امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276006
۱۰۴۴
۱
۰
نسخه چاپی

نگاهی جامع به آبیاری در کشاورزی مدرن

امروزه در حوزه کشاورزی و باغداری میل به استفاده از تجهیزات آبیاری قطره‌ای بسیار افزایش پیدا کرده است. این امر دلایل بسیار مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد. به هرحال برای پیاده سازی یک سیستم آبیاری قطره‌ای باید موارد بسیار زیادی رعایت شده و وسایل مختلفی خریداری شود. یکی از اجزای مهم و کاربردی در سیستم آبیاری قطره‌ای دریپر یا همان قطره چکان‌هایی هستند که خروجی آب را تشکیل می‌دهند و نتیجه تمام طراحی‌ها، لوله کشی‌ها و زحمات توسط قطره چکان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

نگاهی جامع به آبیاری در کشاورزی مدرن

قطره چکان و کاربردهای آن

به نقل از مقاله‌ای در مجله‌ی چطور ، کاهش منابع آبی و مشکل کمبود آب باعث شد که آبیاری قطره‌ای بسیار ترند شده و مورد توجه قرار بگیرد اما این فقط یکی از مزیت‌های این مدل از سیستم آبیاری بود، کاهش هزینه‌ها و راحتی کار با این سیستم نیز در محبوب شدن آن تاثیر بسیار زیادی داشت. در حالی که سیستم‌های آبیاری قطره‌ای از آب کمتری نسبت به سایر سیستم‌های آبیاری استفاده می‌کنند، ممکن است در برخی مناطق محدودیت‌هایی برای اجرای آن وجود داشته باشد.

یکی از اصلی‌ترین اجزای یک سیستم آبیاری قطره‌ای قطره چکان آن است که باید به درستی نوع آن انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرد.

تعریف کوتاه قطره چکان

دریپر یا همان قطره چکان ها قطعات کوچکی هستند که از پلیمرهایی با کیفیت بالا و دیافراگم های سیلیکونی ساخته می شوند و وظیفه آبرسانی به محصولات را دارند. مزایای استفاده از دریپرها مواردی نظیر صرفه جویی در مصرف آب، کاهش شوری، کم شدن هزینه نیروی کارگری، افزایش راندمان و رشد بهتر محصولات و در نهایت مقاوم بودن در برابر کود و مواد شیمیایی است که بر همگان آشکار است.

در خرید قطره چکان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

سه نکته بسیار مهم وجود دارد که باید در انتخاب قطره چکان به آن‌ها دقت کنید. این سه مورد بسیار ساده هستند ولی اگر بدون توجه به آن‌ها خرید انجام دهید قطعا با مشکلات مختلفی روبه رو خواهید شد. این سه مورد عبارت‌اند از:

  •  فشار سیستم آبیاری: قطره چکان مستقل از فشار بدون در نظر گرفتن تغییرات فشار در حین آبیاری، مقدار آب ثابتی را برای گیاهان در نظر می‌گیرد. اما قطره‌چکان وابسته به فشار کاملا به فشار آب در سیستم آبیاری قطره‌ای وابسته است
  •  آب مورد استفاده: اگر آب سیستم آبیاری شما از چاه، حوض، تانکر و … تهیه می‌شود حتما از قطره‌چکان‌هایی باید استفاده کنید که بتوان درپوش آن را جدا و تمیز کرد.
  •  شیب زمین: شیب زمین هم باید در انتخاب نوع قطره چکان لحاظ شود.

نگاهی جامع به آبیاری در کشاورزی مدرن

اتصالات پلی اتیلن

لوله‌ها در کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار هستند و نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند. با پیشرفته تر شدن این صنعت و تولید انواع مختلف لوله اتصالات متنوعی هم برای آن‌ها بوجود آمد. امروزه برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی برای متصل کردن لوله‌ها از اتصالات بسیار جدید و به روزی مثل اتصالات پلی اتیلن که در 2 نوع پیچی و جوشی موجود است، استفاده می‌کنند.

انواع اتصالات پلی اتیلنی:

در وهله اول لازم به ذکر است که اتصالات پلی اتیلن در نوع پیچی و جوشی هستند که هر کدام مزایایی دارند. مثلا نصب و اتصال نوع پیچی نسبت به نوع جوشی آسان‌تر است و نیاز به دستگاه جوش حرارتی نیست. ولی در مقابل اتصالات جوشی کارایی و عمر طولانی تری دارند. ولی هر دو از جنس پلی اتیلن بوده و مقاومت بالایی دارند و از اتصالات پیچی نمی‌توان در پروژه‌های بزرگ استفاده کرد.

مزایای اتصالات پلی اتیلن جوشی:

یکی از روش‌های متصل کردن لوله‌های مختلف به یکدیگر استفاده از جوش است (همان جوش دادن لوله‌ها به یکدیگر). در بخش کشاورزی و آب و فاضلاب به دلیل استفاده فراوان از لوله‌های پلی اتیلن اتصالات پلی اتیلن جوشی از همه کاربردی تر و مرسوم‌تر هستند.

در این نوع اتصال لوله‌ها به کمک حرارت به هم جوش داده می‌شوند. اتصالات جوشی به دو دسته اتصالات الکتروفیوژن و جوش لب به لب تقسیم شده‌اند که در بخش آبیاری از جوش لب به لب بیشتر استفاده می‌شود تا از هدر رفت آب جلوگیری گردد.

فروش اتصالات پلی اتیلن جوشی در سناپالیز:

شما در سناپالیز به راحتی می‌توانید انواع اتصالات پلی اتیلن جوشی را خیلی سریع خریداری نمایید. همچنین در صورت لزوم هم می‌توانید با مشاوران متخصص ما ارتباط برقرار کرده و محصولی مناسب با نیاز خود را تهیه کنید.

برخی از اتصالات پلی ایتلن جوشی موجود در سناپالیز:

  •  اتصال تی اف الفو
  •  رابط تبدیل جوشی فشار قوی
  •  زانو جوشی فشار قوی ۹۰ درجه   
  •  زانو جوشی فشار قوی ۴۵ درجه

مزایای اتصالات پلی اتیلن پیچی:

حال به مزایای اتصالات پلی اتیلن پیچی می‌پردازیم. در سیستم‌های لوله کشی ساختمان‌ها مهم‌ترین نکته امنیت سیستم لوله کشی و دوام عمر بالای سیستم می‌باشد، چرا که دوام عمر سیستم لوله کشی به طور مستقیم در دوام عمر ساختمان موثر می‌باشد.

  •  دوام عمر بالا
  •  استحکام اتصالات پیچی
  •  تعمیر آسان
  •  امکان نصب دوباره پس از باز شدن این اتصالات
  •  به حرارت های بالا تا 80 درجه سانتی‌گراد
  •  مقاومت در برابر فشارهای بالا
  •  کاملا بهداشتی
  •  نصب راحت با کمترین هزینه‌ی ممکن

از مزیت‌های مهم این نوع اتصالات می‌باشد.

شما به راحتی می‌توانید همین حالا نسبت به خرید انواع تجهیزات و ملزومات کشاورزی مدرن از سناپالیز اقدام نمایید. همچنین این امکان برای شما فراهم شده است تا بتوانید در صورت نیاز با مشاوران متخصص سناپالیز ارتباط برقرار نمایید و محصولاتی مناسب با نیاز خود را خریداری کنید. بدین منظور کافیست به سایت www.Sanapaliz.com مراجعه فرمایید.

  • منبع
  • سناپالیز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید