امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281098
۴۱۲
۱
۰
نسخه چاپی

نکاتی درباره نیویورک که کمتر شنیده‌اید

نکاتی درباره نیویورک که کمتر شنیده‌اید

بی شک همه مردم جهان نام نیویورک را شنیده‌اند. نیویورک نزدیک به 10 لقب دارد که برای خطاب جداگانه آن از ایالت نیویورک از این القاب استفاده می‌کنند. نقش این شهر در آمریکا حیاتی است، زیرا مقر سازمان ملل نیز در آن قرار گرفته است و بسیاری از فرآیندهای دیپلماتیک و بین‌المللی در محدوده نیویورک سیتی انجام می‌گیرد.

این‌ها اطلاعات معمولی نیویورک بودند که تقریبا همه ما از آن‌ها مطلع هستیم. ولی شهرهای بزرگ اسرار و حقایق بزرگی را نیز در خود دارند. مطلع شدن از این نکات باعث می‌شود هنگام سفر به نیویورک با دید متفاوتی به آن نگاه کنید. بنابراین در این مطلب قصد داریم به نکات بسیار جالبی از نیویورک بپردازیم که با مطالعه آن‌ها قطعا شگفت زده خواهید شد.

نیویورک پایتخت آمریکا بود؟

در سال 1789، نیویورک به عنوان اولین پایتخت رسمی آمریکا معرفی شد، ولی فقط یک سال در این جایگاه باقی ماند. به عبارتی نیویورک اولین پایتخت ایالات متحده آمریکا بود. اما به دلایل مختلفی دیگر پایتخت آمریکا نشد. برای مثال موقعیت نیویورک در آمریکای مرکزی نیست و به همین دلیل، علیرغم اهمیت اقتصادی‌سیاسی، به عنوان پایتخت انتخاب نشد. با این وجود بسیاری هنوز به اشتباه فکر می‌کنند پایتخت آمریکا نیویورک است، زیرا احتمالاً نام نیویورک بیش‌تر از نام هر شهر دیگری در آمریکا به گوش افراد می‌رسد.

لقب نیویورک چیست؟

هر شهری لقب خاص خود را دارد، حتما بارها شنیده‌اید که لقب نیویورک سیب بزرگ است . این نام، اولین بار توسط جان فیتز جرالد در روزنامه نیویورک مورنینگ تلگراف (New York Morning Telegraph) بر سر زبان‌ها افتاد. او واژه سفر به سیب بزرگ را برای سفرش به نیویورک به کار برده بود. داستانش به این شرح است که محققان به این نتیجه رسیده بودند اسب‌ها به سیب علاقه زیادی دارند و احتمالا به همین دلیل میدان‌های بزرگ اسب دوانی در نیویورک نیز به سیب معروف هستند و میدان‌های کوچک نیز به صحنه‌های گاوبازی شهرت دارند. پس از این اتفاق بسیاری از خوانندگان جاز در آهنگ‌های خود آمریکا را سیب بزرگ خطاب می‌کردند و رفته رفته این لقب رواج یافت. البته ناگفته نماند که نیویورک بیش از 10 لقب دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به گاتهام اشاره کنیم.

تنوع نژاد در نیویورک

نیویورک یکی از متنوع ترین شهرهای دنیا از لحاظ نژاد و زبان است. مردم این شهر به 200 زبان مختلف صحبت می‌کنند. اگر در نیویورک زندگی کنید هر روز با افرادی مواجه می‌شوید که با زبانی صحبت می‌کنند که حتی یک کلمه از آن‌ را تا به حال نشنیده‌اید. برخی از افراد ادعا دارند که بیش از 800 زبان در نیویورک وجود دارد، اما هیچ مدرکی برای اثبات این آمار وجود ندارد. با این حال حتی 200 زبان مختلف در یک شهر نیز آمار حیرت انگیزی است.

کد پست اختصاصی برای یک برج

ساختمان امپایر استیت (The Empire State Building) دارای یک پستی اختصاصی است. همچنین این ساختمان یکی از اصلی ترین نمادهای نیویورک بشمار می‌رود که 443 متر ارتفاع دارد و تا پیش از ساخت مرکز تجارت جهانی به عنوان بلندترین ساختمان این شهر شناخته می‌شد. ساخت امپایر استیت بسیار زودتر از برنامه پیش رفت به طوری که در کمتر از بیست ماه کار، آماده تأسیس شد. این ساختمان هم اکنون 92 سال دارد و قرار نیست به این زودی‌ها از بین برود.

بیشترین فیلمبرداری جهان در پارک مرکزی

یکی از معروف‌ترین پارک‌های آمریکا و جهان یعنی سنترال پارک در نیویورک واقع شده است. جالب است بدانید سالانه 42 میلیون نفر از سنترال پارک نیویورک دیدن می‌کنند. البته دانستنی‌های جالب در مورد سنترال پارک نیویورک فقط به آمار بازدید گردشگران از آن مربوط نیست، بلکه رکوردهای جهانی بسیاری نیز در آن ثبت شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به رکورد بیشترین فیلم برداری جهان در این پارک اشاره کنیم. تا کنون بیش از 532 فیلم سینمایی در پارک مرکزی آمریکا فیلم‌برداری شده است.

بزرگترین متروی جهان در نیویورک

یکی از بزرگترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی متروی جهان در نیویورک است. اگر بخواهید تمام ایستگاه‌های متروی نیویورک را طی کنید، ممکن است 24 ساعت طول بکشد. این متروی وسیع از 34 خط و 460 ایستگاه تشکیل شده است. اولین راهبر زن مترو در جهان، در سال 1917 در نیویورک استخدام شد. یکی از نکات جالب در مورد متروی نیویورک این است که اگر شما در آن پای خود را روی صندلی‌ها بگذارید، نه تنها به دیگران بی‌احترامی کرده‌اید، بلکه مرتکب جرم شده‌اید و پلیس می‌تواند شما را دستگیر کند.

نیویورک شهر ثروتمندان

بیش از یک میلیون نفر از جمعیت نیویورک، ثروتمندان هستند. به عبارت دیگر از هر 21 نفر در نیویورک، یک نفر میلیونر است. تعجب کردید؟ در واقع هیچ شهری در دنیا مانند نیویورک سیتی میزبان افراد میلیونر نیست. پس از نیویورک شهرهای توکیو،  لس‌آنجلس، هنگ کنگ و لندن به ترتیب در سایر رتبه‌های ثروتمندترین شهرهای جهان هستند. طبق آخرین آمارگیری‌ها در سال 2021 در لیست 400 فرد ثروتمند آمریکا، بیش از 60 نفر در نیویورک زندگی می‌کردند.

لهستانی‌های ساکن نیویورک

نیویورک، بعد از ورشو (Warsaw)، بیشترین جمعیت از لهستانی‌ها را دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل شهرت نیویورک در همین متنوع بودن نژادهایش خلاصه می‌شود. به طور کلی حدود 2.7 درصد از جمعیت نیویورک را لهستانی‌ها تشکیل می‌دهند. اجداد این افراد از مهاجرانی هستند که در قرون گذشته به دلایل مختلفی همچون مشکلات سیاسی، اقتصادی و مذهبی به قاره آمریکا مهاجرت کرده‌اند. در حال حاضر، جمعیت لهستانی‌های نیویورک از 218 هزار نفر نیز عبور کرده است.

اولین پیتزا فروشی آمریکا

حتما میدانید که نیویورک به پیتزاهای خوشمزه‌اش شهرت دارد. یکی از حقایق جالبی که باید در مورد نیویورک بدانید این است که اولین پیتزا فروشی آمریکا در این شهر تأسیس شد. این پیتزا فروشی از اواخر قرن نوزدهم تا کنون، طرفداران بسیاری در آمریکا دارد و نام آن پیتزا فروشی لومباردی است. مهاجران ایتالیایی بسیاری در لومباردی مشغول به کار شدند، به همین دلیل طعم پیتزای اصیل ایتالیایی در این پیتزافروشی زبانزد تمام مردم است.

بیشترین‌ چینی‌های آمریکا در نیویورک

علاوه بر جمعیت برخی از مهاجران اروپایی، بزرگ‌ترین جمعیت مهاجران آسیایی ایالات متحده نیز در نیویورک زندگی می‌کنند. این آمار علاوه بر آمریکا، در جهان نیز بسیار قابل توجه است، به طوری که جمعیت چینی های این شهر، از هر شهری در دنیا (البته به غیر از شهرهای کشور چین) بیشتر است. 6 درصد از جمعیت ساکنین نیویورک سیتی را چینی‌ها تشکیل می‌دهند که جمعیت آن‌ها حدودا به 900 هزار نفر می‌رسد. لازم به ذکر است تنها یک هشتم این جمعیت در محله چینی‌ها زندگی می‌کنند.

بزرگ‌ترین ذخیره طلا

پیش‌تر از آمار ثروتمندان نیویورک گفتیم، بد نیست کمی‌ هم در مورد ذخایر عظیم طلای این شهر بگوییم. 25 درصد شمش‌های طلای دنیا در مخازن وال استریت (Wall Street) ذخیره شده‌اند. این محل بانک «فدرال رزرو» کشور آمریکا است. این خزانه عظیم، بزرگ‌ترین ذخیره طلا در جهان را به خود اختصاص داده است به طوری که در این شهر از حدود 497000 شمش طلا به شدت محافظت می‌شود. وزن طلاهای این گنجینه عظیم بیش از 6200 تن است. این مکان حدود 24 متر پایین‌تر از خیابان و 15 متر پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد.

بوق زدن ممنوع

اگر در نیویورک بوده باشید، بی‌شک هزاران بار در خیابان صدای بوق ماشین‌ها را شنیده‌اید، اما باید بدانید که بوق زدن در نیویورک در حقیقت ممنوع است. بوق زدن برای سلام و خداحافظی یا موارد غیرضروری در نیویورک پیگرد قانونی دارد و هر راننده‌ای در هر شرایطی که بوق می‌زند، باید برای این کار خود دلیل قانع کننده‌ای داشته باشد. این قانون در ساعات 23:30 تا 7:00 بسیار سختگیرانه‌تر اجرا می‌شود.

اولین پارک زیرزمینی جهان

فضای سبز وسیع نیویورک فقط روی زمین نیست، بلکه زیر سطح شهر هم پارک وجود دارد. اولین پارک زیرزمینی جهان، پارک لو لاین است که در نیویورک ساخته شده. این پارک در جنوب شرقی شهر و در محله منهتن قرار دارد. نور مورد نیاز لو لاین از فناوری خورشیدی ویژه‌ای برای تامین نور گیاهان خود بهره می‌برد. این پارک پس از طراحی در سال 2019 و بازگشایی در سال‌های بعدی، به علت مشکلاتی همچون کمبود بودجه موقتاً تعطیل شده است.

چهارمین کتابخانه بزرگ جهان

 در کتابخانه عمومی نیویورک (New York Public Libary) بیش از 50 میلیون کتاب وجود دارد! شاید فکر کنید که این کتابخانه بزرگ‌ترین کتابخانه آمریکا باشد. اما کتابخانه کنگره آمریکا در واشنگتن با داشتن 120 میلیون کتاب نه تنها بزرگترین کتابخانه در آمریکا بلکه در جهان است. رتبه دوم و سوم بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان نیز به سایر کشورها اختصاص دارند اما رتبه چهارم بزرگ‌ترین کتابخانه جهان، به کتابخانه عمومی نیویورک اختصاص دارد.

سبک زندگی کلاسیک در نیویورک

هنگامی که صحبت از نیویورک آمریکا می‌شود، اکثر فکرها به سمت شهر پیشرفته‌ای می‌رود که ساکنان آن از نوین‌ترین تکنولوژی‌های دنیا پیروی می‌کنند. اما بد نیست بدانید در 80 کیلومتری نیویورک منطقه‌ای به نام برودرهف وجود دارد که ساکنینش بدون استفاده از هیچ فناوری حتی تلفن و برق در حال زندگی کردن هستند. اگر علاقه‌مند هستید درباره این چهره از نیویورک بیشتر بدانید، می‌توانید قسمت سفر به نیویورک، سرزمین انسان‌های اولیه از پادکست رادیو ماجرا را گوش کنید.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید