای)

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید