امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283463
۲۳۹
۱
۰
نسخه چاپی

همه‌چیز درباره دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته «علوم قضایی»

رئیس دانشگاه علوم قضایی وخدمات اداری قوه قضاییه‌ از راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قضایی با ظرفیت ۲۰۰ نفر خبر داد.

کارشناسی ارشد ناپیوسته علوم قضایی

فرید محسنی با اشاره به سند تحول قضایی گفت: در این سند شرح وظایفی برای دانشگاه علوم قضایی در این مسیر طراحی شده که در این راستا دانشگاه موظف شده است تا دوره تربیت قاضی را به نحو منسجم برگزار وکمک کند تا کسانی که قصد ورود به منصب قضا دارند از مسیر دانشگاه علوم قضایی بتوانند ورود پیدا کنند.

رئیس دانشگاه علوم قضایی وخدمات اداری قوه قضاییه‌گفت: سابق بر این رشته علوم قضایی درمقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته با گرایش های متنوع، تفاوت چندانی با رشته حقوق و گرایش های آن نداشت و واحدها نیز به جز بعضی از موارد مثل دروس فقهی تقریبا مشابه بود.
۲ هزار ساعت کار کارشناسی برای تدوین رشته علوم قضایی در مقطع کارشناسی ارشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری اعلام کرد: رشته علوم قضایی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته به منظور تربیت قاضی طراحی شد که برای شکل گیری آن با بیش از ۲ هزار ساعت کار کارشناسی بر روی آن انجام شده و اکنون تمامی مراحل تصویب را در وزارت علوم را طی کرده و از سال تحصیلی آینده بورس قوه قضاییه از بین متقاضیان این رشته انتخاب می شود.

وی در توضیح ظرفیت پذیرش رشته علوم قضایی در مقطع کارشناسی ارشد برای داوطلبانی که علاقه‌مند هستند از مسیر دانشگاه علوم قضایی به منصب قضا ورود پیدا کنند،گفت: اساسا هر ساله رشته و تعداد بورس برای تحصیل در دانشگاه علوم قضایی توسط قوه قضاییه بر اساس سیاست ها و برنامه قوه قاییه تعیین و اعلام می شود. در حقیقت افراد منتخب به لحاظ آنکه با فرض گذراندن مراحل گزینش و سایر موارد و نهایتا فراغت از تحصیل به نحو موفق به استخدام قوه قضاییه در می آیند، لذا نوع رشته و تعداد مورد نیاز ضرورتا توسط قوه قضاییه تعیین و دانشگاه وظایف آموزشی خود در این راستا را بر عهده دارد.
ظرفیت ۲۰۰ نفری پذیرش دانشجوی بورسیه کارشناسی ارشد علوم قضایی

وی افزود: همچنین لازم به توضیح است که هر سال ظرفیت و نوع رشته مورد نظر قوه قضاییه متغیر است و گاهی در برخی رشته ها اصلا پذیرش نداشته است. بر این اساس در سال تحصیلی آینده تعداد ۲۰۰  دانشجو به ترتیب ۱۰۰ نفر برای نوبت مهرماه و ۱۰۰ نفر برای نوبت بهمن ماه پذیرش می شوند.

رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در مورد دروس رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته علوم قضایی گفت: این رشته از جامعیت برخوردار است و دروس آن مشتمل است بر دروس تخصصی حقوقی ، دروس فرهنگی و کارآموزی است.
گذراندن ۶۰ واحد درسی طی ۳ سال در مقطع کارشناسی ارشد علوم قضایی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در مورد تعداد واحد ها و طول دوره تحصیل دانشجویان مقطع ارشد علوم قضایی گفت: دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد علوم قضایی در حدود ۶۰ واحد درسی خواهند داشت که بر این اساس طول دوره تحصیل آنان از دو سال به سه سال افزایش خواهد یافت در طی این دوره سه ساله دانشجو تمام برنامه های کارآموزی را نیز در قالب واحد درسی و بر اساس استاندارهای وزارت علوم و نیازهای قوه قضاییه خواهد گذراند.
دوره کارشناسی ارشد علوم قضایی فاقد پایان نامه است

وی ادامه داد: این دوره به طور کامل آموزش و مهارت محور است لذا دانشجویان پایان نامه نخواهند داشت ،چرا که هدف از طراحی این رشته تربیت قاضی برای منصب قضا است لذا دروس و واحد هایی ارائه می شود که تماما در مسیر هدف اصلی یعنی تربیت قاضی است.

محسنی در مورد ضرایب امتحانی آزمون نیز گفت: در مورد ضرائب این رشته در عمل مشکلی پیش آمده است. ضرائبی که در طراحی رشته منظور شده به لحاظ جدید بودن این رشته عملا توسط سازمان سنجش قابل اعمال نبوده و لذا در زیر گروه حقوق خصوصی با ضرائب آن رشته منظور شده است.

وی در توصیه به داوطلبان متقاضی این رشته نیز گفت: لازم است متقاضیان به هدف از این رشته توجه کنند و کسانی که رشته علوم قضایی را انتخاب می کنند واقعا برای اشتغال به امر قضاوت خود را مهیا و تنظیم نمایند.

وی با اشاره به اینکه طراحی و راه اندازی این رشته در مسیر سند تحول قضایی است گفت: با تاسیس و ایجاد این رشته آموزش دانشجو در جهت قاضی شدن پیش می رود چرا که اهداف رشته حقوق به طور کامل این مهم را برآورده نمی کند. اگرچه که توضیحات بیشتر در خصوص جزئیات و محتوای این رشته توسط معاون آموزشی اعلام خواهد شد.
۱۵ رشته مورد نیاز قوه قضاییه در دست طراحی است

محسنی افزود: در مرحله بعد در حال طراحی رشته های تخصصی و متنوع مورد نیاز قوه قضاییه هستیم . ریاست قوه قضاییه با اشرافی که بر نیازهای قوه قضاییه دارند بدنبال درخواست دانشگاه، به بخش های مختلف قوه ابلاغ کرده اندکه نیازهای علمی حوزه های مختلف اعلام شود.بر این اساس نیازهای اعلام شده توسط بخش های مختلف بالغ بر ۷۰ مورد جمع آوری شدکه پس از پالایش و ادغام ۱۵ عنوان رشته خلاصه شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این رشته ها در حال طراحی است که کارگروه طراحی رشته ها جزییات را اعلام خواهند کرد.

پذیرش دانشجوی بورسیه فقط در مقطع کارشناسی ارشد علوم قضایی

محسنی در ادامه همچنین به داوطلبانی که این دانشگاه را برای دوره کارشناسی ارشد انتخاب می کنند نیز گفت: در سال تحصیلی آینده در مقطع کارشناسی ارشد در  چند رشته محدود با تایید وزارت علوم دانشجوی غیر بورس می پذیریم لذا لازم است متقاضیان تحصیل در دانشگاه علوم قضایی توجه داشته باشند که پذیرش دانشجوی بورس در سال آینده فقط در رشته کارشناسی ارشد علوم قضایی خواهد بود.

وی در مورد  تدارک زیر ساخت های لازم برای برگزاری رشته علوم قضایی گفت:  در این زمینه همگام با طراحی رشته ها تلاش شد تدارک متون درسی و منابع لازم برای دروس جدید در برنامه قرار گیرد. همچنین اقدامات لازم برای جذب هیئت علمی متخصص صورت پذیرد.

وی همچنین درمورد تامین فضاهای فیزیکی آموزشی همزمان با افزایش پذیرش دانشجو در این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم قضایی به لحاظ امکانات فیزیکی محدودیت هایی از جمله در زمینه خوابگاه و سایر امکانات  دارد که با حمایت و پشتیبانی ریاست قوه قضاییه از دانشگاه، اقدامات زیادی صورت گرفته است که امیدواریم زیر ساخت های لازم همگام با امور نرم افزاری و آموزشی فراهم شود.

  • منبع
  • اختبار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید