امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278428
۱۹۰۴
۶
۰
نسخه چاپی

پادکست چیست؟ | بهترین نرم افزارهای پادکست | چگونه پادکست بسازیم؟

پادکست به زبان ساده یعنی صدای ضبط شده‌ای که در اینترنت منتشر می‌کنند و هرکسی می‌تواند به این محتوای صوتی گوش دهد. این محتوای صوتی می‌تواند صحبت‌های یک نفر درباره موضوعی خاص، یک مکالمه چند نفره، تعریف کردن خلاصه کتاب‌ها، آموزش زبان، یا موضوع دیگری باشد.

هر چیزی که راجب پادکست ها باید بدانید

پادکست چیست؟

پادکست عبارت است از گفتگو‌های رادیواینترنتی که می‌توانید فایل‌شان را دانلود و سر فرصت گوش کنید. کلمه‌ی پادکست (Podcast) از ترکیب دو واژه‌ی پاد (Pod) و برودکست (broadcast) تشکیل شده است. منظور از پاد همان دستگاه‌های آی‌پاد است. به این معنی که پادکست محتوایی قابل‌حمل است و می‌توانید در هرجایی به آن گوش کنید. برودکست نیز به ویژگی رادیویی پادکست‌ها اشاره دارد؛ بنابراین پادکست گفت‌وگوی صوتی ضبط‌شده‌ای بین مجری و مهمان است که می‌توانید درست مثل گفتگو‌های رادیویی به آن گوش کنید.

پادکست حتی می‌تواند صبحت انفرادی کسی باشد که افکار و تجربیاتش را با دیگران به‌اشتراک می‌گذارد. موضوع پادکست‌ها نیز محدودیتی ندارد و می‌تواند درباره‌ی هر موضوعی باشد، از کسب و کار و بازاریابی گرفته تا گردشگری، یوگا و غیره.

پادکست از کجا پیدا شد؟

اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بود که ایدۀ انتشار محتوای صوتی در اینترنت برای انواع دستگاه‌ها جذاب شد. اجرای این ایده نیاز به بستر مناسبی داشت که آن موقع فراهم نبود و باید فکری برایش می‌کردند.همان سال‌ها بود که اپل آی‌پاد (ipod) یا همان «دستگاه پخش موسیقی همراه» را ساخت و وارد بازار کرد.

ایده اصلی این بود که فایل‌های صوتی بعد از انتشار به صورت خودکار در دستگاه‌های پخش همراه مثل آی‌پاد دریافت شوند و کاربر هم هر وقت دلش خواست به آن گوش دهد.چندسالی طول کشید تا این ایده عملی شود، اما بالاخره شرکت‌های بزرگی مثل اپل پا پیش گذاشتند و راه را برای انتشار پادکست باز کردند. وقتی هم که موبایل‌های هوشمند در بازار زیاد شدند، اپلیکیشن‌ها آمدند و محبوبیت پادکست بیشتر شد.

حتی تا مدتی هیچ نام مناسبی برای این مدل جدید از محتوا وجود نداشت تا این که یک نویسنده (Ben Hammersley) در روزنامه گاردین از اصطلاح پادکست (Podcast) استفاده کرد. او این نام را از ترکیب دو واژۀ Broadcasting به معنی پخش همگانی و iPod ساخت. اینطوری شد که پاد + کست شد پادکست!بعد از این که شرکت اپل قابلیت انتشار پادکست را به پلتفرم itunes اضافه کرد، ایستگاه‌های رادیویی و خلاصه هرکسی که حرفی برای گفتن داشت پادکست خودش را منتشر کرد.

حالا حدود یک میلیون پادکست فعال در دنیا وجود دارد. پادکست‌های فارسی هم چند سالی است تعدادشان زیاد شده است. تعداد پادکست‌هایی که ایرانی‌ها یا فارسی‌زبان‌ها ساخته اند به ۵۰۰ تا می‌رسد.

هر چیزی که راجب پادکست ها باید بدانید

بهترین برنامه پادکست چیست؟

برنامه های بسیاری برای گوش دادن به پادکست طراحی و عرضه شده‌اند (در فارسی به این برنامه‌ها پادگیر می‌گویند). اگر انتظارات عجیب و خارق‌العاده نداشته باشید، قابلیت‌های پایه در بسیاری از آن‌ها مشابه است و تفاوت چندانی با هم ندارند.

چند اپلیکیشن هستند که هم بر روی سیستم عامل iOS و هم سیستم عامل اندروید قابل استفاده‌اند. پیشنهاد متمم این است که گوش دادن به پادکست را با یکی از این‌ها شروع کنید:

• Castbox

• Pocket Casts

• Player FM

• Stitcher

• Podbean

• Tunein Radio

اگر کاربر iOS هستید گزینه‌هایی مانند Overcast و ListenApp و Downcast هم برایتان وجود دارد. کاربران اندروید هم گزینه‌های اختصاصی خودشان را دارند که از آن جمله می‌توان به Google Podcasts و Podcast Addict اشاره کرد.

هر چیزی که راجب پادکست ها باید بدانید

پادکست با برنامه رادیویی چه تفاوت‌هایی دارد؟

واقعیت این است که پادکست‌ها بسیاری از محدودیت‌های یک برنامه رادیویی را کنار زده‌اند و به نظر می‌رسد همین موضوع است که باعث شده بتوانند با سرعت زیادی رشد کنند.

ویژگی‌های پادکست شامل موارد زیر است:

محدودیت زمانی برای پادکست وجود ندارد

برای پادکست‌ها هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. می‌‍‌توانند خبر‌های کوتاه یک دقیقه‌ای یا برنامه‌ای طولانی درباره یک موضوع خاص باشند. معمولا برنامه‌های رادیویی محدودیت زمانی مشخصی دارند و حتما باید در یک بازه زمانی مشخص تولید و پخش شوند.

پادکست محدودیت تعداد برنامه ندارد

پادکست‌ها می‌توانند هر روز، هر هفته یا هر ماه تولید شوند. در مقابل سازندگان برنامه‌های رادیویی محدودیت خاصی برای تولید برنامه دارند.

انتخاب با شنونده است

وقتی رادیو را روشن می‌کنید، شما انتخاب نمی‌کنید که به چه برنامه‌ای گوش کنید، اما در مقابل پادکست‌ها با موضوعات مختلفی بر روی اینترنت وجود دارند و شما می‌توانید انتخاب کنید که در هر ساعتی به چه برنامه‌ای گوش کنید.این ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده تا پادکست مخاطبان زیادی داشته باشد. شما هنگامی که آشپزی یا رانندگی می‌کنید، مشغول انجام کاری هستید که به تمرکز زیادی نیاز ندارد یا در هر موقعیت دیگری می‌توانید برنامه‌ای را گوش کنید که دوست دارید و از زمان‌های تلف شده برای یادگیری بیشتر استفاده کنید.

پادکست گوش‌کردن چه فوایدی دارد؟

پادکست گوش‌کردن باعث افزایش قابل‌توجه زمان صرف‌شده برای یادگیری می‌شود. حتی اگر روزی چند دقیقه‌ی کوتاه هم باشد بی‌فایده نیست. آنچه یاد می‌گیرید، جایی بدون اینکه انتظارش را داشته باشید به‌دردتان خواهد خورد. همچنین، پادکست‌ها می‌توانند بسیار الهام‌بخش باشند و حتی باهوش‌ترتان کنند.

مطالعات نشان داده است که پادکست گوش‌کردن با فوایدی ازجمله تقویت مهارت‌های شنیداری و بهبود تمرکز همراه است. به‌علاوه، چون هنگام پادکست گوش‌کردن معمولا سعی می‌کنیم ماجرایی را که می‌شنویم تصویرسازی کنیم، به قوه‌ی تخیل‌مان نیز کمک خواهد شد. همچنین جالب است بدانید که مطالعات نشان داده است بیشتر کسانی که به‌طور منظم پادکست گوش می‌کنند، معمولا درآمد متوسط یا بالاتر دارند و از قشر تحصیل‌کرده هستند.

هر چیزی که راجب پادکست ها باید بدانید

چگونه پادکست بسازیم؟

شاید شما هم دوست داشته باشید پادکست خودتان را بسازید. ساختن یک پادکست جدید، آمیخته‌ای از سختی، لذت و یادگیری است. در ادامه مراحل ابتدایی ساخت یک پادکست را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گویمم مراحل ساخت پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم:

پیش تولید یک پادکست

فرقی ندارد قرار است چه شکلی از محتوا را تولید کنید. می‌خواهد شروع کردن یک وبلاگ باشد یا ساختن ویدیو و پادکست. همیشه مرحله اول، داشتن یک ایده مناسب، پیدا کردن یک سوژه و طی کردن مراحل ابتدایی یا به اصطلاح پیش تولید است.

خوب سوژه‌ای را انتخاب کنید که عاشق تولید کردن محتوا درباره آن هستید. در غیر این صورت شاید در میانه راه از انگیزه‌تان برای تولید پادکست‌های جدید کم شود. اسم و هویت بصری پادکست خود را بسازید و درباره کاری که قرار است انجام دهید، حسابی تحقیق و فکر کنید. مرحله پیش تولید، مسیر و هدف پادکستتان را مشخص می‌کند؛ بنابراین مرحله اول را جدی بگیرید.

هر چیزی که راجب پادکست ها باید بدانید

تجهیزات ساخت پادکست

توصیه من به عنوان کسی که پادکست تولید می‌کند این است که برای شروع دنبال تجهیزات گران‌قیمت نباشید. با یک گوشی موبایل هم می‌شود پادکست درست کردن را شروع کرد و اگر با استقبال مواجه شدید و پادکستتان به ثبات کافی رسید برای آن هزینه کنید. کافی است یک برنامه ضبط صدای خوب روی گوشیتان نصب کنید.

اما اگر می‌خواهید با تجهیزات پیشرفته‌ای این کار را شروع کنید، باید کمی مفصل‌تر در این مورد تحقیق کنید. میکروفون‌های مختلف، هر یک ویژگی‌هایی خاص خود را دارند و با توجه به بودجه‌تان انتخاب‌های مختلفی پیش رو دارید. یادتان باشد همراه میکروفون یک پاپ فیلتر مناسب نیز تهیه کنید.

نرم افزار‌های ادیت صدا

معمولا برای ویرایش فایل‌های صوتی از نرم افزار Adobe audition استفاده می‌شود. در ابتدا شاید کار کردن با این برنامه کمی پیچیده به نظر برسد، اما با کمی تمرین، به راحتی می‌توانید پادکست‌های خود را با استفاده از آن ویرایش کنید. این برنامه در بستر ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گزینه‌های مثل Garage band نیز پیش روی کاربران اپل قرار دارد.

سرویس‌های میزبانی پادکست

برای اینکه پادکست شما در اپلیکیشن‌های مختلف پادگیر پخش شود و به دست مخطبانتان برسد، به یک فید نیاز دارید. فید به اپلیکیشن‌های پادکست اجازه دسترسی به آخرین بروزرسانی‌ها و پادکست‌های شما را می‌دهد.

مهم‌ترین سرویس رایگانی که در ایران طرفداران زیادی دارد، anchor است. هنگامی که در این سایت حساب کاربری بسازید، یک فید برای پادکست شما ایجاد می‌شود. انکر به شما اجازه می‌دهد برای هر قسمت پادکستتان تا ۲۵۰ مگابایت آپلود داشته باشید. سرویس‌های میزبانی دیگری نیز مانند پادبین، بلوبری، لیبسین هم وجود دارند که برای استفاده بلندمدت از آن‌ها باید مقداری هزینه کنید.

این نکته را هنگام شروع کردن یک پادکست جدید در نظر بگیرید که این کار، نیاز به صرف زمان زیادی دارد. کار تولید و انتشار آن، به راحتی که از دور به نظر می‌آید نیست! اما اگر اشتیاق و انگیزه کافی داشته باشید، حتما تجربه خوبی را برای خود رقم می‌زنید.

هر چیزی که راجب پادکست ها باید بدانید

چهار توصیه برای آن‌که پادکست پرشنونده‌ای داشته باشید

اگر در فکر تولید پادکست/ پادپخش هستید و می‌خواهید محتوای صوتی تولید کنید، چند توصیه‌ی کلی زیر می‌تواند احتمال موفقیت‌تان را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

بلندمدت برنامه‌ریزی کنید

نظیر سایر انواع محتوا، موفقیت یک پادپخش نیز به استمرار آن بستگی دارد. انتظار نداشته باشید که بعد از انتشار یک اپیزود با سیلی از مخاطب روبه‌رو شوید. در شروع کار، برنامه‌ای بلندمدت (حداقل شش ماهه تا یک ساله) در نظر بگیرید و مطمئن شوید که می‌توانید به این برنامه پایبند بمانید.

بازه‌های زمانی مشخصی داشته باشید

وقتی مخاطبی پادکست شما را دنبال می‌کند، انتظار دارد که دوره‌های زمانی مشخص بتواند محتوای تازه‌ای از شما دریافت کند. بسته به موضوع و نوع پادکست شما، این بازه می‌تواند از یک هفته تا یک ماه تغییر کند. بهترین بازه‌ی زمانی برای انتشار اپیزود جدید پادپخش، دو هفته یک‌بار است.

محتوای ارزشمند تولید کنید

درست است که استفاده از محتوای صوتی و پادپخش ها نسبت به سایر انواع محتوا از سهولت بیشتری برخوردار است، اما نباید فراموش کنید که باید محتوای صوتی ارزشمند و «قابل» شنیدنی را به مخاطب ارائه کنید. مطمئن شوید که شنیدن به قسمتی از پادپخش شما چیزی به مخاطبش بیافزاید، نه اینکه تنها زمانی را از او صرف کند.

خلاق و منحصربه‌فرد باشید

همان‌طور که توضیح داده شد، تعداد پادکست‌ها رو به افزایش‌اند و هر روز بر شمار آن‌ها اضافه می‌شود. برای آنکه بتوانید در این بین جایگاهی ویژه را به خود اختصاص دهید، لازم است که «متمایز» باشید و ویژگی قابل قبولی را در ذهن کاربر به جای بگذارید.

  • منبع
  • خبرگزاری صدا و سیما
  • نویسش
  • متمم

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید