امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272853
۷۴۳
۱
۰
نسخه چاپی
یک کارشناس مسایل افغانستان

نوذر شفیعی: مسئولیت حادثه برای مهاجران غیرقانونی متوجه دولت مقصد نیست

یک کارشناس مسایل افغانستان گفت: جدای از اینکه از منظر انسانی حادثه رخ داده در مرز ایران و افغانستان نگران کننده است، اما مسئولیت حادثه برای مهاجران غیرقانونی متوجه دولت مقصد نیست

حقوق نیوز/ اخبار و رویدادها/ سیاسی

 نوذر شفیعی: مسئولیت حادثه برای مهاجران غیرقانونی متوجه دولت مقصد نیست

یک کارشناس مسایل افغانستان گفت: جدای از اینکه از منظر انسانی حادثه رخ داده در مرز ایران و افغانستان نگران کننده است، اما مسئولیت حادثه برای مهاجران غیرقانونی متوجه دولت مقصد نیست.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حادثه رخ داده در مرز ایران و افغانستان و تعاملات مقامات دو کشور گفت: این موضوع از دو جهت مورد توجه است. ابتدا از منظر انسانی و دیگری از منظر حقوق و تکالیف دولت‌ها. در عین حال که معتقدم دولت‌ها بر اساس تکالیفی که برعهده دارند باید وجه انسانی را نیز مد نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: به لحاظ انسانی اتفاقی که رخ داده برای دولت ایران جای نگرانی دارد و از نظر اخلاقی باید به آن با حساسیت نگاه شود. اما از لحاظ حقوقی، مسئولیتی به خاطر اتفاق رخ داده بر عهده ایران نیست و بالعکس مسئولیت این اتفاق متوجه دولت افغانستان است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: دولت افغانستان و همه کشورها نسبت به اتباع خود مسئولیت‌هایی دارند از جمله تامین رفاه شهروندانشان و از آنجایی که به لحاظ معاش این امنیت برای شهروندان افغان فراهم نیست آنها مجبورند مسیرهای سختی را متحمل شوند و ممکن است این مسیر توام با خطرات و حوادثی باشد.

وی اضافه کرد: در دریای مدیترانه حداقل سالانه هزاران مهاجر غیرقانونی غرق می‌شوند اما مسئولیت این مساله متوجه دولت مقصد نیست بلکه متوجه دولت این مهاجران است. این‌که این افراد در دریا غرق می‌شوند یا در مسیر انتخاب کرده دچار مشکلات و خساراتی می‌شوند یک تراژدی انسانی است اما مسئول اول این اتفاقات دولت‌های مهاجران غیرقانونی هستند. دولت‌هایی که احتمالا دچار ناکارآمدی، ورشکستگی، جنگ داخلی و غیره هستند.

شفیعی در پاسخ به این‌ پرسش که چرا دولت افغانستان، مهاجران غیرقانونی افغان به ایران را در حادثه اخیر در مرز دو کشور "مسافر" می‌خواند نه "مهاجر" غیرقانونی گفت: ایران از سال 1979 تا کنون با کمترین چشمداشتی میزبان مهاجران افغان بوده است که به حدود 3 میلیون نفر می‌رسند و تعداد قابل توجهی از آنها غیرقانونی وارد ایران شده و مشغول کار هستند این در حالی است که این افراد از بسیاری از حقوق  اجتماعی و رفاهی و بهداشتی نیز برخوردارند اما کمتر شاهد قدردانی دولت این کشور یا نهادهای بین‌المللی از ایران هستیم.

وی تاکید کرد: دولت افغانستان باید به جای محکوم کردن ایران در حادثه اخیر مسئولیت را متوجه خود بداند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید