امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275812
۶۸۴
۱
۰
نسخه چاپی
رئیس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز

هر وکیل سالانه ۳ پرونده رایگان را وکالت می‌کند | ٢۶٠٠ وکیل به مردم خدمات رایگان ارائه می‌دهند

رئیس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: وکلای دادگستری به موجب ماده ۲۳ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ در سال تا سه دعوی ارجاعی از اداره معاضدت را باید اعمال وکالت کنند

هر وکیل سالانه ۳ پرونده رایگان را وکالت می‌کند

مدارک مورد نیاز برای استفاده از خدمات معاضدت قضایی چیست؟

رئیس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: اکنون ۶۰۰ وکیل در دفاتر معاضدت مجتمع‌ها و دادسراها به مردم خدمات مشاوره رایگان می‌دهند و ۲۰۲۰ وکیل معاضدتی در پرونده های مفتوح در حال دفاع از موکلان خود در دادگاه ها هستند.

حسین طالع روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا ضمن گرامیداشت هفتم اسفند روز استقلال کانون وکلا و وکیل مدافع درباره خدمات اداره معاضدت قضایی افزود: اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری مرکز با توجه به قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ و نظام نامه مصوب ۱۳۱۶ و آیین نامه مصوب ۱۳۱۷ در امر وکالت معاضدتی و مساعدت به افراد کم درآمد که تمکن کافی برای مراجعه به وکیل عدلیه را ندارند اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: خدمت و خیر عمومی و حمایت و معاضدت قضایی در راستای کمک به نیازمندان با حفظ کرامات انسانی و با توجه به حقوق اساسی مصرح در قانون اساسی از جمله فعالیت های قانونی این اداره است.

طالع اظهار داشت: این اداره همچنین جهت تسهیل در ارائه خدمات مطلوب به مردم اقدام به ایجاد دفاتر مشاوره و معاضدتی در مجتمع های قضایی و دادسرا های تهران و شهرستان های تابعه کرده که با استقرار وکلای مجرب و باسابقه نسبت به ارائه راهنمایی حقوقی به مردم فاقد تمکن مالی خدمات معاضدتی اقدام می‌کنند.

هر وکیل سالانه ۳ پرونده رایگان را وکالت می‌کند

رئیس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: وکلای دادگستری به موجب ماده ۲۳ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ در سال تا سه دعوی ارجاعی از اداره معاضدت را باید اعمال وکالت کنند که تاکنون همکاران وکیل اعتراضی در خصوص این قانون نداشته و همواره با دلسوزی و پیگیری مستمر پرونده های معاضدتی ارجاعی را به نتیجه رسانده‌اند و در صورت اشکال در روند وکالت های معاضدتی موضوع از طریق اداره معاضدت پیگیری شده است.

طالع درباره اینکه چه کسانی می‌توانند از خدمات اداره معاضدت بهره‌مند شوند، گفت: اداره معاضدت به موجب ماده ۲۴ قانون وکالت به کسانی که قدرت تادیه حق الوکاله ندارند می‌توانند مشروط بر اینکه دعوی بااساس (منظور از بااساس بودن دعوی، هرگونه ادعای غیر جزائی است که اجمالا واهی ارزیابی نشود و قابل پیشرفت بودن آن به تایید معاونین این اداره برسد) و راجع به شخص تقاضا کننده باشد، وکیل معاضدتی معرفی کند.

وی یادآور شد: کانون وکلای دادگستری مرکز در چند سال گذشته در تفاهم نامه هایی با سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان زندانها و انجمن حمایت از بیماران ام اس به همه افرادی که با معرفی نامه از آن سازمان‌ها مراجعه می‌کنند خدمات رایگان ارائه می‌ دهد.

طالع اضافه کرد: همه اقشار مردم نیز فارغ از هر موضوعی اعم از حقوقی یا کیفری می توانند به این اداره مراجعه کنند و از خدمات مشاوره حقوقی بهره‌مند شوند.

رئیس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: همچنین امضای تفاهم نامه کانون وکلای دادگستری با اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور که متعاقب آن علاوه بر معرفی وکیل معاضدتی به زندانیان و خانواده ایشان دفتر مشاوره در زندان اوین و ندامتگاه تهران بزرگ افتتاح شد و درحال رایزنی برای افتتاح دفتر مشاوره در زندان زنان هستیم.

مدارک مورد نیاز برای استفاده از خدمات معاضدت چیست؟

طالع درباره مدارک مورد نیاز برای استفاده از خدمات معاضدت قضایی گفت: متقاضی درخواست وکیل معاضدتی باید هر مدارکی که دلالت بر محق بودن وی در دعوی مطروحه دارد را به همراه اصل و تصویر مدارک سجلی خود برای مطابقت ارائه کند تا معاونان اداره معاضدت بر اساس آن در خصوص رد ویا پذیرش خواسته اظهار نظر کنند.

وی ادامه داد: همچنین متقاضی باید نسبت به ارائه استشهادیه محلی مبنی بر عدم تمکن مالی و یا ارائه حکم اعسار از محاکم حقوقی اقدام کند.

طالع اضافه کرد: اکنون بنا به درخواست مردم، در مجتمع های قضایی و دادسراها موفق به تاسیس و راه اندازی ۲۸ دفتر معاضدتی در استان تهران، سمنان و هرمزگان که تابعه کانون وکلای مرکز هستند شده ایم و با توجه به ظرفیت بالای خود و همچنین اعلام آمادگی وکلای کانون وکلا در صورت موافقت روسای محترم مجتمع ها و دادسراها آمادگی خود برای افزایش دفاتر معاضدتی در صورت موافقت و تخصیص مکان مناسب و در شان وکلا را اعلام کرده است.

رئیس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز درباره ارائه خدمات غیرحضوری مرکز معاضدت گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و تاکید وزارت بهداشت مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنین تکریم افراد معلول و مسن که امکان مراجعه حضوری برای استفاده از خدمات معاضدتی را ندارند، دفتر مرکزی اداره معاضدت با استقرار مشاوران حقوقی نسبت به ارائه مشاوره تلفنی خدمات حقوقی ارائه می‌کند که از استقبال قابل توجهی برخوردار است.

طالع خاطرنشان کرد: با وجود شیوع بیماری کرونا وکلا در راستای تحقق شعار معاضدت قضایی تجلی ایثار و شرافت است، ایثارگرانه در دفاتر معاضدتی دفتر مرکزی و مجتمع های قضایی حضور موثر دارند و تعداد زیادی از همکاران نیز در این مسیر دچار بیماری کرونا شده اند.

وی اظهار داشت: اداره معاضدت با رصد معضلات جامعه امروز و براساس نیاز مردم اقدام به افتتاح کلینیک معاضدتی حقوق شهروندی کرده که در راستای خدمات رسانی به مردم نیازمند و با همیاری وکلای علاقه مند، این کلینیک آماده ارائه خدمات حقوقی به شهروندان واجد شرایط در زمینه های کودکان آسیب دیده، خشونت های خانگی، زنان و توان خواهان است.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید