امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 267056
۸۰۸
۱
۰
نسخه چاپی
مارک فلدستاین

پرونده خاشقجی ضربه سهمگینی برای بن‌سلمان است

پرونده خاشقجی ضربه سهمگینی برای بن‌سلمان است و این مدعا که او سیاستمداری پیشرو و طرفدار حقوق بشر است را کاملا رد می‌کند. اما با این وجود مشخص نیست که آیا این امر تاثیری هم بر وجهه او در خود عربستان سعودی نیز خواهد گذاشت یا خیر

پرونده خاشقجی ضربه سهمگینی برای بن‌سلمان است
 

حقوق نیوز - در روزهای اخیر،‌ خبرنگاران جهان روزهای چندان خوبی را از سر نگذراندند. «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، از دوم اکتبر پس از آن‌که وارد کنسولگری کشورش در استانبول شد تا مدارک رسمی برای ازدواج با نامزد ترک خود را کسب کند، ناپدید شد. از آن زمان تا کنون اتهام‌هایی در مورد قتل این روزنامه‌نگار داخل کنسولگری، توسط تیمی اعزام از عربستان مطرح شده‌ است. این اتهامات چنان بالا گرفته که مقام‌های ایالات متحده به آن واکنش نشان داده و شماری از نمایندگان کنگره در مورد پیامدهای آن، در صورتی که مشخص شود این قتل رخ داده، هشدارهای جدی داده‌اند.

آمریکا به نقل از یک منبع در وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده، جمعه‌شب با «خدیجه چنگیز» نامزد جمال خاشقجی گفت‌وگوی تلفنی کرده است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفته است به‌زودی با «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان، «در مورد ماجرای وحشت‌آور در ترکیه» تماس خواهد گرفت و گفت‌وگو خواهد کرد.

یک منبع آگاه به شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» ترکیه خبر داد، مقام‌های ترکیه‌ای فایل‌های صوتی و تصویری در اختیار دارند که نشان می‌دهد خاشقجی داخل کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است. 

منبع مذکور با استناد به اطلاعات یکی از سازمان‌های اطلاعاتی غربی، افزود شواهد ترکیه نشان می‌دهد داخل کنسولگری درگیری و همچنین قتل خاشقجی رخ داده است. این منبع تأکید کرد که سازمان اطلاعات ترکیه ماهیت شواهدی که به آنها دست یافته را «شوکه‌کننده و نفرت‌انگیز» خوانده است.

از سوی دیگر، روزنامه «ینی‌شفق» نزدیک به دولت ترکیه فاش کرد که خاشقجی به دست گارد شخصی ولی‌عهد سعودی کشته و تکه‌تکه شده است.

از دیگر سوی، ویکتوریا مارینووا، خبرنگار بلغار، نیز در یک پارک مورد تجاوز قرار گرفت و سپس در اثر خفگی و ضربات سنگین به سر کشته شد. این در حالی است که او در حال تهیه برنامه‌ای تلویزیونی درباره سوءاستفاده از بودجه اتحادیه اروپا از سوی برخی سیاستمداران و تجار بود.

روز چهارم اکتبر پیکر این خبرنگار بلغارستانی در پارکی در کنار رود دانوب در شمال شهر روسه پیدا شد.

مارک فلدستاین  خبرنگار پرسابقه آمریکایی است که در شبکه‌هایی چون «سی‌ان‌ان» و «ای‌بی‌سی»  سابقه فعالیت دارد. این نویسنده و خبرنگار به‌نام، تاکنون جوایز بسیاری را نیز از آن خود کرده است. وی در حال حاضر در کالج روزنامه‌نگاری «فیلیپ مریل» مشغول به تدریس است.

مارک فلدستاین با اشاره افزایش موج خشونت علیه خبرنگاران و استفاده از آن‌ها به عنوان وجه‌المصالحه بین تروریست‌ها و دولت‌های مختلف، در رابطه با مفقود شدن جمال خاشقجی و قتل ویکتوریا مارینووا به ایلنا گفت: خب، این قضیه مدت زمان درازی است که در جریان بوده است. هرچند می‌توان گفت که این قضیه با گذر زمان روندی افزایشی به خود گرفته است. اساسا،‌ از آنجایی که خبرنگاران به اخبار رسانه‌ها دسترسی دارند، تروریست‌ها می‌توانند با استفاده از آن‌ها پیام خود را منتشر و توجه‌ها را به خود جلب کنند. ربودن یک خبرنگار از سوی گروه‌های تروریستی سبب می‌شود باقی اصحاب رسانه توجه ویژه‌ای به آن بکنند. 

این خبرنگار کهنه‌کار در رابطه با سازوکارهایی که جامعه جهانی باید در قبال این فجایع اتخاذ کند، اظهار داشت که نمی‌توان در رابطه با این مسئله با قاطعیت اظهارنظر کرد. 

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که قتل این دو خبرنگار مصادف است با دوازدهمین  سالگرد قتل «آنا پولیتکوفسکایا» روزنامه‌نگار برجسته منتقد روس و گفت که نمی‌توان مشخص کرد که در این سال‌ها اوضاع برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بهتر شده است یا نه. 

مارک فلدستاین در رابطه با دستگیری دو مظنون در رابطه با قتل مارینووا،‌ ضمن اشاره به این نکته که پرونده‌ای در رابطه با احتمال سوءاستفاده از بودجه اتحادیه اروپا باز شده است، اظهار داشت که درباره این‌که آیا پرونده‌هایی از این دست می‌تواند به تغییری بنیادین منجر شود یا نه نمی‌توان با قطعیت حرفی زد. 

مارک فلدستاین در رابطه با پیامدهای پرونده خاشقجی برای عربستان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه برای محمد بن سلمان، گفت: حرف زدن در این‌باره کار چندان آسانی نیست. پرونده خاشقجی ضربه سهمگینی برای بن‌سلمان است و این مدعا که او سیاستمداری پیشرو و طرفدار حقوق بشر است را کاملا رد می‌کند. اما با این وجود مشخص نیست که آیا این امر تاثیری هم بر وجهه او در خود عربستان سعودی نیز خواهد گذاشت یا خیر. 

مارک فلدستاین با اشاره به تاخیر مقام‌های آمریکا به ویژه شخص ترامپ در موضع‌گیری در قبال پرونده خاشقجی گفت: قبول دارم که ترامپ به این قضیه واکنش مناسبی نشان نداد. دلیل هم به گمانم این است که او نسبت به عربستان سعودی مسامحه می‌کند. این خود نشانگر منطق یا منافع امنیت ملی ایالات متحده است.

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید