امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283653
۱۵۱
۱
۰
نسخه چاپی

واکاوی حادثه پلاسکو، چه توصیه‌هایی برای بازآفرینی شهری دارد؟

اعضای کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران در گزارشی ضمن تاکید بر اهمیت بازسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این مسیر را مهم می‌دانند.

واکاوی حادثه پلاسکو، چه توصیه‌هایی برای بازآفرینی شهری دارد؟

بازسازی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی (بازآفرینی شهری)، آثار و راهکارها (مطالعه موردی ساختمان پلاسکو) عنوان گزارشی است که به همت اعضای کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران تهیه و منتشر شده است.

در این گزارش بازسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری و بهره‌گیری موثر از ظرفیت بخش خصوصی در این مسیر مورد توجه قرار گرفته است. طبق آنچه در این گزارش آمده، حادثه پلاسکو تلنگری به مدیریت شهری و نظارت مسئولان و در عین حال زنگ خطری بود که بازنگری در نظام فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی کشور و جذب مشارکت‌های بخش خصوصی در تامین و نگه‌داری بخش‌های عمرانی را ایجاد می‌کند.

گردآوری مجموعه استناد و مدارک موجود درباره ساختمان پلاسکو و بررسی چرایی آتش گرفتن و در نهایت تخریب ساختمان، چندین راه را برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی پیش روی ما می‌گذارد. بر این اساس گزارش پیش‌رو توصیه می‌کند که تکمیل و توسعه استانداردها، آیین‌نامه‌ها و مدارک فنی پشتیبان مقررات ملی ساختمان، تهیه و تکمیل مقررات ایمنی برای ساختمان‌های موجود، تکمیل و توسعه قوانین و مقررات نگهداری و سیستم‌های نظارتی مرتبط، ضرورت تکمیل ضوابط 2 و 22 مقررات ملی ساختمان درباره ساختمان‌های موجود را جدی بگیریم.

در ادامه تاکید می‌شود که آیین‌نامه محافظت ساختمان‌های بلندمرتبه در برابر آتش تدوین شود، مهندسان در زمینه محافظت در برابر آتش، آموزش دیده و سیستم نظارتی، تقویت شود، تحقیقات کاربردی و آزمایشگاه‌های پشتیبان حمایت شده و توسعه پیدا کنند و در نهایت نظام تراکم ساختمانی و ساخت ساختمان‌های بلند با درنظر گرفتن ایمنی ساختمان و شهرها در برابر خطر آتش‌سوزی مورد بازنگری قرار گیرد.   

مجموعه گزارش تهیه شده ضمن بررسی علل حادثه پلاسکو از جنبه‌های مختلف و نوع برخوردها با آن از زوایای مهندسی سازه، مدیریت بحران، مسئولیت‌های اجتماعی، مدیریت ریسک و بیمه، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای، پیشنهادها و توصیه‌هایی را مورد توجه قرار می‌دهد که اجرای آنها ضروری است.

  • منبع
  • اتاق ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید