امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280125
۳۰۹
۱
۰
نسخه چاپی

واردات تلفن همراه محدودیت ندارد؛ ثبت سفارش آیفون از امروز آغاز شد

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: ثبت سفارش واردات تلفن همراه برای تمام نشان‌های تجاری هیچ محدودیتی ندارد و از امروز ثبت سفارش این کالا از سرگرفته می‌شود.

آیفون

سعید عباسپور با اشاره به برخی اخبار برای ممنوعیت واردات موبایل برخی نشان‌های تجاری اظهار کرد: ثبت سفارش موبایل برای کلیه نشان‌های تجاری (برندها) هیچ محدودیتی ندارد و پیرو به‌روزرسانی برخی گروه‌های کالایی و برخی اولویت‌بندی‌ها برای تأمین کالاهای اساسی، برخی اولویت‌بندی‌های کالایی مقطعی و یا برخی اختلالات پیش می‌آید که امری طبیعی است؛ لذا با رفع این اختلالات و تعیین اولویت‌بندی‌های جدید، از امروز ثبت سفارش این کالا از سرگرفته می‌شود.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت هیچ ابلاغیه و مقرراتی دال بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات موبایل با برندهای خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نکرده است.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ادامه داد: تنها در دو ماه ابتدایی امسال بیش از شش میلیارد دلار ثبت سفارش واردات گوشی تلفن همراه صورت گرفته که از نظر ارزش دلاری، سهم بالایی در ثبت سفارش‌های سال جاری دارد.

عباسپور تاکید کرد: امسال با توجه به افزایش میزان ثبت سفارش گوشی تلفن همراه، کماکان اولویت‌بندی گروه‌های کالایی برای واردات کالا برقرار بوده و رویه‌های تخصیص و تأمین ارز براساس مقررات و اولویت‌بندی‌های کالایی صورت می‌پذیرد.
در صورت ممنوعیت واردات خدمات پس از فروش آیفون در کشور ضربه خواهد دید

در این خصوص روز گذشته با انتشار خبر ممنوعیت واردات آیفون به کشور، «امیر اسحاقی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص اعمال محدودیت برای واردات گوشی‌های آیفون، اظهار کرد: از شب شنبه (سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه) در سامانه جامع تجارت پیامی ثبت شد مبنی بر اینکه محصولات موبایل برند آیفون، مشمول گروه ۲۷ کالایی و واردات آن‌ها ممنوع است.

وی افزود: بنابراین تا اطلاع ثانوی هیچ وارد کننده‌ای امکان واردات گوشی‌های آیفون را نخواهد داشت. این تصمیم در کنار همه تصمیماتی که از ابتدای سال جاری گرفته شد، از جمله افزایش تعرفه واردات برای کالاهای بالای ۶۰۰ دلار و تغییر ارز نیما و ارز حاصل از صادرات که منجر به افزایش نرخ موبایل در بازار شد، در قیمت این کالا تأثیر بسزایی دارد و حجم سفته‌بازی و رشد قیمت در بازار را به شدت افزایش خواهد داد.

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل کشورف با بیان اینکه با ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون، خدمات پس از فروش این گوشی‌ها در کشور ضربه اساسی خواهد دید، گفت: تاکنون بیش از یک میلیون دستگاه موبایل آیفون وارد کشور شده که تا ۱۸ ماه خدمات پس از فروش دارد. این خدمات از خرد کردن گوشی‌های وارداتی تأمین می‌شد؛ زیرا قطعات این برند به کشور وارد نمی‌شود. بنابراین خدمات پس از فروش آیفون با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

اسحاقی اضافه کرد: اکنون بیش از ۲۰۰ وارد کننده صرفاً در حوزه واردات گوشی‌های آیفون فعالیت دارند و بیش از پنج هزار واحد صنفی و کسبه صرفاً در این حوزه فعال هستند که ممنوعیت واردات معیشت و ارتزاق این افراد را با مشکل مواجه می‌کند. موج بلاتکلیفی که در این صنف به وجود خواهد آمد نشان‌دهنده وضعیت نابسامان بازار موبایل است.

  • منبع
  • ایمنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید