امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 271497
۴۱۳
۱
۰
نسخه چاپی
نتایج یک نظرسنجی جدید

نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی خواستار استیضاح دونالد ترامپ و برکناری او از قدرت هستند

نتایج یک نظرسنجی جدید بیانگر آن است که نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی خواستار استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و برکناری او از قدرت هستند

 نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی خواستار استیضاح دونالد ترامپ و برکناری او از قدرت هستند
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

نتایج یک نظرسنجی جدید بیانگر آن است که نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی خواستار استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و برکناری او از قدرت هستند.

این نظرسنجی که از سوی شبکه خبری فاکس‌نیوز - رسانه مورد تائید ترامپ - انجام شد، نشان داد که چهار درصد دیگر از پاسخ‌دهندگان گفتند ترامپ باید استیضاح شود اما از قدرت کنار گذاشته نشود و ۴۱ درصد نیز در مجموع با استیضاح مخالفت کردند.

این نظرسنجی در ماه دسامبر (آذر ماه) انجام شد، اما نتایج آن تفاوتی با دو نظرسنجی انجام شده در ماه اکتبر (مهر ماه) نداشت.

نظرسنجی جدید در همان هفته ای انجام شد که قرار بود دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا دو لایحه استیضاح را علیه ترامپ تصویب و رئیس جمهوری را به سواستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره متهم کنند.

در نهایت، کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر ماه) با ۲۳ رای موافق در برابر ۱۷ رای مخالف، ترامپ را در دو مورد سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در روند تحقیقات کنگره، مستحق استیضاح دانست.

انتظار می‌رود دو لایحه استیضاح ترامپ ۱۸ ماه دسامبر (۲۷ آذرماه) در صحن مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود که در صورت تصویب، دادگاه چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در اوایل سال آتی میلادی در سنا برگزار خواهد شد.

 در همین حال، براساس نظرسنجی آذر ماه، ۵۳ درصد از رای دهندگان گفتند که ترامپ از قدرت سواستفاده کرده است و ۴۸ درصد وی را مخل فعالیت کنگره دانستند. همچنین ۴۵ درصد به ارتشاء ترامپ اعتقاد داشتند.

۶۰ درصد از مردم آمریکا گفتند که درخواست ترامپ از رهبران کشورهای خارجی برای تحقیق در مورد رقبای سیاسی وی، در کل کار اشتباهی است.

اما پاسخ دهندگان به نظرسنجی جدید در ارتباط با دموکرات های کنگره دچار اختلاف و دودستگی شدند، به طوری که ۴۵ درصد معتقد بودند که دموکرات ها تحقیقات استیضاح ترامپ را به نحوی عادلانه مدیریت می کنند و ۴۲ درصد مخالف آن بودند.

جمهوریخواهان نحوه مدیریت فرآیند استیضاح از سوی دموکرات ها را مورد انتقاد قرار داده اند و ضمن زیرسوال بردن عدالت جلسات، خواستار حضور شاهدانی از خود در این جلسات شده اند.

نتایج نظرسنجی جدید همچنین نشان داد که میزان رضایت مندی مردم از رئیس جمهوری آمریکا با اندکی پیشرفت در مقایسه با قبل به ۴۵ درصد در مقابل ۵۳ درصد رسید. این رقم در نظرسنجی مهر ماه، ۴۲ درصد در مقابل ۵۷ درصد بود.

در نظرسنجی آذر ماه همچنین در مورد رقابت نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پرسش شد و نتایج آن نشان داد که جو بایدن یکی از این نامزدها، از رقبای خود با کسب ۳۰ درصد آرا جلو افتاده است و این درصد از پاسخ دهندگان گفتند که می خواهند بایدن نماینده حزبشان در انتخابات باشد.

برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت با کسب ۲۰ درصد آرا در جایگاه دوم ایستاد و الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست نیز ۱۳ درصد آرا را از آن خود و به جایگاه سوم رسید.

آنچه روند تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ را کلید زد، افشای تماس تلفنی وی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین بود. ترامپ در این مکالمه از همتای اوکراینی خود خواست درمورد فعالیت های مالی جو بایدن و پسرش هانتر تحقیق کند. ترامپ شرط پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را به این تحقیقات منوط کرد.

با افشای محتوای مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی، نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، به طور رسمی خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید