امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283278
۱۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

نکات مهم درمورد خرید پاور بانک

پاور بانک‌ها نوعی باتری قابل حمل هستند که به کمک آن می‌توان گوشی، تبلت، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند یا هدفون را شارژ کرد.

پاور بانک

از زمانی که گوشی‌های هوشمند وارد زندگی شدند، به دلیل کارایی فوق‌العاده خوب و جذابیت‌های متفاوت، تمام وقت را به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها نیز به عنوان محصولات دیجیتال قابل حمل و کاربردی، بیشتر وقت دانش آموزان، دانشجویان و سایر افراد را به خود اختصاص می‌دهند.

همین موضوع نیز باعث می‌شود که شارژ گوشی یا لپ‌تاپ به مرور کاهش پیدا کرده و نیاز به شارژ مجدد داشته باشد. البته شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند برای رفع این مشکل، طراحی و عرضه گوشی‌های فست شارژ را در برنامه کاری خود قرار دادند، اما هنوز هم مشکل شارژ وجود دارد؛ به‌خصوص زمانی که از محیط خانه دور باشیم و دسترسی به پریز برق وجود نداشته باشد. به همین دلیل راه‌حل مناسب، تامین و تقویت باتری گوشی یا لپ‌تاپ از فضایی بیرونی است که در سفر، مترو، هواپیما و یا حتی در بیابان و صحرا در دسترس باشد.

پاور بانک‌ها برای حل این مشکل متولد شدند و هرروز تکنولوژی و امکانات بیشتری در تولید آن‌ها به کار رفت. در حال حاضر برندهای مختلفی در زمینه تولید پاور بانک فعال هستند و نمونه‌های مختلفی از این محصول کاربردی و دیجیتال در بازار یافت می‌شود. اما نمی‌توان با اطمینان گفت که همه آن‌ها خوب و کاربردی هستند. به همین دلیل در ادامه نکات خرید یک پاور بانک خوب را باهم بررسی می‌کنیم.

کاربرد پاور بانک چیست؟

این ابزار کوچک و جمع‌وجور، در حقیقت یک باتری قابل حمل است که به کمک آن می‌توان گوشی، تبلت، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند یا هدفون را شارژ کرد. پاور بانک‌ها در ظرفیت‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسند و به همین دلیل به تناسب نیاز خود می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب نمایید.

از سویی دیگر، پاور بانک‌ها فقط برای شارژ کردن کارایی ندارند، بلکه می‌توان از آن‌ها به عنوان برق همراه استفاده کرد. به طور مثال اگر در دل جنگل هستید و می‌خواهید نور چادر را تامین کنید، کافی است یک لامپ را با رابط USB به پاور بانک متصل کرده و آن را روشن کنید. همچنین تامین برق سایر ابزارهای دیجیتال کوچک مانند یخچال مسافرتی، سشوار مسافرتی یا اسپیکر و لپ‌تاپ با این وسیله امکان‌پذیر است. در برخی موارد با استفاده از پاور بانک‌های بسیار قدرتمند، حتی می‌توانید باتری ماشین را استارت بزنید.

 خرید پاور بانک بر اساس نوع آن

امروزه انواع مختلفی از پاور بانک‌ها در بازار یافت می‌شود که هرکدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند. به طور مثال اگر قصد شما از خرید تجهیزات موبایل قسطی مانند پاور بانک، تنها استفاده از آن برای شارژ گوشی هوشمند است، بهتر است به سراغ گزینه‌هایی بروید که برای این کار تولید شدند. عموما پاور بانک‌های مخصوص گوشی دارای ظرفیت باتری کمتری نسبت به نمونه‌های دیگر خود هستند و با سرعت خوبی می‌توانند گوشی را شارژ کنند. در عین حال شدت جریان و ولتاژ رساندن برق در این پاور بانک‌ها طوری برنامه‌ریزی می‌شود که آسیبی به گوشی وارد نکند.

پاور بانک‌هایی که برای تبلت‌ها ساخته می‌شوند، دارای ظرفیت باتری بیشتری هستند و برای این کار خرید پارو بانک‌هایی با قدرت و ظرفیت بالاتر از 10 هزار میلی‌آمپر توصیه می‌شود. در نظر داشته باشید که ظرفیت‌های کمتر، پاسخگوی شارژ تبلت نیستند و گزینه مناسبی برای آن محسوب نمی‌شوند.

درنهایت اینکه اگر می‌خواهید پارو بانکی مناسب برای شارژ لپ‌تاپ داشته باشید، باید به سراغ گزینه‌هایی بروید که ولتاژ مناسب لپ‌تاپ داشته باشند. برای توضیح بیشتر باید گفت که پاور بانک‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند، ولتاژ مناسب 5 ولت را می‌رسانند. اما لپ‌تاپ بسته به نوع سیستم خود دارای ولتی بین 16 تا 20 هستند. بنابراین پاور بانک نیز باید این ولتاژ را رعایت کرده باشد تا مناسب برای شارژ لپ‌تاپ باشد.

 خرید پاور بانک بر اساس ظرفیت اسمی و واقعی

همان‌طور که بیان شد، پاور بانک‌ها با ظرفیت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند و هرچه ظرفیت آن بیشتر باشد، تعداد دفعات بیشتری می‌توان گوشی و ابزارهای دیجیتال را شارژ کرد. به طور مثال اگر گوشی ظرفیتی معادل با  5000 میلی‌آمپر ساعت دارد، با استفاده از یک پاور بانک 10000 میلی‌آمپر ساعت فقط یکبار می‌توانید آن را شارژ کنید.

علت این مسئله دقت در ظرفیت اسمی و واقعی پارو بانک است.

به عبارت دیگر، ظرفیت اسمی عددی است که روی جعبه پاور بانک درج می‌شود. به طور مثال روی پاور بانک مقدار ظرفیت آن 10 هزار میلی‌آمپر نوشته می‌شود. در این صورت احتمالا انتظار دارید که پاور بانک توان دو بار شارژ کامل گوشی را داشته باشد؛ در حالی که این‌طور نیست. با استفاده از این پاور بانک فقط می‌توانید یک شارژ 100 درصد و یک بار هم شارژ 40 درصد از پاور بانک دریافت کنید. اما ظرفیت واقعی پاور بانک، حدود 20 درصد کمتر از عدد ظرفیت اسمی آن است. بنابراین با خرید یک پاور بانک 10 هزار میلی‌آمپر باید توقع اگر 8 هزار میلی‌آمپر داشته باشید.

اگر اهل سفر هستید

اگر شما هم علاقه به گردشگری و سفر به جنگل و دشت دارید، بهتر است این موضوع را در هنگام خرید پاور بانک در نظر بگیرید. به عبارت دیگر برای افرادی که دائم در سفر هستند، پارو بانکی مناسب‌تر است که ضد آب باشد و در برابر آسیب‌های محیطی مانند ضربه، کمتر صدمه ببیند و مقاوم باشد. پارو بانک‌های ضدضربه  و ضد آب، گزینه خوبی در سرما، گرما، محیط شرجی و حتی کوهستان هستند تا در برابر رطوبت هوا و صدمات مختلف، مقاومت بیشتری داشته باشند. البته این مدل پاور بانک‌ها قیمت بالاتری نیز دارند و شاید برای کسانی که زیاد اهل سفر نیستند، مقرون به‌صرفه نباشد.

در عین حال ضد آب و ضدضربه بودن این مدل پاور بانک‌ها به معنای مقاومت صددرصدی آن‌ها در برابر آسیب‌های محیطی مختلف نیست. به همین دلیل اگر از این پاور بانک‌ها استفاده می‌کنید، برای اطمینان از سلامت بیشتر آن‌ها به سراغ بیمه تجهیزات دیجیتال بروید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که در صورت خراب شدن پاور بانک، فقط می‌توان پورت‌های آن را تعمیر کرد و سایر قسمت‌های آن قابل تعمیر نیستند.

 پاور بانک سبک بهتر است یا سنگین؟

به احتمال زیاد شما هم دوست ندارید برای شارژ باتری گوشی و سایز ابزارهای دیجیتال، پاور بانکی با وزن زیاد در دست داشته باشید. این موضوع باعث شده که شرکت‌های تولیدکننده نیز به فکر طراحی گزینه‌هایی باشند که باریک‌تر، سبک‌تر و جمع‌وجورتر باشند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که هرچه پاور بانک سنگین‌تر باشد، به معنای قدرت و ظرفیت بیشتر آن است. به طور مثال پاور بانک‌های با ظرفیت 30 هزار میلی‌آمپر وزن زیادی دارند. بنابراین با در نظر گرفتن میزان نیاز خود به تامین شارژ گوشی، گزینه بهتر را برای خرید انتخاب کنید.

  • منبع
  • ستاره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید