امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272432
۴۸۴
۱
۰
نسخه چاپی
به دلیل سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه چین

وزارت خارجه آمریکا سفیر چین در واشنگتن را فرا خواند

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به دلیل سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه چین، سفیر پکن در واشنگتن را فرا خواند

وزارت خارجه آمریکا سفیر چین در واشنگتن را فرا خواند
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به دلیل سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه چین، سفیر پکن در واشنگتن را فرا خواند.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا در اعتراض به سخنان اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد نقش احتمالی ارتش آمریکا در انتقال ویروس کرونا به شهر ووهان، سفیر پکن در واشنگتن را فرا خواند.  
یک مقام وزارت خارجه آمریکا در همین پیوند، گفت: وی (سفیر چین) با توجه به سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد ویروس کرونا احضار شده است.  
"ژائو لی جیان" سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در توئیتی خطاب به آمریکا، گفت: ممکن است ارتش آمریکا اپیدمی ویروس کرونا را به ووهان آورده باشد.
پیش از این نیز شماری از رسانه های چین از احتمال دست داشتن آمریکا در شیوع ویروس کرونا در ووهان خبر داده بودند. با این حال امروز سخنگوی وزارت امور خارجه چین به صورت رسمی واشنگتن را به دست داشتن در این موضوع متهم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه چین ایالات متحده را فاقد شفافیت عنوان کرد و در ادامه توئیت خود نوشت: «کرونا چه زمانی در آمریکا شروع شد؟ چند نفر آلوده هستند؟ در کدام بیمارستان ها هستند؟ ممکن است ارتش آمریکا این بیماری همه گیر را به ووهان آورده باشد. شفاف باشید! داده های خود را عمومی کنید! ایالات متحده توضیحی به ما مدیون است! »  
اظهارات ژائو در حالی است که «گنگ شوانگ» دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین نیز انتقاد برخی مقامات آمریکا از تلاش های چین برای کنترل شیوع ویروس کرونا را محکوم کرد و گفت: امیدواریم برخی مقامات آمریکا در این مقطع به جای انتقاد از چین، تلاش های خود را بر مقابله با بیماری و سوق دادن همکاری بین المللی متمرکز کنند.
او افزود: آمریکا نباید مسؤولیت شیوع ویروس کرونا را به گردن چین بیاندازند و تلاش های مردم چین برای کنترل بیماری را بدنام کند این کار غیراخلاقی و غیرمسؤولانه است و به مهار بیماری در آمریکا نیز کمکی نمی کند.
این مقام چینی در پاسخ به اظهارات «روبرت اوبرایان» دستیار امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود «چین در ابتدای شیوع بیماری برخورد درستی نداشت اما آمریکا خوب کار می کند» تصریح کرد: این موضوع مورد تأیید جامعه جهانی است که چین، بسیار زود عامل بیماری زا را تشخیص داد و بموقع توالی ژنتیک ویروس را با سازمان بهداشت جهانی و دیگر کشورها از جمله آمریکا به اشتراک گذاشت و سفر ۹ روزه متخصصان سازمان بهداشت جهانی از جمله کارشناسان آمریکایی به چین را ترتیب داد.
وی ادامه داد: به خاطر تلاش های مردم چین در کنترل بیماری و فداکاری آنهاست که از گسترش سریع بیماری به خارج جلوگیری و زمان کافی برای آمادگی برای مقابله با این بیماری به دیگر کشورها داده شد.
گنگ شوانگ بیان داشت: این نکته مورد تأیید جامعه جهانی قرار گرفته اما آمریکا بر آن «چشم می بندد»؛ این که آیا آمریکا از این تلاش های چین بهره مند شده است یا خیر، برای مردم آمریکا و جامعه جهانی بسیار قابل فهم است.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید