امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278665
۴۷۸
۲
۰
نسخه چاپی

هشتگ چیست؟ | راهکار های استفاده صحیح از هشتگ ها!

اگر شما جدیدا وارد دنیای تکنولوژی و شبکه های اجتماعی شده اید، ممکن است با برخی اصطلاحات اعم از هشتگ و... در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر و... روبرو شوید و این سوال برایتان پیش بیاید که این عبارت یا کلمه دقیقا چه کاربردی دارد؟! با این حال برای «هشتگ» شاید تعریف و تعاریف بسیار زیادی در بستر وب وجود داشته باشد که شاید با مطالعه آنها چیزی دستتان را نگیرد و سوال علامت # چیست هنوز در ذهنتان برقرار می باشد.

هشتگ چیست و چگونه میتوانیم از آن استفاده کنیم؟

تاریخچه مختصر از هشتگ

بنابر تعریف های ارائه شده هشتگ # یک نماد پیشوندی و یکی از تگ های ابرداده است. اگربخواهیم هشتگ را به زبان ساده تر تعریف کنیم، برچسبی است که برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست ها و نظرات درباره موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بکار می رود.

برای مثال پس از صحبت های جنجال برانگیز بنیامین نتانیاهو درباره ممنوعیت پوشیدن شلوار جین در ایران، کابران برای رساندن صدای اعتراض خود به جامعه جهانی عکس های خود با شلوار جین را در شبکه های اجتماعی پست کرده و از کلمه کلیدی#jeans استفاده کردند. حال شما با کلیک بر روی این هشتگ می توانید همه پست های ارسال شده در خصوص این موضوع از کاربران سراسر جهان را به سادگی و بدون اتلاف وقت مشاهده کنید.

نشانه هشتگ که از روزهای اول در زمینه فناوری اطلاعات و اینترنت استفاده می شد، در ادوار مختلف دارای کاربرد و معانی مختلف بود! برای مثال این علامت در دهه 1970 در برنامه نویسی PDP-11 کاربرد داشته و بعدها توسط برایان کرنیگان و دنیس ریچی از این علامت در برنامه نویسی C استفاده می شد که با استفاده از این علامت، keyword های خود را مشخص می کردند.

اما مدت زیادی طول نکشید که علامت هشتگ در سال 2014 میلادی به فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد برای استفاده عموم کاربران اضافه شد. همچنین مفهوم امروزی هشتگ که برای برچسب گذاری پست ها استفاده می شود، برای اولین بار در سال 2007 شروع شد که کریس مسینا پیشنهاد کرد که از این علامت برای مشخص کردن گروه ها استفاده شود و از این مدت به بعد به محبوبیت رسید و تمام کاربران از آن استفاده می کنند.

هشتگ چیست و چگونه میتوانیم از آن استفاده کنیم؟

چگونه هشتگ جدید بسازیم

هشتگ توسط کاربران ساخته می شود و برای ساختن آن شما نه نیازی به برنامه خاص و نه نیازی به هزینه دارید و بطور کلی این هشتگ توسط کاربران شبکه های اجتماعی و حتی خود شما ساخته و طراحی می شود. زمانیکه شما در حال پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی هستید، در قسمتی که متن و محتوای مدنظر را وارد می کنید، می توانید علامت # را تایپ کنید و سپس هشتگ مورد نظر خود را در ادامه و چسبیده به علامت # تایپ کنید.

توجه :در حین تایپ کردن هشتگ، از کیبورد علامت # را پیدا کنید و اگر می خواهید عبارت «خودکار» را هشتگ کنید، باید در زمان تایپ مواردی را رعایت کنید که در جدول ذیل ما یک سری مثال آورده ایم که می تواند به شما کمک کند؛

# خودکار    اشتباه است
#خودکار    درست است
#خودکار _ ایرانی    اشتباه است
#خودکار_ایرانی    درست است

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، ما چند مثال را برای شما آورده ایم که با مشاهده آنها به دو نکته مهم میرسیم! اولین نکته فاصفه بین کلمه و هشتگ است که متاسفانه برخی از کاربران فاصله قرار می دهند و در نهایت هیچ اتفاقی برای آنها نمی افتد و در اصل هشتگ ایجاد شده بی ارزش خواهد شد. پس نباید بین هشتگ و کلمه مورد نظر فاصله باشد.

دومین نکته استفاده از آندرلاین ( _ ) به جای ( - ) می باشد که اگر شما می خواهید عبارت «ایران همیشه سربلند» را تگ کنید، باید در میان کلمه ایران، همیشه و سربلند از آندرلاین استفاده کنید و هیچ فاصله ای در قبل و بعد وجود نخواهد داشت. بنابراین شیوه درست نوشتن این برچسب این گونه می باشد؛ #ایران_همیشه_سربلند

هشتگ چیست و چگونه میتوانیم از آن استفاده کنیم؟

دیده شدن با هشتگ

برای دیده شدن در شبکه های مجازی و اجتماعی نیازی به هزینه های میلیونی نیست چرا که شما می توانید به سادگی در این زمینه با یک برنامه ساده و کاربردی بدرخشید و به محبوبیت برسید. برای رسیدن به این دید، برنامه ریزی عادی پاسخگو نیست و شما نیازمند برنامه هدفمند هستید!

برای داشتن برنامه هدفمند شما باید از هشتگ هایی استفاده کنید. مثلا شما تصویری از غذای خوشمزه ای که متعلق به یکی از کشورها است را ثبت کرده اید و می خواهید پست کنید که هشتگ هایی که شما باید استفاده کنید باید در فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم، شیوه زندگی، شهر و... منطقه ای که عکس یا پست متعلق به آن است، به کار ببرید تا بهتر دیده شوید.

پس برخی از برچسب ها منطقه ای هستند و در هر پست کاربردی ندارد! چرا که اگر شما ساکن تهران باشید، شاید اصلا #تبریز را سرچ نکنید و اما حتما #تهران را سرچ خواهید کرد. پس این نکته را حتما باید به خاطر داشته باشید.

از هشتگ زیاد استفاده نکنید

استفاده افراطی از هشتگ،‌ سه مشکل جدی دارد.

نخست اینکه حس کاربران را بد می‌کند و خواندن متن را دشوار می‌کند.

دوم اینکه نشان می‌دهد که شما به صورت تهاجمی در تلاش برای تبلیغ و توسعه صفحه خود هستید. این کار اگر چه ممکن است برای یک صفحه‌ی تبلیغاتی، قابل پذیرش باشد؛ اما برای برند یک فرد یا سازمان چندان مطلوب نیست.

سومین مشکل هم این است که ممکن است پست‌های شما توسط اینستاگرام به عنوان اسپم در نظر گرفته شوند.

هشتگ چیست و چگونه میتوانیم از آن استفاده کنیم؟

استراتژی هشتگ داشته باشید

از هر کلمه‌ای به عنوان هشتگ استفاده نکنید. اگر بازدیدکنندگان احساس کنند پراکندگی محتوای شما زیاد است یا این‌طور به آن‌ها القا شود که شما به هر وسیله‌ای برای رشد متوسل می‌شوید، احتمال فالو کردن اکانت‌تان کاهش پیدا می‌کند.اگر خودتان را به تعداد مشخصی از هشتگ‌ها و یک دسته‌بندی مناسب محدود و مقید کنید، محتوای شما هم هم‌گرایی بیشتر و بهتری خواهد یافت و صفحه‌ی شما هویت خاص خود را پیدا خواهد کرد.

معمولاً از سه دسته هشتگ  استفاده می‌شود: هشتگ برند روی تمام پست‌های شما ثبت می‌شود و برند شخصی شما یا کسب و کار شماست.هشتگ کمپین در مدت‌های کوتاه و مشخص، به خاطر یک مسابقه یا رویداد طراحی و پیشنهاد و استفاده می‌شوند. گاهی اوقات به این نوع هشتگ، هشتگِ پروژه می‌گویند. چون کاربرد آن در زمان مشخصی شروع می‌شود و پس از مهلت معینی هم به پایان می‌رسد. هشتگ توضیح با هدف طبقه‌بندی موضوعی یا انتقال بار احساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هشتگ‌های نیچ و ترند را ترکیب کنید

بعضی کاربران اینستاگرام به اشتباه فکر می‌کنند که بهتر است همه‌ی هشتگ‌های آن‌ها ترند باشند. هشتگ‌هایی که صدها پست با آن‌ها تگ شده و در هر لحظه، چند نفر دیگر هم از آن‌ها استفاده می‌کنند.هشتگ‌های ترند ممکن است در لحظه‌ی اولیه‌ی انتشار پست شما، مفید باشند و به بهتر دیده شدن آن کمک کنند. اما این را هم باید در خاطر داشته باشیم که عمر مفید آن‌ها کوتاه است.

اگر شما از هشتک #nofilter استفاده کنید، اگر صرفاً می‌خواهید به بیننده اطلاع دهید که عکس ویرایش نشده، کار درستی انجام می‌دهید. اما اگر می‌خواهید با این هشتگ یا هشتگ‌هایی مانند nature# و animal# راحت‌تر در جستجوها دیده شوید، خوب است بدانید که عکسی که با #nofilter تگ می‌شود در کمتر از یک ثانیه از فهرست ده عکس اول خارج می‌شود.به همین علت، همواره توصیه می‌شود هشتگ‌های پرکاربرد را با هشتگ‌های خاص‌‌تر ترکیب کنید.

هشتگ چیست و چگونه میتوانیم از آن استفاده کنیم؟

می‌توانید برخی هشتگ‌ها را بعداً پاک کنید

همان‌طور که اشاره کردیم، برخی هشتگ‌ها (هشتگ‌های ترند) به علت استفاده‌ی فراوان، طول عمر بسیار پایینی دارند.مثلاً اگر از هشتگ night# استفاده کنید، پست شما بعد از چند ساعت قطعاً زیر هزاران عکس با همین هشتگ دفن خواهد شد.پس می‌توانید به پست‌های قدیمی‌تر خود برگردید و هشتگ‌های بسیار عمومی را پاک کنید.در این صورت، کسانی که آرشیو پست‌های شما را مرور می‌کنند، با کپشن‌های تمیزتری روبرو خواهند شد.البته فرض ما این است که شما از آن هشتگ‌ها به امید بهتر دیده شدن استفاده کرده‌اید. چون اگر منظورتان انتقال بهترِ پیام بوده باشد، لزومی ندارد بعداً آن‌ها را پاک کنید.

  • منبع
  • متمم
  • باشگاه خبرنگاران جوان
  • نمناک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید