امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274797
۱۷۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

نگه داشتن ادرار و خطرات آن | عوارض نگه داشتن ادرار | نگه داشتن ادرار و عفونت ادراری

تحقیقات اخیر نشان می دهند که نگه داشتن ادرار ( علاوه بر تمامی مشکلاتی که برای انسان به وجود می آورد) فرد را در خطر ابتلا به یکی از سخت ترین بیماری ها قرار می دهد. بله درست است: سرطان مثانه!

نگه داشتن ادرار و خطرات آن | عوارض نگه داشتن ادرار | نگه داشتن ادرار و عفونت ادراری

نگه داشتن ادرار و خطرات آن

نگه داشتن ادرار اثرات منفی بر سلامتی دارد و حتی گاهی منجر به از دست دادن کلیه می شود. نگه داشتن ادرار تنها بر مثانه اثر منفی نمی گذارد. بلکه سبب شل شدن عضلات اسفکتر خارجی نیز می شود. این ماهیجه ها بسیار مهم هستند زیرا مانع خروج ناخودآگاه ادرار می شوند و سبب می شوند کنترل ادرار در دست فرد باشد. اما اگر این ماهیچه ها دایما تحت فشار باشند دیگر از کنترل شما خارج خواهند شد. در طول یک دهه از زندگی اگر مدام ادرار خود را نگاه دارید ناگهان این ماهیچه ها شل می شوند و دیگر کاری از دست شما بر نمی آید.

این اتفاق شما را در موقعیت های خجالت آور و شاید خطرناکی قرار می دهد. به طور مثال وقتی دیگر بر ادرار خود کنترل ندارید و نمی توانید آن را نگاه دارید ناگهان ادرار از مثانه شما خارج می شود !!

این امر نه تنها سبب تخلیه مدام ادرار شما به صورت ناخودآگاه می شود بلکه سبب عفونت مجرای ادرار می شود که در نتیجه نگه دشتن ادرار در طولانی مدت رخ می دهد! با توجه به اینکه ادار به طور کلی گرم است محیط گرم و ایده آلی برای رشد باکتری هاست!مسئله بدتر این است، نگه داشتن ادرار به مدت طولانی سبب می شود ادرار به کلیه بازگردد و همین امر باعث بروز مشکلات زیادی برای کلیه می شود و در نتیجه منجر به مرگ می شود.

عدم کنترل ادرار فشارهای روانی زیادی را نیز بر شما وارد می کند! همچنین نگه داشتن ادرار سبب تشویش ذهن می شود. هنگامی که این امر رخ دهد دیگر نمی توانید به خوبی تصمیم بگیرید و گاهی تصمیماتی می گیرید و یا حرفهایی می زنید که از انتظار به دور است.

همین امر موقعیت اجتماعی شما را به شدت به خطر می اندازد و سبب می شود گاهی به عنوان فردی دیوانه در نظر همکارانتان بیایید.

تحقیقات اخیر نشان می دهند که نگه داشتن ادرار ( علاوه بر تمامی مشکلاتی که برای انسان به وجود می آورد) فرد را در خطر ابتلا به یکی از سخت ترین بیماری ها قرار می دهد. بله درست است: سرطان مثانه!

البته بهتر است بدانید این مشکل برای تمامی افراد به وجود نمی آید اما افرادی که ادرار خود را نگه می دارند دو برابر بیشتر از افرادی که اینکار را انجام نمی دهند در خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند.

به همین دلیل ( مخصوصا اگر کلیه های ضعیفی دارید) بهتر است به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید و عادت نگه داشتن ادرار را کنار بگذارید.

بهتر است بدانید عوارض نگه داشتن ادرار در بانوان بسیار شدیدتر است و بانوان بیشتر از مردان دچار عفونت می شوند. در کنار تمامی این مشکلات، عوارضی نظیر یبوست نیز رخ می دهد و زندگی فرد را مختل میکند.

این موضوع در بانوان باردار بسیار شدیدتر است. اگر باردار هستید هرگز ادرار خود ر نگه ندارید زیرا این امر سبب می شود آسیبهای جبران ناپذیری به بدن مادر و جنین وارد شود. به همین دلیل به تمامی زنان باردار توصیه می شود در صورت احساس ادرار سریعا به سرویس بهداشتی بروند.

با توجه به آنچه تاکنون گفته شد متوجه شده اید که نگه داشتن ادرار اثرات سویی بر سلامتی دارد و به سادگی سبب بروز عفونت می شود. بهتر است بدانید عفونت کلیه و مجرای ادرار بسیار خطرناک است و درمان آن بسیار دشوار!

همچنین بروز کوچکترین عفونتی در کلیه ها سبب حساس شدن این ارگان های مهم در بدن می شود و با بروز کوچکترین مشکلی در بدن این ارگانها به سرعت دچار اختلال می شوند.

به همین دلیل بهتر است به این موضوع اهمیت بدهید و هرگز خود را در موقعیتی قرار ندهید که مجبور به نگه داشتن ادرار شوید. همچنین راه حل این مشکل بسیار ساده است به سرویس بهداشتی بروید!

عوارض نگه داشتن ادرار

اگر نگه داشتن ادرار گاهی رخ می دهد و در شرایط خاصی مجبور هستید که اینکار را انجام دهید مشکل خاصی برای سلامتی به وجود نمی آید اما اگر این کار به عادت تبدیل شود مشکلات جسمانی و حتی روانی زیادی را برای شما به وجود می آورد.

عفونت مثانه و مجرای ادرار رایج ترین مشکلی است که در اثر نگه داشتن ادرار رخ می دهد. از مشکلات دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بی اختیاری در ادرار ( که شرم زیادی را برای فرد به وجود می آورد)
- درد در قسمت تحتانی شکم
- عفونت معده
- پریشانی ذهن ( از اثرات روانی نگه داشتن ادرار)
- درد در هنگام تخلیه ادرار
- تب
- سنگ کلیه
- کیست کلیه

با توجه به اینکه تمامی این عوارض تهدیدی جدی برای سلامتی به شمار می روند بهتر است از اینکار جدا بپرهیزید.

نگه داشتن ادرار و عفونت ادراری

تنها نگه داشتن ادرار باعث عفونت ادراری (UTI) نمی شود. این مشکل هنگام بروز باکتری ها در مجاری ادراری اتفاق می افتد.

در صورتی که مثانه خود را به طور مرتب خالی نکنید باکتری ها به احتمال زیاد در مثانه مانده و با تکثیر شدن می توانند منجر به UTI شوند.

در یک تحقیق درباره احتمال منجر شدن این مشکل به عفونت بحث شده است اما ارتباط بین آن ها هنوز اثبات نشده است.

احتمال ابتلا به UTI در صورت عدم مصرف آب کافی نیز بیشتر و دلیل آن این است که مثانه به اندازه کافی برای ارسال سیگنال برای ادرار کردن پر نخواهد بود.

باکتری هایی که احتمالاً در سیستم ادراری وجود دارند در این شرایط قادر به تکثیر بوده و به طور بالقوه منجر به عفونت خواهند شد.

اگر علائم غیرمعمول دارید یا فکر می کنید به UTI مبتلا هستید با پزشک خود مشورت کنید.

علائم UTI شامل موارد زیر است:

- نیاز مداوم به ادرار کردن

- احساس سوزش هنگام ادرار

- ادرار با بوی قوی

- ادرار تیره رنگ

- خون در ادرار

- درد لگن

نگه داشتن ادرار و خطرات آن | عوارض نگه داشتن ادرار | نگه داشتن ادرار و عفونت ادراری

نگه داشتن ادرار و بزرگ شدن مثانه

اگر عادت دارید دستشویی خود را نگه دارید، باید بدانید که مثانه تان را مجبور می کنید تا به مدت زمانی طولانی، میزان زیادی ادرار را در خود نگه دارد.

در طولانی مدت این خطر وجود دارد که مثانه باز شده و گشادتر شود و این به نفع شما نخواهد بود.

این عضو از بدن به طور طبیعی در اندازه ای طراحی شده است که تا رسیدن به دستشویی میزان کافی ادرار را در خود نگه دارد.

اگر مثانه تان بزرگ تر از اندازه ی طبیعی خود شود، شما نیاز به دفع ادرار را احساس نخواهد کرد و به این ترتیب ادرار داخل مثانه می ماند و به این عضو آسیب جدی می زند.

به طور عادی، مثانه ای با اندازه طبیعی نباید بیش از 440 میلی لیتر ادرار در خود نگه دارد.

در واقع یک دور باطل شکل می گیرد، یعنی هر چه بیشتر ادرار خود را نگه دارید، خطر اینکه مثانه بزرگ تر شود بیشتر می گردد و هر چه مثانه بزرگتر شود، میزان ادرار ذخیره شده در آن بیشتر می شود و به این ترتیب جداره های این عضو، بیشتر و راحت تر تحریک می شود.

اگر گاهی فراموش می کنید که به موقع به دستشویی بروید، بهتر است ساعت موبایل خود را کوک کرده و به موقع مثانه ی خود را تخلیه کنید.

نگه داشتن ادرار و مشکل سیستیت و پیلونفریت

متاسفانه عفونت های ادراری جزئی به مرور زمان جدی و خطرناک تر می شوند.

عفونت ناشی از نگه داشتن طولانی مدت ادرار به التهاب مجاری ادراری و جداره ی مثانه و سپس التهاب کلیه ها منجر می شود و در پی آن مشکلات جدی تری مانند سیستیت (التهاب مثانه) و پیلونفریت (التهاب لگنچه و کلیه) بروز می کند.

مشکل سیستیت بیشتر خانم ها را درگیر می کند، چون بیشتر ادرار خود را نگه می دارند. البته شکل اندام تناسلی نیز در ابتلا به این مشکل دخالت دارد.

افرادی که دچار این بیماری می شوند، در حین دفع ادرار در ناحیه ی لگن و زیر شکم خود احساس درد می کنند.

اگر سیستیت به موقع درمان نشود، باکتری ها رشد و گسترش پیدا کرده و به کلیه ها و لگنچه می رسانند.

برای محافظت از بدن تان در برابر این مشکلات، حتما به طور مرتب به دستشویی بروید و رنگ ادرارتان را چک کنید و از نگه داشتن ادرار، اکیدا بپرهیزید.

  • منبع
  • داروخانه آنلاین
  • کلینیک یادمان
  • تبیان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید