امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280926
۱۳۵
۱
۰
نسخه چاپی

نیروهای اوکراین موفق شدند ۱۰۰۰ کیلومتر مربع را از روسیه پس بگیرند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید نیروهای نظامی این کشور طی یک هفته گذشته توانسته‌اند ارتش روسیه را از ۱۰۰۰ کیلومتر مربع در جنوب‌شرق این کشور عقب برانند.

نیروهای اوکراین موفق شدند ۱۰۰۰ کیلومتر مربع را از روسیه پس بگیرند

زلنسکی روز جمعه ۹ سپتامبر گفت که در جریان این عملیات‌ها در خارکیف بیش از ۳۰ شهر و روستا «آزاد شده‌اند».

ارشدترین مقام روسی در منطقه خارکیف هم ضمن قبول این پیش‌روی‌ها از آن به عنوان «پیروزی چشمگیر» نیروهای اوکراینی یاد کرده است.

ویتالی گانچف به تلویزیون روسیه گفته که نیروهای اوکراینی موفق به شکستن خطوط دفاعی ارتش روسیه شده‌اند.

این مقام ارشد روسیه در منطقه خارکیف همچنین از تخلیه غیرنظامیان از شهر کوپیانسک که از مهمترین شهرهای تحت کنترل روسیه در منطقه خارکیف است و دو شهر دیگر خبر داده است.

بنابر تحلیل و آنالیز موسسه مطالعات جنگ که یک اندیشکده غیردولتی است، نیروهای ارتش اوکراین اکنون به ۱۵ کیلومتری شهر کوپیانسک رسیده‌اند؛ شهری که راه آهن آن در چند ماه گذشته برای ارسال تسلیحات و پشتیبانی از داخل خاک روسیه به ارتش این کشور در خاک اوکراین نقش حیاتی داشته است.

همزمان گزارش شده که روسیه در حال اعزام فوری نیروهای تازه‌نفس به این منطقه است و برای این کار علاوه بر راه‌های زمینی از هلی‌کوپترهای عظیم میل-۲۶ استفاده می‌کند که هر کدام توانایی حمل ۸۰ سرباز را دارند.

ارتش اوکراین در یک گزارش فیسبوکی مدعی شده که نیروهای آن طی تنها ۳ روز توانسته‌اند ۵۰ کیلومتر پیش‌روی کنند. در صورت صحت این ادعا، این سریع‌ترین جابجایی خطوط مقدم نبرد از زمان عقب‌نشینی نیروهای روسی از حومه کی‌یف خواهد بود که در ماه مارس گذشته روی داد.

پیش‌روی نیروهای اوکراین در جنوب شرق ناحیه خارکیف همچنین آنها را به منطقه دونتسک در شرق نزدیکتر خواهد کرد که نقطه اصلی تمرکز و استحکامات ارتش روسیه از زمان حمله به اوکراین در ماه فوریه گذشته محسوب می‌شود.

با این حال، ویتالی گانچف، مقام ارشد روسیه در منطقه خارکیف، ادعای نیروهای اوکراینی مبنی بر ورود به شهر بالاکلیا را تکذیب کرده است. اما نیروهای اوکراینی امروز ویدیویی منتشر کردند و مدعی شدند که حاوی تصاویری از حضور سربازان خود در داخل این شهر است.

همزمان با ادعای اوکراین مبنی بر باز پس‌گیری حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع، روز جمعه در مناطق دیگر این کشور گزارش‌هایی از تشدید حملات هوایی روسیه مخابره شد.

روز جمعه، دیمیترو ژویتسکی، فرماندار منطقه «سومی» در شمال‌شرق گفت یک بیمارستان در جریان حملات هوایی روسیه «نابود» شده و چندین نفر در جریان این حملات مجروح شده‌اند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید