امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279446
۲۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت

پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه رسما «استقلال» جدایی‌طلبان در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت و با آنها «توافقنامه دوستی و کمک متقابل» امضا کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ وی در سخنرانی خود گفت: «استالین بود که اوکراین را آزاد کرد و سرزمین‌هایی برای تشکیل دولت، به این کشور داد. اوکراین تنها یک کشور همجوار برای ما به شمار نمی‌آتید. ما فرهنگ و دین مشترک داشته و نزدیکانی در این کشور داریم و اوکراین مدرن بر اساس سرزمین‌های تاریخی روسیه بنا شد».

پوتین اضافه کرد: «وضعیت در منطقه دونباس به مرحله بحرانی و حادی رسیده است».

رئیس جمهور روسیه گفت: «اوکراین مدرن کاملاً به وسیله روسیه ایجاده است. اوکراین بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ ما است. اوکراین همواره از همکاری با روسیه بهره می‌برد اما به تعهدات خود پایبند نبوده است».

وی در ادامه گفت: «منطقه دونباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود. ما مجبوریم تصمیم‌های سختی درباره شرق اوکراین بگیریم».

او اضافه کرد: «اوکراین توانایی دستیابی به یک کشور با ثبات را ندارد و بنابراین مجبور است به کشورهای خارجی مانند آمریکا تکیه کند».

رئیس جمهور روسیه گفت: «اوکراین هیچ وقت سنت حاکمیت حقیقی نداشت. اوکراین، از روسیه گاز طبیعی سرقت کرده و از مسئله انرژی برای اخاذی از روسیه استفاده کرده است».

وی گفت: «ما در فضایی دوستانه و مبتنی بر همکاری با اوکراین شراکت کردیم، در حالی که آنها فقط می‌خواستند بیشتر به دست بیاورند».

پوتین در ادامه نطق تلویزیونی خود گفت: «ویروس ملی‌گرایی و فساد، اوکراین را تضعیف کرده است و اوکراینی‌ها باید بهفمند که کشورشان تحت استعمار قرار گرفته است. اوکراین تحت سیطره آمریکا قرار گرفته و به کشوری غیر مستقل تبدیل شده است».

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «سفارت آمریکا به بهانه مبارزه با فساد، به سفارت کنترل اوکراین و نهادهای این کشور تبدیل شده اما فساد همچنان در این کشور بیدار می‌کند».

وی ادامه داد: «اوکراین دارای زیرساخت‌هایی از دوران شوروی سابق بوده که به کمک آن می‌تواند به کشوری هسته‌ای تبدیل شود و اگر اوکراین موفق به تولید سلاح های کشتار جمعی شود، وضعیت جهان اساساً تغییر خواهد کرد و ما نمی توانیم این را نادیده بگیریم.»

پوتین گفت:  آمریکا و ناتو اوکراین را به صحنه جنگ تبدیل کرده اند. عضویت احتمالی اوکراین در ناتو تهدیدی برای امنیت روسیه است.چندین بار وعده داده شد که ناتو را به شرق گسترش نمی دهند، اما اتفاقی که افتاد برعکس است و به دنبال عضویت اوکراین و گرجستان هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه ناتو استقرار سیستم های ضد موشکی را در چندین منطقه آغاز کرده است گفت: ما اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه ایالات متحده در حال تلاش برای ایجاد پایگاه های نظامی در اوکراین است و این یک تهدید برای ما است.در اسناد رسمی آمریکا، روسیه به عنوان "دشمن" معرفی شده است.

پوتین اعلام کرد که روسیه دونتسک و لوهانسک را به عنوان جمهوری‌های مستقل اوکراین به رسمیت می‌شناسد.

وی سپس با امضای دو سند،‌ استقلال این دو منطقه در دونباس را برسمیت شناخت.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید