امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 267759
۶۹۵
۱
۰
نسخه چاپی
سفیر آمریکا در سازمان ملل

هیلی، بن سلمان را مسئول قتل خاشقجی دانست

سفیر آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با نشریه آتلانتیک بر خلاف موضع رئیس جمهوری آمریکا و دولتش در ماجرای قتل جمال خاشقچی، انگشت اتهام را به سمت ولیعهد سعودی نشانه رفت

هیلی، بن سلمان را مسئول قتل خاشقجی دانست
 

حقوق نیوز - سفیر آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با نشریه آتلانتیک بر خلاف موضع رئیس جمهوری آمریکا و دولتش در ماجرای قتل جمال خاشقچی، انگشت اتهام را به سمت ولیعهد سعودی نشانه رفت.

نیکی هیلی که پیشتر از تصمیم خود برای کناره گیری از این سمت در ابتدای سال 2019 خبر داده بود در این مصاحبه اظهار نظر کرد که آمریکا نباید در این پرونده به سعودی ها ارفاق کند.
وی گفت:مسئولان دولت عربستان این عمل را درکنسولگری سعودی(در استانبول) انجام دادند ونمی توانیم به آنها ارفاق کرده وبگوئیم که اشکالی ندارد. نمی توانیم از قلدرمآبی حمایت کنیم.
هیلی با اشاره به تحریم های واشنگتن علیه متهمان این قتل گفت که آمریکا باید فشار خود به عربستان را ادامه دهد تا مسئولیت تام و تمام این پرونده را بپذیرند. وی در پاسخ به این سوال که آیا باید ولیعهد عربستان پاسخگو باشد، گفت: این تصمیم بر عهده دولت ترامپ است. دولت بن سلمان این اقدام را انجام داد و در واقع او مسئول است.
اظهارات هیلی در تضاد با دفاع جانانه ترامپ و وزیر امور خارجه اش از ولیعهد عربستان است. گزارش محرمانه سیا که به تازگی در اختیار سناتورها قرار گرفت، نشان می دهد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در این قتل نقش داشته است. با این حال دولت آمریکا ارتباط مستقیمی میان بن سلمان و قتل خاشقچی قائل نیست.
هیلی بر خلاف دونالد ترامپ و مایک پمپئو معتقد است که عربستان می تواند هم پاسخگوی اقدام های خود بوده و در عین حال به همکاری با آمریکا در موضوع هایی مانند ایران و یمن ادامه دهد.
هیلی گفت: همه چیز سیاه و سفید نیست. عربستان نمی تواند به قلدرمآبی ادامه دهد ولی تنها شریک واقعی ما در مبارزه با ایران است و باید موازنه ای در این دو امر ایجاد کرد.
به گزارش ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تصمیم ترامپ درجایگزینی 'هدر نوئرت' سخنگوی کنونی کاخ سفید نوشت که به نظر می رسد وی از تجربه کافی در امور بین الملل برخودار نبوده و در نتیجه پمپئو و بولتون بار دیگر در کانون تصمیم گیری ها قرار می گیرند.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید