امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264247
۱۰۳۳
۱
۰
نسخه چاپی
استرس

هشدار: استرس واگیردار است

استرس مسری و قابل انتقال است و اثرات آن بسیار مخرب است که در دراز مدت منجر به بیماری‌های شدید روانی در خود فرد و اطرافیانش می‌شود

هشدار: استرس واگیردار است
 

به گزارش حقوق نیوز آخرین بررسی‌های محققان روی اثرات استرس و نگرانی در جفت موش‌های نر و ماده، نشان می‌دهد که اضطراب موضوعی مسری و واگیردار است.

به گفته دانشمندان، استرس به هورمون کورتیزول مرتبط است و از سوی دیگر؛ کورتیزول نوعی هورمون استروئیدی در رده هورمون‌های گلوکوکورتیکوئید است و از غده فوق‌کلیوی ترشح می‌شود. کورتیزول نقش‌های مختلفی ازجمله کاهش التهاب، تخفیف واکنش‌های ایمنی، تأثیر بر متابولیسم و افزایش قند خون در بدن دارد. کورتیزول به‌وسیله هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک، در هنگام لحظات فشار تولید می‌شود و در درازمدت می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد.

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد هرگونه لمس محبت‌آمیز مانند در آغوش گرفتن گرم می‌تواند سطح کورتیزول، هورمون استرس را کاهش دهد و مشکلاتی مانند روند کند بهبودی زخم، افسردگی، افزایش وزن، فشارخون و بیماری‌های قلبی را کم کند.

به گفته محققان، اگر شریک زندگی فرد دچار استرس و نگرانی شده باشد، به‌احتمال‌قوی آن فرد دچار استرس می‌شود. در راستای همین تحقیقات، پژوهشگران به‌تازگی دریافته‌اند که استرس و نگرانی مسری اس

پژوهشگران با آزمایش روی موش‌ها فهمیده‌اند که استرس باعث تغییر سطح سلولی مغز می‌شود و تغییرات مغزی به نوبه خود، با استرس و نگرانی مرتبط است که این موضوع می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های روانی مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اختلالات اضطرابی و همچنین افسردگی شود. نتایج این مطالعات همچنین نشان می‌دهند که استرس و هیجان هر دو می‌توانند مسری باشند.

«جیدیپ بینز» (Jaideep Bains) استاد فیزیولوژی و فارماکولوژی دانشگاه کلگری (Calgary) کانادا که رهبری این پژوهش را برعهده داشته است، می‌گوید: «اینکه آیا این اثرات روی مغز پایدار هستند، مشخص نیست.»

محققان این تیم پژوهشی در بررسی‌های خود، یک جفت موش را انتخاب کردند و به یکی از آن‌ها استرس و نگرانی ملایمی وارد ساختند. سپس آن‌ها در هر موش، پاسخ‌های خاص سلول‌ها به‌ویژه نورون‌ها و رشته‌های عصبی مغزی آزادکننده هورمون کورتیکوتروپین را که پاسخ مغز به استرس را کنترل می‌کنند، موردبررسی قراردادند. نتایج نشان می‌دهند که شبکه‌های مغزی هر دو موش در اثر استرس و نگرانی به یک صورت تغییر کردند.

محققان دانشگاه "کلگری"(Calgary) کانادا بر اساس یافته های خود معتقدند که استرس مسری و قابل انتقال است و اثرات آن بسیار مخرب است که در دراز مدت منجر به بیماری‌های شدید روانی در خود فرد و اطرافیانش می‌شود.

استرس‌هایی که توسط دیگران منتقل می‌شود اثر مخربی روی مغز می‌گذارد. محققان کشف کرده‌اند که این استرس باعث ایجاد بیماری‌های جدی روانی مانند اختلالات اضطراب و افسردگی می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید