امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288163
۳۰۸
۱
۰
نسخه چاپی
اختلال خرید اجباری Oniomania

اعتیاد به خرید کردن، از لذت به عذاب: وقتی خرید کردن تبدیل به وابستگی می‌شود

اعتیاد به خرید کردن یکی از انواع اعتیادهای اجتماعی است که همه ممکن است گرفتارش شوند. مهم‌ترین دلیل این اختلال رفتاری تبلیغاتی است که ما را احاطه کرده‌اند. متأسفانه در بیشتر جوامع، مصرف‌گرایی و میل به خرید به نوعی ارزش تبدیل شده است.

اعتیاد به خرید کردن، از لذت به عذاب: وقتی خرید کردن تبدیل به وابستگی می‌شود

اعتیاد به خرید

اعتیاد به خرید یک اعتیاد رفتاری است که شامل خرید اجباری به عنوان راهی برای احساس خوب و اجتناب از احساسات منفی مانند اضطراب و افسردگی است. مانند سایر اعتیادهای رفتاری، اعتیاد به خرید نیز می تواند به عنوان یک مشغله ذهنی منجر به مشکلاتی در سایر زمینه های زندگی شود.

 اعتیاد به خرید معمولاً از اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی شروع می شود.

اعتیاد به خرید اغلب همراه با سایر اختلالات، از جمله اختلالات خلقی و اضطراب، اختلالات مصرف مواد، اختلالات خوردن، سایر اختلالات کنترل تکانه، و اختلالات شخصیتی است.

برخی افراد برای تقویت عزت نفس خود، اگرچه برای این کار چندان مؤثر نیست، به اعتیاد به خرید دچار می شوند.

مانند سایر اعتیادهای رفتاری، اعتیاد به خرید نیز یک ایده بحث برانگیز است. بسیاری از کارشناسان از این ایده که خرج کردن بیش از حد یک اعتیاد است، مخالفت می‌کنند، و معتقدند که برای اینکه یک فعالیت اعتیاد واقعی باشد، باید یک ماده روان‌گردان وجود داشته باشد که علائمی مانند تحمل فیزیکی و ترک ایجاد کند.

همچنین در مورد اینکه آیا خرید اجباری باید به عنوان اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)، اختلال کنترل تکانه (مانند دزدی اجباری یا دزدی اجباری)، اختلال خلقی (مانند افسردگی)، یا اعتیاد رفتاری (مانند اختلال قمار) در نظر گرفته شود، اختلاف نظر وجود دارد.

علائم اعتیاد به خرید

علائمی که نشان می دهد یک فرد ممکن است اعتیاد به خرید داشته باشد عبارتند از:

• همیشه قصد خرید دارند

• ناتوانی در توقف خرید اجباری

• پس از خریدن چیزی، احساس سرخوشی شدیدی را تجربه می کنید

• احساس پشیمانی یا گناه در مورد چیزهایی که خریده اند

• مشکلات مالی یا ناتوانی در پرداخت بدهی

• دروغ گفتن در مورد چیزهایی که خریده اند یا پنهان کردن خریدهایشان

• خرید چیزهایی که نیاز ندارند

• هنگامی که استرس دارند یا غمگین هستند خرید می کنند

افرادی که با اعتیاد به خرید دست و پنجه نرم می کنند معمولاً بیشتر از توان مالی خود برای خرید وقت و پول صرف می کنند و بسیاری از آنها در نتیجه هزینه های بیش از حد خود دچار مشکلات مالی می شوند.

اعتیاد به خرید می‌تواند شامل هزینه‌های تکانشی و اجباری باشد که باعث افزایش موقتی می‌شود. افراد معتاد به خرید اغلب وقتی به خانه می رسند احساس پوچی و نارضایتی از خرید خود می کنند.

اقلامی که در طول یک خرید اجباری خریداری می‌شوند، اغلب بدون استفاده احتکار می‌شوند و شروع به برنامه‌ریزی برای خرج کردن بعدی خود می‌کنند. بیشتر آنها به تنهایی خرید می کنند، اگرچه برخی با دیگران هم خرید می کنند و از آن لذت می برند.

اعتیاد به خرید کردن، از لذت به عذاب: وقتی خرید کردن تبدیل به وابستگی می‌شود

علل اعتیاد به خرید

دلایل دقیق اعتیاد به خرید کاملاً مشخص نیست، اما عوامل متعددی ممکن است در آن نقش داشته باشند.

سایر شرایط سلامت روان

معمولاً از اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی شروع می شود، اعتیاد به خرید اغلب همراه با سایر اختلالات از جمله اختلالات خلقی و اضطرابی، اختلالات مصرف مواد، اختلالات خوردن، سایر اختلالات کنترل تکانه و اختلالات شخصیتی است.

خصوصیات شخصیتی

این مشکل در کنترل میل به خرید از الگوی شخصیتی ناشی می شود که افراد معتاد به خرید در آن سهیم هستند و آنها را از اکثر افراد دیگر متمایز می کند. اغلب از عزت نفس پایینی برخوردارند، به راحتی تحت تأثیر قرار می گیرند و اغلب با دیگران مهربان، دلسوز و مؤدب هستند، اگرچه اغلب تنها و منزوی هستند. خرید راهی به آنها می دهد تا بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

برخی از افراد برای تلاش برای افزایش عزت نفس خود به اعتیاد به مبتلا می شوند، هرچند که برای این کار چندان مؤثر نیست.

ماتریالیسم

افرادی که اعتیاد به خرید دارند نسبت به سایر خریداران مادی‌گراتر هستند و سعی می‌کنند با جستجوی موقعیت از طریق اشیاء مادی و کسب تأیید از دیگران، خود را حفظ کنند. آنها بیشتر از افراد دیگر درگیر خیالبافی می شوند و مانند سایر افراد معتاد، در مقاومت در برابر انگیزه های خود مشکل دارند.

قرار گرفتن در معرض تبلیغات

افرادی که اعتیاد به خرید دارند ممکن است بیشتر مستعد پیام های بازاریابی و تبلیغاتی باشند که روزانه ما را احاطه می کنند. در حالی که تبلیغات به طور کلی برای اغراق در نتایج مثبت خرید طراحی شده است و نشان می دهد که خرید منجر به فرار از مشکلات زندگی می شود، ترفندهای بازاریابی خاصی برای تحریک خرید آنی و به طور خاص ماهیت تکانشی افراد مبتلا به اعتیاد به خرید طراحی شده اند. .

خرید عادی در مقابل اعتیاد به خرید

بنابراین تفاوت بین خرید معمولی، ولخرجی های گاه به گاه و اعتیاد به خرید چیست؟ مانند سایر اعتیادها، چیزی که اعتیاد به خرید را از سایر انواع خرید متمایز می‌کند این است که این رفتار به روش اصلی فرد برای مقابله با استرس تبدیل می‌شود. افراد حتی زمانی که به سایر بخش‌های زندگی‌شان آسیب می‌زند به خرید بیش از حد ادامه می‌دهند.

خرید نرمال

• اقلام خریداری شده مورد نیاز و مورد استفاده می باشد

• بدون حس اجبار

• باعث مشکلات مالی نمی شود

• ولخرجی های گاه به گاه

اعتیاد به خرید

• اقلام خریداری شده اغلب مورد نیاز یا استفاده نیستند

• رفتار اجباری برای خرید

• مشکلات مالی برای فرد ایجاد می کند

• خرید و ولخرجی بیش از حد معمول

اعتیاد به خرید کردن، از لذت به عذاب: وقتی خرید کردن تبدیل به وابستگی می‌شود

چگونه خرید می تواند مانند سایر اعتیادها باشد؟

چندین ویژگی وجود دارد که اعتیاد به خرید با سایر اعتیادها مشترک است. مانند سایر اعتیادها:

• افرادی که بیش از حد خرید می کنند، مشغول خرج کردن می شوند و زمان و هزینه قابل توجهی را به این فعالیت اختصاص می دهند. هزینه های واقعی برای اعتیاد به خرید مهم است.

• اعتیاد به خرید بسیار تشریفاتی است و از یک الگوی معمولاً اعتیادآور افکار در مورد خرید و برنامه ریزی برای سفرهای مختلف برای خرید پیروی می کند.

• خرید اغلب برای لذت، هیجان و تسکین دهنده احساسات منفی انجام می شود.

• پس از خرید، خریدار دچار ناامیدی، گناه، پشیمانی، عصبانیت یا شرم می شود.

 چگونه با اعتیاد به خرید کنار بیاییم؟

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود سه چهارم خریداران اجباری حاضرند بپذیرند که خریدشان مشکل‌ساز است، به‌ویژه در زمینه‌های مالی.

اقداماتی که می توانید انجام دهید و ممکن است کمک کند عبارتند از:

• یافتن راه های جایگزین برای لذت بردن از اوقات فراغت، برای شکستن چرخه استفاده از خرید به عنوان راهی برای تلاش برای احساس بهتر در مورد خود، ضروری است.

• اگر شخص دیگری در خانواده شما می تواند مسئولیت خرید لوازم ضروری مانند غذا و اقلام خانگی را بر عهده بگیرد، می تواند کمک کند که این مسئولیت را حداقل به طور موقت در زمانی که به دنبال کمک هستید به او واگذار کنید.

• این ایده خوبی است که از شر کارت های اعتباری خلاص شوید و فقط مقدار کمی پول نقد اضطراری را پیش خود نگه دارید تا نتوانید به صورت فوری خرید کنید.

• خرید فقط با دوستان یا بستگانی که اجباراً خرج نمی‌کنند نیز ایده خوبی است، زیرا می‌توانند به شما در کاهش هزینه‌هایتان کمک کنند.

اعتیاد به خرید کردن، از لذت به عذاب: وقتی خرید کردن تبدیل به وابستگی می‌شود

 مراحل بعدی که باید در نظر بگیرید

غلبه بر هر گونه اعتیاد مستلزم یادگیری روش های جایگزین برای مدیریت استرس و پریشانی زندگی روزمره است. این را می توان به تنهایی انجام داد، اما اغلب افراد از مشاوره یا درمان نتیجه مثبت می بینند.

در این میان، کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید تا آسیب‌های مخارج اجباری را کاهش دهید و رفتار مشکل‌ساز را تحت کنترل بگیرید. توسعه برنامه هزینه های خود می تواند اولین قدم خوب باشد.

کمک گرفتن برای درک ریشه های عاطفی اعتیاد به خرید، و همچنین یافتن راه هایی برای غلبه بر تمایل خود به استفاده از خرید برای مقابله، جنبه های مهم بهبودی از این وضعیت گیج کننده است.

روابط شما ممکن است در نتیجه خرید بیش از حد شما آسیب دیده باشد. حمایت روانشناختی همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا این مشکلات را اصلاح کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید که درمان به شما کمک می کند تا روابط خود را عمیق تر کنید و به شما کمک می کند تا درک بهتری از نحوه برقراری ارتباط با افراد دیگر به روش هایی داشته باشید که حول محور پول نمی چرخند.

بسته به این که اعتیاد به خرید شما چقدر جدی است، ممکن است دریافت مشاوره مالی نیز برای شما مفید باشد، به خصوص اگر با خرج کردن بیش از درآمدتان، باعث ایجاد بدهی برای خود شده باشید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید