امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268813
۵۱۶
۱
۰
نسخه چاپی
رییس پلیس راهور ناجا

پراید و پژو دارای بیشترین نقش در تصادفات/آمار قربانیان تصادفات در ایران بیش از نرخ اروپا و آسیا

رییس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه در ۱۰ ماهه سال گذشته ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر قربانی تصادفات شدند، گفت که پراید نقش نخست را در این تصادفات داشت

پراید و پژو دارای بیشترین نقش در تصادفات/آمار قربانیان تصادفات در ایران بیش از نرخ اروپا و آسیا
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

پراید و پژو دارای بیشترین نقش در تصادفات/آمار قربانیان تصادفات در ایران بیش از نرخ اروپا و آسیا

رییس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه در ۱۰ ماهه سال گذشته ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر قربانی تصادفات شدند، گفت که پراید نقش نخست را در این تصادفات داشت.

به گزارش ایسنا سردار کمال هادیانفر در اولین نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با بیان اینکه براساس نظر کارشناسان، شرایط جوی کشور در ایام نوروز در یک صد سال گذشته بی‌سابقه بوده است، گفت: برنامه‌ریزی‌های پلیس راهور  برای نوروزی همانند نوروزهای قبلی بود و پلیس راهور غافلگیر شد اما از ۲۸ اسفند با توجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد برنامه‌ریزی جدیدی کردیم و با اطلاع‌رسانی به موقع توانستیم برنامه جدیدی را برای مدیریت این شرایط در نظر بگیریم.

هادیانفر در ادامه با بیان اینکه پلیس راهور به تنهایی قادر به اجرای برنامه‌ها در کشور نیست، اظهار کرد: دولت و مردم باید به پلیس راهور کمک کنند.

یک میلیون و ۵۶۰ هزار خودرو در انتظار فرسوده و اسقاط شدن

به گفته وی، در حال حاضر ۲۲ میلیون نفر دارای گواهینامه خودرو و ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارای گواهینامه موتورسیکلت هستند.
وی افزود: همچنین بیش از یک میلیون و ۵۶۰ هزار خودرو در انتظار فرسوده و اسقاط شدن هستند و ۹ میلیون موتورسیکلت نیز در حال حاضر فرسوده است و در مجموع نیز ۲ میلیون و ۳۱۶ وسیله‌نقلیه در کشور تاکنون اسقاط شده است.

کاهش ۴۰ درصدی پلاک‌گذاری خودرو در سال ۹۷

به گفته رییس پلیس راهور ناجا، در بحث خودروهای نو شماره ۹۵۲ هزار و ۸۳۴ دستگاه در سال ۹۷ پلاک شدند که نسبت به سال، کاهش ۴۰ درصدی داشت، در نقل و انتقال خودرو نیز در سال ۹۷ بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار خوردو با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۶ نقل و انتقال شدند، در صدور گواهینامه نیز یک میلیون و ۸۹۳ هزار نفر به دارندگان گواهینامه‌های جدید در کشور اضافه شدند که برابر مقررات، مجاز به تردد در جاده‌های کشور نیستند و حتماً خودروی آنها باید دارای علامت مشخص باشد که نسبت به مدت مشابه ۲۷ درصد افزایش داشته است.

۱۴۶۸۵ نفر قربانی تصادفات تنها در عرض ۱۰ ماه در سال گذشته

هادیانفر با بیان اینکه در مجموع کشته‌شدگان در تصادفات درون و برون‌شهری در ۱۰ ماهه سال گذشته، ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر بود که ۳۷۹۵ نفر از آنها در شهرها و ۱۰ هزار و ۸۹۰ نفر در جاده‌ها جان باختند گفت: ۵۲ درصد جان‌باختگان در سر صحنه تصادف، ۶ درصد در حین انتقال و ۴۱.۲ درصد در مراکز درمانی جان باختند، از این تعداد حدود ۲۱ درصد عابرپیاده و افراد کم‌سن و سال یا کهنسال بودند، ۲۲.۵ درصد جانباختگان مربوط به موتورسیکلت‌ بود و ۲۵ درصد از علل فوتی‌ها نیز واژگونی بود.

وقوع ۲۷ درصد تصادفات فوتی در ۵۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: ۲۷ درصد از تصادفات فوتی در ۵۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز شهرها و جاده‌ها رخ داده است، ۱۵ درصد از مصدومان سوانح رانندگی در جاده‌های بدون جداکننده بود، ۳۱ هزار و ۱۶۰ گواهینامه که نمره منفی را به حدنصاب رساندند توسط پلیس ضبط شده و بیشترین شهرهای دارای تصادفات فوتی مربوط به اصفهان، مشهد، شیراز و پرحادثه‌ترین پاسگاه پلیس، پاسگاه پلیس خاش بود.

وی با تاکید بر اینکه پراید با ۲۸ درصد در تصادفات ۱۰ ماهه ۹۷ نقش نخست را داشت، ادامه داد: در ۷۹.۵ درصد تصادفات خودروهای سواری شخصی نقش داشتند که ۲۸.۵ درصد مربوط به پراید، ۲۶ درصد پژو، ۰.۰۶ درصد مربوط به اتوبوسها و ۴.۲ مربوط به وسایل‌نقلیه سنگین بود.

آمار قربانیان تصادفات در ایران بیش از نرخ اروپا و آسیا

هادیانفر با بیان اینکه تعداد کشته به ازای هر ۱۰ هزار وسیله‌نقلیه باید ۳۱ درصد بر اساس برنامه پنج ساله ششم دولت کاهش پیدا می‌کرد گفت: سرانه وسایل‌نقلیه در دنیا ۳.۷ نفر، آسیا ۳.۶  و در ایران ۲.۵ نفر است، آمار جان‌باختگان بر اساس هر ۱۰ هزار وسیله در دنیا ۶.۵ نفر، در اورپا ۳.۳ ، در آسیا ۲.۹ و در ایران ۴.۹ نفر است .

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ۱۰۳۰ پایگاه ثابت و سیار پلیس راهور در ایام‌ نوروز، گفت: در این مدت بیش از ۱۲ فروند بالگرد در اختیار پلیس راهور بود و ۳۵ هزار نفر نیز در پلیس راهور در قالب پلیس ترافیک شهری، پلیس راه و نامحسوس استفاده شد.

هادیانفر افزود: ۱۰۷ هزار و ۸۹۶ نفر در طرح نوروزی برای تامین امنیت عبور و مرور دست به دست هم دادند، ۲۲۸۴ مورد مصاحبه رادیویی در ایام نوروز توسط پلیس راهور انجام شد.

انسداد روزی ۴۲ محور در نوروز

وی در باره انسداد محور های مواصلاتی در نوروز با توجه به شرایط آب و هوایی گفت: در نوروز شرایط آب  و هوایی متفاوت بود، در پیک ایام نوروز ۲۹۰ مورد انسداد معابر شهری و برون‌شهری را داشتیم که به طور متوسط روزانه ۴۲ محور شرایط به دلایل مختلف مسدود می‌شد، در طول ۲۰ روز، ۱۳ روز شرایط نامناسب بود، ۴۳۵ میلیون تردد در بازه ۲۰ روزه در کشور ثبت شد، مصرف روزانه سوخت از  ۸۵ میلیون لیتر به ۱۰۰ میلیون لیتر افزایش پیدا کرد و با به‌کارگیری تجهیزات جدید متوسط سرعت را در کشور دو کیلومتر کاهش دادیم.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشات مرکز فرماندهی و کنترل ناجا از ۲۵ اسفند تا ۱۷ فروردین، ۳۳ درصد کاهش جان‌باختگان را در ایام نوروز داشتیم که گزارشات بعدی نیز توسط پزشکی قانونی منتشر می‌شود و ممکن است آمار تغییر پیدا کند.

کاهش ۹ درصد در مجروحان سوانح رانندگی نوروز

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به کاهش ۹ درصد در مجروحان سوانح رانندگی در ایام نوروز، گفت: پلیس راهور از ۱۵ هزار اتوبوس که مسئولیت حمل مسافر را داشتند، دو بار بازدید فنی کرد و خوشبختانه هیچ حادثه‌ای درباره اتوبوس‌های راهیان‌نور نداشتیم . در ایام نوروز ۹۸ نسبت به طرح نوروزی ۹۷ با توجه به شاخص پنج ساله برنامه ششم دولت، به ازای هر ۱۰ هزار وسیله‌نقلیه کاهش ۴۰ درصدی کشته‌شدگان داشتیم.

وی همچنین اظهار کرد: اگر دولت کمک کند که شرایطی مانند نوروز را در طول ۳۶۵ روز سال ایجاد کنیم قطع به یقین کاهش محسوسی در تعداد جان‌باختگان رخ می‌دهد و با روند چهار ساله ، تعداد کشته‌شدگان را می‌توان به حداقل ممکن رساند.

واژگونی، علت ۴۳ درصد حوادث رانندگی

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: ۴۳ درصد حوادث رانندگی امسال مربوط به واژگونی بود، در صورتیکه در طول سال گذشته، ۲۳ درصد علن حوادث واژگونی بود، ۴۴ درصد تصادفات در نیمه‌اول و ۵۶ درصد تصادفات در نیمه‌دوم تعطیلات رخ داد، ۶۷ درصد تصادفات در راه‌های اصلی به وجود آمد، پیک زمان تصادفات بین ساعت ۱۲ تا ۱۶ بود.

وی با بیان اینکه بارها تاکید کردیم وضعیت راه‌های روستایی و فرعی مناسب نیست، گفت: ۳۳ درصد تصادفات در اینگونه راه‌ها در ایام نورزو رخ داد.

پراید و پژو دارای بیشترین نقش در تصادفات

وی افزود: پراید با ۲۵ درصد، پژو با ۲۳ درصد، سمند با ۵.۷ درصد، موتورسیکلت با ۱۰ درصد و وانت با ۱۰ درصد در تصادفات فوتی و جرحی مربوط به وسایل‌نقلیه در ایام نوروز نقش داشتند.

هادیانفر با بیان اینکه ۶۳ درصد تصادفات در نوروز ۹۷ در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌داد گفت: این آمار در نوروز ۹۸ به ۶۰ درصد کاهش یافت، در نوروز ۹۷، روزانه ۵۷ نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند که در نوروز ۹۸، این آمار به ۳۷ نفر بر اساس گزارش مرکز کنترل و فرماندهی ناجا کاهش پیدا کرد.

۱۵ هزار جریمه‌نویس در ناجا

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه حدود ۱۵ هزار در نیروی انتطامی جریمه‌نویس هستند،گفت: اکنون دست افزار جدید موبایلی راه‌اندازی شده که هیچ نیازی به قبض ندارد و به محض جریمه، فرد متوجه می‌شود و برای وی پیامک صادر می‌شود. همچنین بیش از هزار و ۵۵۰ دستگاه دست‌افزار جدید موبایلی در ترافیک شهری مورد استفاده قرار گرفته که در پی آن هستیم به ۱۵ هزار عدد افزایش پیدا کند که از مردم می‌خواهیم اطلاعات شماره‌گذاری خود یعنی آدرس و شماره تلفن‌همراه خود را به روز کنند. پلیس مجدداً به دنبال احیای قفل چرخ خودرو است و این موضوع به سود مردم است.

 بیشترین جان‌باختگان سوانح رانندگی در سوم فروردین

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه بیشترین جان‌باختگان سوانح رانندگی در نوروز ۹۸ مربوط به سوم فرودین و کمترین آن ۱۴ فروردین بود گفت: بیشترین ترددها ۸ و ۹ فروردین و نخستین تصادف نوروزی از نوع واژگونی بود. همچنین پلیس در طرح نوروزی با یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۹۵۲ تخلف حادثه‌ساز برخورد کرد، ۶۰ هزار و ۶۹۶ وسیله‌نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت در این ایام توقیف شد.

بیش از ۹۵ درصد رانندگان قانون‌مدارند

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: بیش از ۹۵ درصد رانندگان قانون‌مدار هستند مابقی یا نسبت به قانون بی‌اطلاعند یا قانون را رعایت نمی‌کنند.

هادیانفر با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد جان‌باختگان در مازندران و گیلان مربوط به موتورسیکلت سوارها و عابران پیاده هستد گفت: در پلیس راهور در پی کاهش ۲۰۰۰ کشته سوانح رانندگی، انضباط ترافیکی، اصلاح فرآیندهای خدمات بر مبنای پیش‌بینی‌ پذیری و هوشمندسازی هستیم. ما نیازمند سامانه‌های هوشمند، سنسورهای جاده‌ای، ایجاد لاین‌های ویژه هوشمند هستیم.

ادامه دارد

  • منبع
  • ایسنا

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید