امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275179
۸۰۰۴
۱
۰
نسخه چاپی

نویز سفید چیست؟ | مزایای نویز سفید | انواع نویز؛ صورتی، قهوه ای و سیاه

نویز سفید به عنوان نویزی تعریف شده که شامل ترکیبی از تمام فرکانس‌هایی است که گوش انسان می‌تواند بشنود (حدود ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز). این نوع نویز، شامل صدا‌های کم فرکانس، فرکانس میان رده و فرکانس بالا است

نویز سفید چیست؟ | مزایای نویز سفید | انواع نویز؛ صورتی، قهوه ای و سیاه

نویز سفید یا وایت نویز گاه طیف گسترده‌ای از صداهایی را در بر می‌گیرد که توسط انسان قابل شنیدن هستند.

نویز سفید چیست؟

همه امواج صوتی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: فرکانس (سرعت ارتعاش موج در هر ثانیه) و دامنه (قدرت)

نویز سفید به عنوان نویزی تعریف شده که شامل ترکیبی از تمام فرکانس‌هایی است که گوش انسان می‌تواند بشنود (حدود ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز). این نوع نویز، شامل صدا‌های کم فرکانس، فرکانس میان رده و فرکانس بالا است.

وایت نویز یا نویز سفید به سیگنالی گفته می‌شود که توان آن به‌طور یکنواخت در همهٔ فرکانس‌ها توزیع شده‌ باشد. به طور خاص ترکیبی از همه‌ی فرکانس‌های صداست که گوش انسان قادر به شنیدن آن است.زمانی که یک شخص این ترکیب را می‌شنود، معمولا شبیه صدای یک آبشار به نظر می‌رسد.

اگر بخواهیم به زبان ساده یک تعریف همه فهم و معمولی برای نویز سفید ارائه کنیم، می‌توان این پدیده یا همان وایت نویز را نوعی طنین تصادفی نامید که از تراکم طیفی ثابتی برخوردار است. در واقع نویز سفید تنها صداهایی با طیف فرکانس قابل شنیده شدن توسط انسان را در بر می‌گیرد.

از آن جایی که انسان‌ها تنها قادر به شنیدن صداهای موجود در طیف فرکانسی 20 هرتز تا 20 هزار هرتز هستند و صداهایی با فرکانس‌های بالاتر یا پایین‌تر از محدوده‌ی یاد شده را تشخیص نمی‌دهند، نویز سفید نیز تنها طنین‌های تصادفی ایجاد شده با همین طیف فرکانس را در بر می‌گیرد.

 مغز انسان تنها توان جداسازی تعداد محدودی صدا از یکدیگر را دارد. به عبارت بهتر در صورت مواجه شدن افراد با طیف گسترده‌ای از صداهای مختلف، مغز آنها توانایی تفکیک این صداها از یکدیگر را نخواهد داشت و این امر می‌تواند سایر اصواتی که به گوش انسان می‌رسد را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. از آن جایی که نویز سفید طیف گسترده‌ای از فرکانس‌های مختلف شنیداری را در دل خود جای داده است، معمولا از آن برای تحت پوشش قرار دادن یا بی تاثیر کردن سایر صداهای موجود در محیط استفاده می‌شود.

نویز سفید قادر است که نویز‌های بلند‌تر را پوشش دهد.این نویز های دیگر مثل صدای ترافیک، صدای تلویزیون همسایه و از این قبیل صدا‌ها می توانند باعث بهم خوردن خواب شبانه شوند. زمانی که نویز سفید در اتاق خواب شخصی پخش می‌شود می‌تواند به از بین بردن صداهای بیرون و نویز‌های غیرعادی کمک و شما را به خواب وادار کند.

مطالعه ای در سال 1990 در مجله‌ی بایگانی بیماری‌های زمان کودکی نشان می‌داد که نویز سفید به خوابیدن نوزادان کمک می کند.مطالعه ای دیگر در سال 2016 در مجله‌ی علوم مراقبت بیان می‌کرد که نویز سفید به پوشش سر‌وصداهای محیطی در بخش مراقبت‌های ویژه، که بخش بسیار شلوغی هم هست کمک می کند.این پوشش سروصدا، به بهبود وضعیت خواب بیماران این بخش کمک می کند. و مطالعه ای دیگر در سال 2004 در مجله‌ی داروی خواب نیز نشان می دهد که بیمارانی که در معرض نویز سفید قرار می‌گیرند بهتر می‌خوابند به دلیل اینکه نویز سفید به طور چشمگیری سروصداهای پس زمینه و دیگر سروصداهای زیاد را مخفی می کند.

مزایای نویز سفید

1- می‌تواند به بهبود خواب شما کمک کند

چرا خوابیدن با نویز سفید خوب است؟ به این خاطر که می‌تواند یک ابزار مؤثر برای “پوشش نویز‌های مزاحم” باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که گوش دادن به نویز سفید برای خواب می‌تواند مزایایی همچون پوشش دادن صدا‌های دیگر که می‌توانند خواب شما را مختل کنند، داشته باشد. برخی تحقیقات نیز حاکی از آن است که برای خواب نویز صورتی حتی ممکن است بهتر از نویز سفید عمل کند.

اگر از یک برنامه نویز سفید در تلفن خود استفاده می‌کنید، گوش دادن به این صدا، به شما یا کودک تان کمک خواهد کرد تا به جای خوابیدن با صدا‌های محیطی بلند، یا صدا‌هایی که ممکن است گه گاه قطع و وصل شوند، با یک سیگنال مداوم از صدا‌های مختلط پخش شده با حجم نسبتاً کم گوش دهید. صدا‌هایی که دستگاه‌های صوتی تولید می‌کنند، صدا‌هایی سازگار و محیطی هستند و باعث پوشش دادن سایر صدا‌های مزاحم و آزاردهنده می‌شوند.

محققین معتقدند که نویز سفید، صدایی است که باعث می‌شود سطح آستانه شنوایی فرد به حداکثر نرخ خود برسد، که به این معنی است که صدا‌های حاضر در پس زمینه، کمتر قادر به تحریک منطقه کورتکس مغز در طول خواب هستند.

مجله Time نیز گزارش می‌دهد که، به گفته کارشناسان خواب، “حتی اگر اتاق خواب شما ساکت باشد، اگر فردی هستید که نمی‌توانید در سکوت کامل بخوابید یا حتی اگر فردی هستید که با کوچکترین صدا بیدار می‌شوید، نویز سفید می‌تواند برایتان مفید باشد و کیفیت خواب تان را بهبود بخشد. ”

2- می‌تواند در هنگام مطالعه و کار به شما کمک کند

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ در مجله گزارش‌های علمی منتشر شد، نشان داد که فواید نویز سفید برای مطالعه، شامل یادگیری بهتر اطلاعات جدید است. محققان به این نتیجه رسیدند که گوش دادن به نویز سفید ممکن است برخی از جنبه‌های عملکرد شناختی در افراد کم دقت را بهبود بخشد.

این مطالعه به بررسی تأثیر نویز سفید بر یادگیری کلمات جدید در بزرگسالان جوان پرداخت. نیمی از شرکت کنندگان در مراحل یادگیری به نویز سفید گوش می‌دادند و نیمی دیگر روند یادگیری را در سکوت به پایان رساندند.

نتایج نشان داد که گروه نویز سفید “ارتقاء یادگیری لغوی” را شاهد بودند. محققان درگیر در این مطالعه همچنین خاطرنشان کردند که در کودکان مبتلا به ADHD (اختلال کم توجهی – بیش فعالی)، گوش دادن به نویز سفید باعث بهبود عملکرد در انجام وظایف حافظه و همچنین بهبود گفتار می‌شود.

درست است که گوش دادن به نویز سفید در هنگام مطالعه و یا کار تاثیر مثبتی بر عملکرد برخی از افراد می‌گذارد، اما باعث پیشرفت عمومی برای همه جنبه‌های شناختی نمی‌شود و هنوز مشخص نیست که در افرادی که در سکوت بهتر کار می‌کنند، باعث کاهش دقت آن‌ها می‌شود یا خیر.

به طور کلی، مطالعات نشان می‌دهد که وقتی نویز سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثرات متفاوتی بر ادراک و شناخت افراد وجود دارد، که ممکن است به عواملی مانند وظایف و زمان بندی خاص بستگی داشته باشد.

3- می‌تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد

مطالعات خاص شواهدی را کشف کرده اند که نشان می‌دهد نویز سفید می‌تواند به عنوان یک مداخله ساده، راحت و غیر تهاجمی که باعث بهبود رفتار آشفته در افراد مسن می‌شود، عمل کند. در یک مطالعه خاص، استفاده از دستگاه‌های صوتی با بهبود خلق و خو و رفتار‌های افراد مسنی که با زوال عقل زندگی می‌کردند، مرتبط بود.

4- کمک به بهبود شنوایی

پژوهشگران دانشگاه بازل (University of Basel) سوئیس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند نویز (سر و صدای) سفید می‌تواند حس شنوایی را بهبود بخشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، نویز سفید مانند سایر نویزها نیست و حتی یک محیط آرام نیز تأثیری همانند نویز سفید ندارد. پژوهشگران طی این مطالعه اظهار کرده‌اند: نویز سفید می‌تواند سبب بهتر و دقیق‌تر شنیدن صداهای خالص (pure sounds) شود. یافته‌های پژوهشگران طی این مطالعه می‌تواند به توسعه پروتز کاشت حلزونی جدیدی منجر شود.

نویز سفید چیست؟ | مزایای نویز سفید | انواع نویز؛ صورتی، قهوه ای و سیاه

انواع نویز؛ صورتی، قهوه ای و سیاه

رنگبندی نویز ها توسط انرژی سیگنال نویز آن تعیین می‌شود. به طور خاص، این امر به نحوه توزیع انرژی در فرکانس‌های مختلف یا سرعت نویز بستگی دارد.

 

نویز صورتی

نویز صورتی تا حدود زیادی همانند نویز سفید است ولی در شدت فرکانس‌ها تفاوت‌هایی دارد. نویز سفید سعی می‌کند صداهایی که گوش انسان می‌شنوند و منشا انسانی دارند را خنثی کند.

مانند سروصدای ماشین‌ها، صداهای بیرون از خانه، صداهای خانه همسایه، صدای لوله‌های آب و نظایر این‌ها ولی نویز صورتی کمی فراتر می‌رود و فرکانس‌های صوتی تولید کرده که برای مغز آرامش‌بخش هستند و باعث کاهش سطح فعالیت‌های مغزی می‌شوند.

نویز صورتی شامل تمام فرکانس‌هایی است که می‌توانیم بشنویم، اما انرژی در آن به طور مساوی توزیع نشده است و بیشتر شامل  فرکانس‌های پایین تر است که همین امر باعث ایجاد نویز عمیقی می‌شود.

صدای طبیعت مملو از نویز صورتی است، مثل:

- خش خش برگ‌ها
- نویز باران
- نویز باد
- ضربان قلب

نویز قهوه ای

نویز قهوه ای یک نسخه عمیق تر از نویز صورتی است، اگر بخواهیم به نمونه هایی از این نویز در زندگی روزمره اشاره کنیم، صداهایی مانند باد شدید، تندباد موج های دریا یا جریان ثابت را عنوان می کنیم.

نویز سیاه

نویز سیاه در واقع همان سکوت با کمی نویز تصادفی است. به همین دلیل است که گاهی اوقات “سکوت فنی” نیز نامیده می شود. از نظر فنی نویز سیاه نسبت به سایر فرکانس ها، دارای طیف فرکانسی با سطح قدرت عمدتا صفر به جز در چند باند باریک محدود است.

  • منبع
  • برق نیوز
  • باشگاه خبرنگاران جوان
  • پیژامه
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید