امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279276
۱۴۷۴
۱
۰
نسخه چاپی

هیدرادنیت چرکی | نگاهی به چالش های هیدرادنیت چرکی در زنان

هیدرادنیت چرکی | نگاهی به چالش های هیدرادنیت چرکی در زنان

هیدرادنیت چرکی

هیدرادنیت چرکی وضعیتی است که باعث ایجاد توده های کوچک و دردناک زیر پوست می شود. توده ها معمولاً در مناطقی ایجاد می شوند که پوست شما به هم ساییده می شود، مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن و سینه ها. توده ها به آرامی بهبود می یابند، عود می کنند و می توانند منجر به ایجاد تونل در زیر پوست و ایجاد زخم شوند.

هیدرادنیت چرکی معمولاً بعد از بلوغ شروع می شود. ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد و با گذشت زمان بدتر شود و اثرات جدی بر زندگی روزمره و رفاه عاطفی شما بگذارد. درمان ترکیبی پزشکی و جراحی می تواند به مدیریت بیماری و جلوگیری از عوارض کمک کند.

علائم

هیدرادنیت چرکی می تواند یک یا چند ناحیه از بدن را درگیر کند. علائم و نشانه های این بیماری عبارتند از:

  • جوش های سر سیاه جوش های سرسیاه در نواحی کوچک حفره دار پوست ظاهر می شوند که اغلب به صورت جفت ظاهر می شوند.
  • توده های دردناک به اندازه نخود. این بیماری معمولاً با یک توده منفرد و دردناک زیر پوست شروع می شود که برای هفته ها یا ماه ها ادامه می یابد. ممکن است بعداً برجستگی های بیشتری ایجاد شود، معمولاً در مناطقی که غدد عرق و چربی بیشتری دارید یا پوست به هم ساییده می شود، مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن و سینه ها.
  • نشتی برجستگی ها یا زخم ها. برخی از برجستگی ها یا زخم ها بزرگتر می شوند، باز می شوند و چرک را با بو تخلیه می کنند.
  • تونل ها با گذشت زمان. ممکن است تونل هایی در زیر پوست ایجاد شود و توده ها را به هم متصل کنند. این زخم ها خیلی آهسته بهبود می یابند و خون و چرک را تخلیه می کنند.
  • برخی از افراد مبتلا به این بیماری فقط علائم خفیفی را تجربه می کنند. سیر بیماری بسیار متغیر است. اضافه وزن و سیگاری بودن با علائم بدتری همراه است، اما حتی افرادی که لاغر هستند و سیگار نمی‌کشند نیز می‌توانند بیماری شدیدی را تجربه کنند.

علل

هیدرادنیت چرکی زمانی ایجاد می شود که فولیکول های مو مسدود شوند. علت دقیق این امر مشخص نیست. کارشناسان فکر می کنند که می تواند به هورمون ها، استعداد ژنتیکی، سیگار کشیدن یا اضافه وزن مرتبط باشد.

هیدرادنیت چرکی ناشی از عفونت یا نجس بودن نیست و نمی تواند به افراد دیگر سرایت کند.

عوامل خطر

عواملی که شانس ابتلا به هیدرادنیت چرکی را افزایش می دهند عبارتند از:

سن. خطر ابتلا به هیدرادنیت چرکی در افراد 20 تا 30 ساله بیشتر است.
ارتباط جنسی. احتمال ابتلای زنان به هیدرادنیت چرکی بیشتر از مردان است.
نژاد. قومیت یا نژاد ممکن است بر سطح خطر تأثیر بگذارد. در ایالات متحده، شیوع این بیماری در میان سیاه پوستان به طور نامتناسبی زیاد است.
سابقه خانوادگی. تمایل به ایجاد هیدرادنیت چرکی می تواند ارثی باشد.
شرایط خاص. هیدرادنیت چرکی در افرادی که اضافه وزن دارند شایع تر و شدیدتر است. همچنین با آکنه شدید، آرتریت، دیابت، سندرم متابولیک و بیماری التهابی روده ارتباط دارد.
سیگار کشیدن. استعمال تنباکو با هیدرادنیت چرکی مرتبط است.

عوارض

هیدرادنیت چرکی مداوم و شدید می تواند عوارضی ایجاد کند، از جمله:

  • عفونت. ناحیه آسیب دیده مستعد عفونت ثانویه است، اما وجود چرک در هیدرادنیت چرکی شایع است و لزوماً به معنای عفونت نیست.
  • اسکار و تغییرات پوستی. زخم ها ممکن است التیام پیدا کنند، اما زخم های طناب مانند یا پوست حفره دار باقی می مانند.
  • حرکت محدود. زخم ها و بافت اسکار می توانند باعث حرکت محدود یا دردناک شوند، به خصوص زمانی که بیماری زیر بغل یا ران ها را درگیر کند.
  • سرطان پوست. کارسینوم سلول سنگفرشی با هیدرادنیت چرکی طولانی مدت گزارش شده است، به ویژه در افرادی که وضعیت آنها ناحیه پری مقعدی را درگیر می کند.
  • تورم در بازوها، پاها یا اندام تناسلی. شایع ترین محل های هیدرادنیت چرکی نیز شامل بسیاری از غدد لنفاوی است. بافت اسکار می تواند با سیستم تخلیه لنفاوی تداخل داشته باشد که می تواند منجر به تورم در بازوها، پاها یا اندام تناسلی شود.
  • تأثیرات روانی و انزوای اجتماعی. محل، زهکشی و بوی زخم ها می تواند باعث خجالت و بی میلی به بیرون رفتن در جمع شود و منجر به اضطراب یا افسردگی شود.

هیدرادنیت چرکی در زنان

زنان بیشتر در معرض ابتلا به هیدرادنیت چرکی (HS) هستند که یک بیماری التهابی پوست است. کارشناسان مطمئن نیستند که چرا. اما سیستم ایمنی، محیط و شیوه زندگی شما احتمالاً همه نقش دارند.

جنیفر هسیائو، پزشک متخصص پوست و استادیار بالینی در UCLA، می‌گوید: «و البته، یک عامل هورمونی نیز وجود دارد. زنان مبتلا به HS قطعا چالش های منحصر به فردی در رویدادهایی مانند قاعدگی، بارداری و یائسگی دارند.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

آیا پریود شما باعث عودهای هیدرادنیت چرکی می شود؟

هسیائو می‌گوید اغلب اوقات، مردم به او می‌گویند که هیدارنیت وابسته به قاعدگی‌شان یک هفته قبل از شروع قاعدگی اتفاق می‌افتد. این زمانی است که استروژن و پروژسترون کاهش می یابد. مطالعات نشان می دهد که بین 43 تا 77 درصد از افراد دارای قاعدگی مبتلا به HS، نشانه های قبل از قاعدگی دارند.

اگر ضایعاتی در کشاله ران خود دارید، پدهای قاعدگی ممکن است ناراحت کننده باشند. دکتر هیسائو می‌گوید اگر اینطور است، تامپون را در نظر بگیرید.

آیا هیدرادنیت چرکی با بارداری تغییر می کند؟

مطالعات نشان می دهد که از هر 4 نفر مبتلا به HS یک نفر ممکن است علائم بهبود یابد. کارشناسان بر این باورند که برخی از افراد ممکن است به دلیل تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون که با بارداری ایجاد می شود، احساس بهتری داشته باشند.

اما بیشتر افراد در دوران بارداری فعالیت بیماری بدون تغییر یا بدتر دارند. اما اگر HS فعال دارید، می توانید و باید درمان درد و التهاب خود را دریافت کنید.

هسیائو می‌گوید: زن‌ها نباید در طول بارداری خود احساس کنند که باید از HS شدید رنج ببرند، زیرا از مصرف هر چیزی می‌ترسند.

لازم به ذکر است که داروهای خاصی برای افراد باردار مبتلا به HS خارج از جدول هستند. دکتر هیسائو می گوید که این شامل آنتی بیوتیک های تتراسایکلین و رتینوئیدهای خوراکی است. همراه با اسپیرونولاکتون و البته پیشگیری هورمونی.

چه باردار باشید و چه در دوران شیردهی، پزشک ممکن است با درمان هایی از جمله:

  • آنتی بیوتیک های موضعی و شستشو
  • آنتی بیوتیک های غیر تتراسایکلین
  • متفورمین
  • داروهای بیولوژیک
  • تزریق استروئید به ضایعات HS فعال

هیسائو می‌گوید که بهتر است از انجام جراحی‌های بزرگ در دوران بارداری خودداری کنید، اما برخی از روش‌های کوچکتر ممکن است خوب باشند. شما باید با پزشک خود در مورد آنچه برای شما بی خطر است صحبت کنید.

در اینجا موارد دیگری وجود دارد که باید در مورد بارداری در نظر بگیرید:

افزایش وزن. اضافه کردن چند پوند در دوران بارداری مفید است. مراقب مالش یا اصطکاک اضافی در نواحی خاص باشید.

شیر دادن. HS اطراف سینه شما ممکن است ناراحت کننده باشد، اما نباید بر توانایی شما برای شیر دادن کودک تاثیر بگذارد. اگرچه ممکن است پزشک شما بخواهد این ضایعات را قبل از زایمان درمان کند.

روش زایمان. زایمان واژینال ممکن است باعث شعله ور شدن HS در اطراف فرج شما شود. از متخصص پوست خود بپرسید که آیا سزارین (سزارین) ممکن است انتخاب بهتری برای شما باشد.

عودهای پس از زایمان شایع است که در آن علائم HS بعد از بارداری بیشتر می شود. مراقب ضایعات خود باشید و در صورت بدتر شدن با پزشک خود در مورد درمان صحبت کنید.

ممکن است HS در داخل یا اطراف سینه، کشاله ران یا فرج خود داشته باشید. برخی از روش ها، مانند ماموگرافی و تست پاپ اسمیر، ممکن است ناخوشایند باشند. هسیائو می‌گوید، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان ویزیت‌های پزشک را «تا حد امکان بدون درد» کرد.

ابتدا، به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد آنچه در حال وقوع است بگویید. آنها ممکن است بخواهند ابتدا ضایعات فعال شما را درمان کنند. اما نباید برخی از غربالگری های سلامت را به تعویق بیندازید. پزشک شما می تواند قبل از انجام این روش ها در مورد راه هایی برای به حداقل رساندن درد با شما صحبت کند.

و اگر به آزمایش پاپ اسمیر یا معاینه لگنی نیاز دارید، پزشک شما نیز می تواند آن را آسان تر کند. ممکن است احساس بهتری داشته باشید اگر از:

  • یک عامل بی حس کننده موضعی
  • یک اسپکولوم کوچک و باریک
  • مقدار زیادی روان کننده

آیا هیدرادنیت چرکی پس از یائسگی بهبود می یابد؟

کارشناسان قبلا فکر می کردند که HS پس از قطع قاعدگی برای افراد بسیار بهتر می شود. اما مطالعات نشان می دهد که اینطور نیست. در واقع، اکثر افراد در طول یائسگی هیچ تغییری در علائم ندارند.

دکتر هیسائو افراد 50 و 60 ساله را می بیند که بیماری شدید دارند و او از همه افراد مبتلا به HS فعال می خواهد که بدون توجه به سن به پزشک خود مراجعه کنند و با درمان خود ادامه دهند.

 هیسائو می‌گوید: در این زمان، می‌توان گفت که HS یک بیماری مزمن است و هر چه زودتر درمان کنیم، بهتر است. من توصیه نمی‌کنم که [مردم] منتظر بمانند تا ببینند آیا بیماری خود به خود از بین می‌رود یا خیر.

هیدرادنیت چرکی و سلامت جنسی

ممکن است از علائم خود خجالت بکشید. اما مهم است که با شرکای جنسی خود احساس امنیت کنید. با صحبت آشکار و صادقانه در مورد HS خود به سلامت جنسی خود کمک کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید، از یک متخصص سلامت روان کمک بخواهید.

هیسائو می‌گوید که یک درمانگر می‌تواند به شما یاد دهد که چگونه واقعاً مشخص کنید که این ضایعات مسری نیستند. آنها یک STD نیستند. این یک بیماری التهابی است.

اگر ضایعات در حین رابطه جنسی باعث درد شوند، کاندوم و روغن ممکن است به کاهش مقداری از اصطکاک کمک کنند. اما بهترین راه برای احساس بهتر این است که یک درمان طولانی مدت خوب برای مدیریت بیماری خود پیدا کنید.

هیسائو می‌گوید: هدف به حداقل رساندن تعداد، شدت و مدت شعله‌ها است. بنابراین [افراد مبتلا به HS] می توانند زندگی و روابط صمیمانه ای داشته باشند که می خواهند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید