امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279394
۱۲۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

وقتی شیمی عاشقانه را احساس می کنیم چه اتفاقی می افتد و چقدر اهمیت دارد؟

وقتی شیمی عاشقانه را احساس می کنیم چه اتفاقی می افتد و چقدر اهمیت دارد؟

بعد از هر قرار ملاقاتی، چه با دوستانتان جمع بندی کنید یا به تنهایی ارزیابی کنید، تقریباً همیشه یک سوال در نظر گرفته می شود: آیا جرقه ای وجود داشت؟

این «جرقه» یا به‌طور کلی‌تر، شیمی عاشقانه، نشانه‌ای است که بسیار مورد جستجو قرار گرفته است که ارتباط عمیق‌تری ایجاد شده است. می توان گفت که وقتی شیمی عاشقانه را احساس می کنیم می توانیم آن را تشخیص دهیم، توانایی توصیف آن یا نام بردن اجزای آن می تواند کمی پیچیده تر باشد.

شیمی عشق چیست؟

تحقیقات، شیمی بین فردی را به عنوان "ارتباط درک شده با یک فرد که در اولین ملاقات آشکار است" تعریف کرده است. ارتباطی که بین دو نفر احساس می شود می تواند نشان دهد که آنها تعامل خود را چیزی بیش از مجموع مشارکت های جداگانه خود تجربه می کنند.

یک مطالعه در سال 2016 در مورد این موضوع به عشق رمانتیک - جانشین شیمی عاشقانه - به عنوان یک اعتیاد طبیعی و اغلب مثبت اشاره می کند که میلیون ها سال پیش به عنوان یک تاکتیک بقا برای ترویج پیوند و تولید مثل تکامل یافته است. تحقیقات نشان می‌دهد که هنگام تعامل با فردی که جذبش می‌شوید، بدن تولید دوپامین، انتقال‌دهنده عصبی لذت را افزایش می‌دهد.

این ممکن است توضیح دهد که چرا تجربه داشتن شیمی با کسی می تواند احساس خوبی داشته باشد. هیجان با ولع زمان بیشتری که با آن شخص سپری می شود، ملاقات می کند. درمانگر و مددکار اجتماعی، دکتر آلیشا پاول،  شیمی را به حالت سرخوشی تشبیه می کند.

پاول می‌گوید: «شما مشتاقانه منتظر دیدن آن شخص هستید و در مورد ویژگی‌های مورد علاقه‌تان رویاپردازی می‌کنید. ممکن است در اطراف آنها احساس خودآگاهی زیادی داشته باشید یا در حال انجام کارهایی باشید که امیدوارید برای آنها دوست داشتنی یا جذاب باشد.»

شیمی زاییده چندین عامل مختلف مانند جاذبه فیزیکی، تحریک ذهنی، ارزش ها و علایق مشترک است. لیست ادامه دارد. اما به گفته مدیر موسسه صمیمیت، دکتر جنی اسکایلر، درمانگر جنسی، سکسولوژیست و درمانگر روابط و خانواده، جذابیت جنسی ممکن است بسیار مهم باشد. او به جاذبه جنسی به عنوان "دری که عاشقانه را باز می کند" اشاره می کند.

اسکایلر می گوید: بدون آن، بسیاری از روابط حتی به قرار دوم نمی رسند.

اما البته، شیمی می تواند با تکامل یک رابطه تغییر کند. اسکایلر می گوید شیمی یک رابطه جدید ناگزیر با گذشت زمان محو خواهد شد.

اسکایلر می‌گوید: «وقتی چیزها آنقدر درخشان، جدید و مرموز نیستند، شیمی باید بر اساس ادراک زوج‌ها از باورها، ترجیحات، خواسته‌ها و نیازهای جنسی مشترک، بازتعریف شود.»

از آنجایی که شیمی فیزیکی یا جنسی اولیه می تواند در طول زمان کاهش یابد، بسیاری از مردم برای دستیابی به آن جرقه یا «کلیک» غیرقابل توضیح، نیاز به ارتباط فکری و عاطفی دارند. آنجلا ان. هولتون، کارشناس دوستیابی و روابط، می‌گوید: این نوع ارتباط معتبر قدرت پایدارتری دارد.

هولتون می‌گوید: بسیاری از افراد ساپیوسکشوال هستند که با شرکای عاشقانه، شیمی را بر اساس محرک‌های فکری می‌سازند.

شیمی عشق در دنیای دیجیتال

در هر تعاملی که برای اولین بار بین دو نفر انجام می شود، نوع رابطه ای که دنبال می شود - بدون رابطه، دوستی اتفاقی، دوستی نزدیک یا رابطه عاشقانه - اغلب در کمتر از یک ساعت تعیین می شود و ارزیابی سازگاری فقط پنج دقیقه طول می کشد

برداشت های اولیه همه چیز نیست، اما وقتی صحبت از شیمی عاشقانه به میان می آید، چیزهای زیادی می توانند روی آنها تاثیر بگذارند.

برداشت های اولیه بر روی اپلیکیشن های دوست یابی نیز تاثیر زیادی دارد و از آنجایی که این برنامه ها ظاهر فیزیکی را به عنوان پایه اولیه ارتباط عاشقانه در اولویت قرار می دهند، درک شیمی تغییر کرده است.

اسکایلر می‌گوید: «بو کشیدن شخص دیگری از طریق یک اپلیکیشن سخت است. سنجش انرژی و زبان بدن او دشوار است. خیلی چیزها بدون تعامل چهره به چهره از دست می رود.»

ملاقات از میان چند عکس و سوالات شخصیتی نسبتاً سطحی، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار نمی دهد که یک جلسه حضوری می دهد. درعوض، کاربران می توانند بدون اینکه واقعاً فرصتی به او بدهند، تعیین کنند که آیا شخصی شریک مناسبی است یا خیر. پاول خاطرنشان می کند که اتکای بیش از حد به این "قضاوت های فوری" اغلب می تواند به ما آسیب برساند.

اسکایلر می‌گوید: «اپلیکیشن‌های دوستیابی می‌توانند باعث شوند که ما ارتباطات واقعی و شیمی عاشقانه را به دلیل داشتن یک عکس نمایه از دست بدهیم.» او می‌گوید: «در حالی که ممکن است یک تیپ داشته باشیم، این احتمال وجود دارد که بعد از داشتن یک نوع معمولی، با گفتگو و گذراندن وقت با آنها جذب کسی شویم که ممکن است نوع معمولی ما نباشد.»

در حالی که برنامه های دوستیابی ابزارهای عالی برای ملاقات با انواع مختلف افراد هستند، تعاملات اغلب در ارائه نمایش واقعی از وجود یا عدم وجود یک ارتباط ناکام هستند. اسکایلر می گوید، مکالمات انجام شده در برنامه های دوستیابی می تواند توهم شیمی یا فقدان آن را ایجاد کند، بر اساس پیش بینی های خود ما.

در حالی که برنامه های دوستیابی ابزارهای عالی برای ملاقات با انواع مختلف افراد هستند، تعاملات اغلب در ارائه نمایش واقعی از وجود یا عدم وجود یک ارتباط ناکام هستند. اسکایلر می گوید، مکالمات انجام شده در برنامه های دوستیابی بر اساس پیش بینی های خود ما می تواند توهم شیمی یا فقدان آن را ایجاد کند.

او می‌گوید: «افراد اغلب از رفتن به قرار ملاقات رو در رو ناامید می‌شوند و متوجه می‌شوند که شیمی‌ای که فکر می‌کردند وجود دارد، بر اساس داستانی که درباره این شخص ساخته‌اند، دقیق نیست.

صرف نظر از نحوه ملاقات شما، مهم است که زمانی را با هم بگذرانید که به شیمی اجازه می دهد تا آشکار شود. به گفته هولتون، شیمی در همه اشکالش برای یک رابطه پایدار و کامل ضروری است.

او می‌گوید: «هیچ رابطه‌ای شبیه هم نیست. هر زوج قوانین نامزدی خود را ایجاد می کند. من معتقدم که زوج ها باید تعیین کنند که چه جنبه هایی از شیمی برای هر دوی آنها مهم است و متعهد به پرورش آنها باشند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید