امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264083
۱۰۶۷
۱۴
۰
نسخه چاپی
بر اساس ادعای رسانه های آمریکایی

پیونگ‌یانگ مواد لازم برای تولید تسلیحات شیمیایی را در قالب ۴۰ کامیون به سوریه فروخته است

پیونگ‌یانگ مواد لازم برای تولید تسلیحات شیمیایی را در قالب ۴۰ کامیون به سوریه فرستاده و این مواد را به این کشور فروخته است

پیونگ‌یانگ مواد لازم برای تولید تسلیحات شیمیایی را در قالب ۴۰ کامیون به سوریه فروخته است
 

به گزارش حقوق نیوز بر اساس برخی گزارش ها در رسانه های آمریکایی، پیونگ‌یانگ مواد لازم برای تولید تسلیحات شیمیایی را در قالب ۴۰ کامیون به سوریه فرستاده و این مواد را به این کشور فروخته است.

به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود اظهار داشت: واشنگتن نگران است احتمالا کره شمالی دولت سوریه را به موادی مجهز کرده باشد که می‌توان در تولید سلاح‌های شیمیایی از آن بهره برد. ناوئرت در خصوص گزارش روزنامه نیویورک تایمز در این باره گفت: این مساله مدت‌هاست موجب نگرانی آمریکا شده است.

وی تاکید کرد: با افزایش ناامیدی مقامات کره‌شمالی در سایه تحریم‌های شدید علیه این کشور، آن به دنبال راه‌هایی وحشتناک برای کسب درآمد جهت سرمایه‌گذاری روی برنامه‌های هسته‌ای و بالستیکی خود است.

نیویورک تایمز روز سه‌شنبه با استناد به گزارشی محرمانه که توسط بازپرسان سازمان ملل تهیه شده بود، مدعی شد: پیونگ‌یانگ مواد لازم برای تولید تسلیحات شیمیایی را در قالب ۴۰ کامیون به سوریه فرستاده و این مواد را به این کشور فروخته است. این روزنامه مدعی شده، کارشناسان موشکی از کره شمالی به همراه تجهیزات مورد نیاز تولید موشک‌ها و تسلیحات شیمیایی در سوریه دیده شده‌اند.

براساس این گزارش‌، این مواد شامل کاشی‌ها، شیر (فلکه) و لوله‌های مقاوم در برابر اسید بودند.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است، یک گزارش سازمان ملل متحد همچنین می‌گوید که کارشناسان موشکی پیونگ یانگ در تاسیسات اسلحه سازی سوریه مشاهده شده‌اند.

در این گزارش ادعا شده،‌ محصولات و تجهیزاتی که به طور غیرقانونی توسط کره شمالی به سوریه ارسال شده شامل کاشی‌های مقاوم در برابر اسید و حرارت، شیرهای مقاوم در برابر فرسودگی و حرارت سنج‌های مقاوم هستند.

گفته می‌شود این نوع کاشی‌ها در ساخت تاسیسات تولید سلاح‌های شیمیایی کاربرد دارد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز گزارش می‌دهد که پنج محموله از طریق یک شرکت چینی اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل ۲۰۱۷ به سوریه ارسال شد. ادعا می‌شود که اینها بخشی از ده‌ها محموله است که طی چندین سال ارسال شده.

به نوشته وال استریت ژورنال، گفته می‌شود که مرکز تحقیقات و مطالعات علمی سوریه - وابسته به دولت این کشور - از طریق چند شرکت به کره شمالی پول داده است.

یک کشور که نامش فاش نشده، به هیئت تحقیق سازمان ملل متحد گفته است که متخصصان شیمیایی و موشکی کره شمالی همچنان در برزه، عذرا و حماه سوریه فعال هستند.

این در حالیست که کره شمالی به هیئت تحقیق سازمان ملل متحد گفته است که هیچ گونه متخصصی در سوریه ندارد بلکه عده‌ای از شهروندانش بنا بر قرارداد خصوصی در عرصه ورزشی و تمرین ژیمناستیک در سوریه فعال هستند. گزارش می‌شود که دولت سوریه هم به هیئت سازمان ملل گفته که فقط مربیان و ورزشکاران کره شمالی در آنجا حضور دارند.

گزارش سازمان ملل توسط تیمی از کارشناسان سازمان ملل که بر پایبندی کره شمالی به قطعنامه‌های سازمان ملل نظارت دارند تهیه شده است.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید