امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266981
۱۵۶۰
۱
۰
نسخه چاپی

هوش کارآفرینی (قسمت سوم)

هوش کارآفرینی مجموعه ای از مهارت های نرم و ذهنی است که کارآفرینان می توانند آن ها را یاد گرفته و در خود نهادینه کنند، یعنی تبدیل به یک عادت کنند تا بتوانند در مسیر سخت کارآفرینی با کمک آن توانمندی ها بر موانع فائق آیند.

هوش کارآفرینی (قسمت سوم)
 

هوش کارآفرینی چه پیشنهادهایی داره؟

برای اینکه بتوانید هوش کارآفرینی و مهارت های آن را بیاموزید باید مواردی را مدنظر قرار دهید و انجام دهید.

هوش کارآفرینی راهکارها و پیشنهاد هایی برای اینکه بتوانید هوش کارآفرینی را در کسب وکار و زندگی شخص یتان استفاده کنید مدنظر قرار داده است.

در ادامه این راهکارها و پیشنهاد ها را با هم بررسی میکنیم تا ببینیم چگونه می توانیم هوش کارآفرینی را یاد بگیریم و در کسب وکارمان استفاده کنیم.

دید مهارتی

اولین راهکار این است که باید دید مهارتی داشته باشید. یعنی باید با نگاهی متفاوت نسبت به گذشته بررسی کنید ببینید که افراد موفق چه مهارت هایی را درکسب وکارشان به کار می برند.

داشتن دید مهارتی به شما کمک می کند تا به دنبال راه حل ها و راهکارهایی باشید که بتوانید مسائل و مشکلات احتمالی کسب وکارتان را مرتفع نمایند.

دید مهارتی یعنی اینکه در همه حال به دنبال این باشید که ببینید چه چیزی را باید یاد بگیرید و آن را در کسب وکارتان به کار بندید تا هر روز بهتر از روز قبلی خود باشید.

پرورش مهارت ها

وقتی دید مهارتی خود را فعال کردید می توانید به پرورش مهارت های لازم هوش کارآفرینی بپردازید. اگر حضور ذهن داشته باشید، در تعریف هوش بیان کردیم که یادگیری بخشی از فرآیند تبدیل فکر به رفتار است.

پس با این حساب می توانیم به واسطه داشتن دید مهارتی و یادگیری، مهارت ها را در خود پرورش دهیم و آن ها را در خود نهادینه کنیم. در واقع می توانیم عادت های جدیدی را در خودمان ایجاد کنیم که این عادت های جدید باعث رشد و ارتقای شخصی و کاری ما بشوند.

همان طور که دارن هاردی در کتاب اثر مرکب به این نکته اشاره می کند که می توانیم با تمرین و ممارست و با انجام کارهای کوچک و هوشمندانه تغییرات بسیار بزرگی در زندگ یمان ایجاد کنیم.

برای پرورش مهارت ها هم می توانیم این گونه عمل کنیم. مهارت ها را با یادگیری شروع و با تمرین و اجرا آنها را در زندگی و کسب وکارمان به عرصه اجرا در بیاوریم و به نتایج مدنظر دست یابیم.

مطالعه روزانه

از مهم ترین کارهایی که یک کارآفرین می بایست انجام دهد مطالعه روزانه است. البته مطالعه هر چیزی را نمی توان پیشنهاد داد. من به شخصه دوست دارم کتاب هایی را مطالعه کنم که در راستای اهداف و شغلم باشد.

به طور حتم نمی توان انتظار داشت که کارآفرینان هم به مطالعه هر چیزی بپردازند، از جمله روزنامه ها و پیگیری خبرهای روزانه. ولی مطالعه کتابها و مجلات مرتبط به صنعت و حوزه فعالیت می یتواند کمک شایانی در رشد و پیشرفت شخصی و کاری کارآفرینان داشته باشد.

شاید بگویید که کارآفرینان می بایست حتماً به مطالعه روزنامه و خبرهایی که مرتبط به جامعه است بپردازد. درست است، ولی من پیشنهاد می کنم روزنامه هایی مطالعه شود که در آ نها چیزهای گفته می شود که باعث ارتقا علم و آگاهی آن ها شود.

متأسفانه بسیاری از روزنامه ها و حتی بسیاری از شبکه های اجتماعی که روزانه هزاران پیام را به مخاطبان خود ارسال می کنند، پر شده است از خبرهای کذب و منفی که همه آنها جز درگیر کردن ذهن کارآفرینان به مواردی غیرضروری و غیر مرتبط کاری ندارند.

مطالعه یک رمان که غیر مرتبط با دنیای کارآفرینی است شاید نتیجه ای بهتر از خبرهای ضد و نقیض و منفی داشته باشد.

مثل آفتاب پرست

آفتاب پرست واقعاً موجود عجیبی است. حیوانی که می تواند در هر محیطی که قرار می گیرد رنگ آن را به خود بگیرد.

ما هم می توانیم این گونه باشیم. البته نه به معنای اینکه مانند آفتاب پرست رنگ عوض کنیم و هزار رنگ بشویم. منظور من از این استعاره بیشتر به این دلیل بود که کارآفرینان باید به دنبال الگویی برای خود باشند.

کارآفرینیان موفق بسیار زیادی وجود دارند که منبع مهارت های نرم و سخت هستند و ما به عنوان یک کارآفرین نوپا باید به دنبال این باشیم که آن ها را الگوی خود قرار دهیم و مهارت های آنها را در خودمان پرورش دهیم.

کارآفرینان کهنه کار و قدیمی گنجینه های بشری هستند که در میان ما زندگی می کنند. می توان آ نها را یافت و با آنها گفتگو کرد. حتی می توان زندگی نامه آن ها را خواند و دید که چه رفتار و کرداری داشته اند که توانسته اند موفق شود. اینجاست که باید آفتاب پرست شویم و رنگ آنها را به خود بگیریم.

مهندسی معکوس

فکر نمی کنم در این مجال نیازی به تعریف مهندسی معکوس وجود داشته باشد.
( مهندسی معکوس یک فرایند حل مسئله است که به جای آنکه از سوال آغاز شود، از پاسخ موجود آغاز می‌شود. کاربرد اصلی مهندسی معکوس در یکی از این دو مورد است: وقتی جواب یک مسئله را می‌دانیم. اما نمی‌دانیم این جواب پاسخ به چه سوالی است یا وقتی سوال و پاسخ را می‌دانیم. اما نمی‌دانیم مسیر و فرایند رسیدن به این پاسخ چه بوده است. معمولاً هدف مهندسی معکوس، استخراج دانش یا طراحی نهفته در یک محصول (کالا یا خدمت) است. این کار عموماً با هدف تولید مجدد آن محصول یا تحلیل آن محصول انجام می‌شود.)

چیزی که من را مجاب به این کرد که این واژه را در مهارت آموزی هوش کارآفرینی بکار برم این بود که افرادی که می خواهند مهارتی را در خود پرورش دهند می بایست افرادی را بیابند که دقیقاً همان مهارت را دارند، و آن ها را مورد بررسی قرار دهند و در خود بازآفرینی کنند.

مهندسی معکوس مانند هوش یک فرآیند است، فرآیند حل مسئله، زیرا به جای آنکه از ابتدا شروع کنیم و مهارتی را بیاموزیم می توانیم از انتها آن را بیاموزیم.

اجازه دهید با یک مثال آن را توضیح دهم. مثلاً شما به عنوان یک کارآفرین نیاز دارید که در مذاکرات به نحوی عمل بکنید که بتوانید به بهترین نتیجه دلخواه دست
یابید. ولی نمی دانید که مقدمات یک مذاکره خوب چه چیزهایی است. یعنی به جای اینکه به دنبال این باشیم که چه چیزهایی برای داشتن یک مهارت در
کارآفرینی لازم است، ابتدا پاسخی برای آن بیابیم و بعد به دنبال راهکار برویم.

شما می توانید به دنبال فایل های ویدیویی از گفتگوهای موفقی که در اینترنت پخش شده است بگردید و آن ها را موشکافانه بررسی کنید تا بیابید که چه اصولی در آن رعایت شده است. این گونه می توانید آن مقدمات و اصول را در مذاکرات خود عملی کنید.

تمرکز، تمرکز، تمرکز

اگر بر روی هر مسئله ای متمرکز شوید می توانید آن را حل کنید. و اگر بر روی مهارتی متمرکز شوید میتوانید آن را فرا بگیرید.

اگر نیاز به این دارید که مهارتی بیاموزید باید کاملاً بر روی آن متمرکز شوید. تا بتوانید با دقت چیزهایی که لازم است را فرا بگیرید و عملی کنید.

با هجوم اطلاعات و داده های بسیار فراوانی که در دنیای اینترنت وجود دارد و با وجود انواع رسانه های جمعی و اجتماعی، داشتن تمرکز ذهنی در این دوران کار بسیار سخت شده است.

ذهن انسان آن قدر درگیر این اطلاعات و داده ها شده است که دیگر قدرت تمرکز خود را از دست داده است. یکی از بهترین راهکارهایی که می توانید ببینید آیا تمرکز ذهنی خوبی دارید، این تمرین است که اکنون به شما می گویم.

در شرایطی بسیار مساعد و در حال استراحت، طوری که احساس آرامش دارید، سعی کنید با چشمانی بسته بر روی شمارش اعداد از 50 به صفر تمرکز کنید. اگر توانستید این اعداد را به صورت معکوس در ذهن خود تجسم کنید و حواستان به چیز دیگری پرت نشد، می توانیم بفهمیم که قدرت تمرکز بسیار بالایی دارید. ولی اگر هنگام شمارش به چیزهای دیگری فکر کردید و ذهنتان به سراغ چیزی دیگر رفت یعنی تمرکز کمی دارید و نیاز به تمرین دارید.

برای بهبود تمرکز می توانید همین تمرین را انجام دهید و اگر ذهنتان به چیزی دیگر مشغول شد شمارش را متوقف کنید و مجدداً از ابتدا تمرین را انجام دهید. آنقدر این کار را انجام دهید که بتوانید بدون هیچ حواس پرسی اعداد را از 50 تا صفر تجسم کنید و بشمارید.

بعد از مدتی که تسلط پیدا کردید می توانید اعداد را بیشتر کنید. مثلاً به سراغ عدد 70 و بعد 80 و به همین ترتیب بالاتر بروید تا قدرت تمرکزتان را بیشتر کنید.

غذا حاضری ممنوع!

فست فود و غذای حاضری در کارآفرینی ممنوع است! البته نه به آن معنای واقعی.
منظور من از این جمله درواقع خود غذا نیست. بلکه منظورم این است که دنبال مهارت ها و راهکارهای موقتی نباشیم، و باید به سراغ راهکارها و مهارت هایی برویم که بتواند در طولانی مدت و به صورت اساسی به ما و کسب وکارمان کمک کند.

شاید مطالعه یک نکته در یک کانال تلگرامی یا یک صفحه اینستاگرام بتواند به ما موقتاً کمک کند، ولی در طولانی مدت نمی تواند باعث شود که در تمامی مراحل فعالیت کسب وکارمان همان را اجرایی کنیم و موفق شویم.

باید به دنبال این باشیم که چیزی را فرا بگیریم که از پایه و اساس به ما کمک کند. باید مهارت را در خود نهادینه کنیم. باید ویتامین ها و پروتئین های مواد غذایی کامل جذب بدن ما شود.

در غیر این صورت چیزی که خورده ایم و ب هاصطلاح یاد گرفته ایم به سرعت از بین می رود و غیرکاربردی خواهد شد.

ماهیگیری مهارته!

از قدیم گفتن اگر می خواهید به کسی کمک کنید، ماهی ندهید بلکه ماهیگیری یاد بدهید. در کارآفرینی هم به همین شکل است.

اگر می خواهید با شیوه ای درست و اصولی پیش بروید به دنبال چیزهایی نباشید که به اصطلاح راحت الحلقوم باشد. باید چیزی را فرابگیرید که اصولی و هوشمندانه به شما کمک کند.

این تجسم که می توان تنها با مطالعه یک کتاب به مهارتی دست یابید تا حدودی درست است، ولی به صورت کلی نمی توان بر روی آن حساب باز کرد.

فراگرفتن یک مهارت به غیراز مطالعه نیاز به تمرین دارد تا بتوانید آن را اجرایی کنید. تمرین همان فن ماهیگیری است که باید آن را فرابگیرید.

تجسم هوشیارانه

اگر خاطرتان باشد گفتیم که بخشی از مغز سمت راست انسان وظیفه تصویرسازی را بر عهده دارد. تصویرسازی یکی از قدرتمندترین شیوه های رسیدن به یک مهارت است.

با مهندسی معکوس می توانید دریابید که هوش کارآفرینی را چگونه باید بیاموزید و با تجسم هوشمندانه می توانید این تصویر را در ذهن خود بسازید که اکنون در آن شرایط هستید.

بعد از آنکه توانستید مهارتی مانند سخنرانی را یاد بگیرید، می توانید تجسم کنید که در یک سالن بزرگ حضور دارید و برای افرادی که در آنجا حاضر هستند دارید سخنرانی می کنید.

تجسم هوشمندانه باید کاملاً واقعی و قابل لمس باشد. یعنی باید تصویری که می سازید آن قدر واقعی باشد که ذهن و بدنتان احساس کند که در همان شرایط است.

همان طور که پیش از این بیان کردم، همه چیز ابتدا در ذهن انسان ساخته می شود و بعد در دنیای مادی به واقعیت تبدیل می شود. مانند تمام اختراعات و دستاوردهایی که انسان توانسته است تاکنون به آ نها دست یابد.

اقدام، بهترین راهکار

بسیاری از ما انسان ها گنجینه های علم و دانایی هستیم ولی اگر کمی دقت کنیم می بینیم که فقط یاد گرفته ایم که چه باید بکنیم. اما اگر در شرایطی قرار بگیریم که نیاز داشته باشیم از علم و دانایی خود بهره ببریم دچار مشکل می شویم.

اگر نتوانیم دانسته های خودمان را به عمل تبدیل کنیم، اصلاً چه فایده ای دارد که آن را یاد بگیریم. باید بتوانیم دانسته های خودمان را جامع عمل بپوشانیم و این تنها با اقدام کردن امکان پذیر است.

منظور من این است که وقتی تصمیمی می گیرید و مهارتی می آموزید باید آن را در همان لحظه اجرایی کنید، تا بتوانید آن را در خود نهادینه کنید. در غیر این صورت آموخته های شما تبدیل به دانسته های بی فایده ای می شود که تا کنون آموخته اید.

دوری و عدم دوستی

در مسیر کارآفرینی و یادگیری مهارت های کارآفرینی باید این جمله را همیشه به خاطر بسپارید: دوری و عدم دوستی!

احتمالاً ضرب المثل دوری و دوستی را شنیده اید. از قدیم گفته اند که اگر می خواهید محبوب باشید باید این اصل را رعایت کنید. کاری به درستی و غلطی این ضرب المثل ندارم، چون از دیدگاه من جای تأمل و بحث دارد.

نکته ای که در این ضرب المثل وجود دارد و من می خواهم از آن استفاده کنم، البته با کمی تغییر، این است که دوری از افرادی که ذهنیتی منفی دارند و حتی دوست نبودن با این گونه افراد لازمه کارآفرین شدن است.

انسان هایی با ذهنیت منفی مانند زنجیرهایی هستند که به پای آدم بسته شده اند تا نگذارند حرکت کنیم. وقتی می خواهید حرکتی کنید و اقدامی انجام دهید، زنجیر بسته شده به پایتان می شوند تا نتوانید حرکت کنید.

اگر می خواهید مهارتی را بیاموزید ازاین گونه افراد به شدت دوری کنید. البته نه به خاطر اینکه آنها دشمن شما هستند، بلکه به خاطر اینکه آن ها خودشان ناآگاه هستند و دوست ندارند فردی بهتر از خودشان در کنارشان باشد. زیرا آنها خودشان نتوانسته اند آن توانمندی و مهارت را در خود پرورش دهند.

دید مثبت به جای منفی

در بخش قبلی گفتیم که باید از افرادی که ذهنیت منفی دارند دوری کنید. در این بخش می گویم که حتی باید از خودتان هم اگر دید منفی دارید دور شوید.

بله باید از این دیدگاه رها شوید و دوری کنید. داشتن دید منفی خودتان بیشتر از دیگران برای دست نیافتن به یک مهارت می تواند شما را اذیت کند.

اگر دیدتان نسبت به مهارت هایی که می خواهید فرابگیرید مثبت نباشد، به طور حتم نمی توانید آن ها را فرابگیرید و حتی اگر فرابگیرید نمی توانید آن را عملی کنید. زیرا همیشه چیزی در وجود شما هست که نگذارد آن را عملی کنید.

لطفاً دید مثبت را جایگزین دید منفی کنید تا ببینید چه دستاوردهایی برای شما در همه امورات زندگی به بار خواهد آورد. دید مثبت دنیای شما را متحول خواهد کرد.

چوب جادویی هری پاتر

به آخرین نکته ای که می خواهم اشاره کنم این است، به دنبال چوب جادویی هری پاتر نباشید. اگر می خواهید مهارتی را بیاموزید دنبال این نباشید که چیز عجیب وغریبی اتفاق بیافتد. به دنبال یک معجزه یا یک جادوگری نباشید.

بهتر است بگویم، اصلاً نباید انتظار داشته باشید که چیزی بیاموزید که دنیای شما را همان لحظه متحول کند. همان طور که گفتم آقای دارن هاردی در کتاب خود با عنوان "اثر مرکب" به آن اشاره کرده که باید با انجام کارهای کوچک و داشتن استقامت عادتی را در خود ایجاد کنیم.

و این امری است اجتناب ناپذیر، زیرا یادگیری مهارت در حدی که بتوانیم آن را در لحظه مورد نیاز به کار ببریم چیزی است زما نبر که نیاز به تمرین دارد.

البته این نکته را هم باید یادآور شوم که مهارت های هوش کارآفرینی در عین سادگی می توانند بسیار مؤثر باشند. کافی است به آن ایمان داشته باشید و خوب فرا بگیرید و بعد آن را به خوبی عملی کنید.

ادامه دارد ... 

 

تهیه کننده: شیوا ترابی

هوش کارآفرینی (مهارت های ضروری برای شروع کارآفرینی) - حسن زارعی

پایگاه خبری حقوق نیوز

 

بیشتر بخوانید:

هوش کارآفرینی (قسمت اول)

هوش کارآفرینی (قسمت دوم)

اطلاعات کامل درباره کارآفرین(Entrepreneur) و کارآفرینی(Entrepreneurship)

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید