امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285106
۶۸۹
۱
۰
نسخه چاپی

ادرار سبز رنگ: نشانه‌ ای از عفونت یا مشکلات دیگر؟

تغییرات ادرار ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و معمولاً شامل تغییر در رنگ، بو یا غلظت ادرار می شود. این تغییرات ممکن است توسط رژیم غذایی یا مصرف برخی از داروها ایجاد شود. با این حال، تغییرات ادرار همچنین می تواند ناشی از شرایطی مانند عفونت های دستگاه ادراری، نارسایی کبد و سنگ کلیه باشد.

ادرار سبز رنگ: نشانه‌ ای از عفونت یا مشکلات دیگر؟

تغییرات در ادرار چیست؟

ادرار معمولی (ادرار) به رنگ زرد است که از زرد شفاف تا کمی پررنگ متغیر است. رنگ ادرار بیشتر به مقدار مایعی که می نوشید مربوط می شود. ادرار بوی کمی دارد که می تواند با رژیم غذایی شما متفاوت باشد.

تغییرات در ادرار می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• رنگ تغییر می کند.

• تغییرات در بو.

• تغییر در قوام (مثلاً ممکن است ادرار کف آلود یا حبابدار به نظر برسد).

گاهی اوقات این تغییرات موقتی و بی ضرر هستند. آنها ممکن است نتیجه خوردن برخی غذاها یا مصرف برخی داروها یا ویتامین ها باشند. به عنوان مثال، مارچوبه یا چغندر می توانند به طور بی ضرری بو و رنگ ادرار را تغییر دهند.

در موارد دیگر، یک وضعیت پزشکی جدی می تواند باعث تغییر در ادرار شود.

چرا ادرار سبز رنگ می‌شود؟

رنگ ادرار شما بستگی به میزان هیدراته بودن شما دارد. اگر مایعات زیادی می نوشید، ادرار شما باید شفاف تا زرد باشد. اگر دچار کم آبی هستید، ادرار شما معمولاً زرد تیره تر یا کمی نارنجی است. به غیر از مقدار مایعی که می نوشید، داروها و غذاها نیز می توانند بر رنگ ادرار شما تأثیر بگذارند. اما، ادرار قرمز، سبز یا قهوه ای تیره ممکن است به یک بیماری زمینه ای اشاره کند.

ادرار سبز رنگ در شرایط خاص دیده می‌شود و می‌تواند ناشی از فرآیند شیمیایی در سیستم بدن باشد. برای فهم بیشتر موضوع لازم است بدانید که ادرار از مواد زائدی مانند اوره تشکیل شده است و برخی از ویتامین‌های مازاد بدن نیز که قابلیت جذب نداشته باشند علاوه بر روده از طریق مجاری ادراری نیز خارج می‌شوند.

بر این اساس می‌توان گفت که ادرار افراد تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی تغییر رنگ پیدا می‌کند.

دلایل ادرار سبز رنگ

عوامل مختلفی در سبز رنگ شدن ادرار موثر هستند که خود را با علائم و نشانه‌هایی بروز می‌دهند. بررسی این علائم می‌تواند در تشخیص علت اصلی ادرار سبز رنگ کمک کند. البته توجه داشته باشید که افرادی که مبتلا به ادرار سبز همراه با درد، خونریزی، تب و غیره می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند.

مواد غذایی و نوشیدنی‌ها

یکی از شایع‌ترین دلایل سبز شدن رنگ ادرار ناشی از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی است که در ترکیبات آنها رنگ‌های مصنوعی و خوراکی وجود دارد. بنابراین ظرف ۶ ساعت بعد از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی خاص شاهد تغییر رنگ در ادرار خود خواهید بود. رنگ سبز ادرار اغلب با گذشت یک روز و مصرف زیاد مایعات و نوشیدن آب به دفعات زیاد برطرف می‌شود.

عفونت مثانه و کلیه

از دیگر دلایل ادرار سبز رنگ می‌توان به بروز عفونت در دستگاه ادراری مانند کلیه و مثانه اشاره کرد. در صورتی که یک باکتری وارد مجاری ادراری افراد شود ممکن است ادرار را سبز رنگ کند. از علائم عفونت می‌توان به احساس سوزش، تکرر ادرار، بد بو شدن ادرار، احساس درد در ناحیه لگن، مثانه، پهلو و کلیه اشاره کرد.

عفونت مثانه یا التهاب مثانه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در زنان است و در صورت تشدید می‌تواند کلیه‌ها را نیز درگیر عفونت کند. برای درمان این عفونت‌ها باید زیر نظر پزشک معالج مصرف آنتی‌بیوتیک و سایر داروها را آغاز کنید.

التهاب غده پروستات از دلایل ادرار سبز رنگ

پروستات یک غده بسیار کوچکی است که زیر مثانه مردان قرار گرفته است. این عضو از بدن می‌تواند به دلایل مختلف دچار التهاب و عفونت شود. بروز علائم این بیماری در مردان زیر ۵۰ سال بیشتر است و نباید علائم آن را به مشکل بزرگ شدن پروستات در مردان بالای ۵۰ سال سن اشتباه گرفت.

عفونت غده پروستات می‌تواند با علائم حاد یا مزمن خود را نشان دهد و در صورت طولانی شدن التهاب غده پروستات می‌تواند منجر به سبز رنگ شدن ادرار شود. این التهاب پروستات ممکن است به دلیل عفونت مثانه، عفونت‌های مقاربتی و ضربه به لگن به وجود آید و خود را با علائم خفیف تا شدید مانند درد بیضه، درد در هنگام انزال، وجود خون در مایع منی و غیره نشان دهد. در صورتی که التهاب غده پروستات از دلایل ادرار سبز رنگ تشخیص داده شود، پزشک اورولوژیست مصرف آنتی‌بیوتیک را برای بیمار تجویز می‌کند.

مصرف داروها

مصرف برخی از داروها می‌توانند رنگ ادرار را سبز کنند. البته این تغییر رنگ در ادرار به صورت غیرطبیعی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد سرطان، داروهای خواب‌آور و همچنین داروهای تجویز شده برای درمان اختلالات خونی و داروهای ضد التهابی است. بنابراین در هنگام بررسی دلیل تغییر رنگ ادرار به سبز علاوه بر نوع داروها باید بیماری زمینه‌ای افراد نیز مد نظر قرار گیرد.

علائم همراه با ادرار سبز رنگ

اگر ادرار سبز شود و خود را با علائم خاص زیر نشان دهد، این عارضه وجود یک بیماری زمینه‌ای یا عفونت را هشدار می‌دهد. این علائم عبارتند از:

• احساس کردن درد یا سوزش موقع ادرار کردن

• نیاز مکرر به ادرار کردن

• رنگ ادرار کدر و بدبو

• مشاهده خون در ادرار

• درد شکم

• حالت تهوع یا استفراغ

• تب بالا همراه با لرز

روش تشخیص و درمان سبز شدن رنگ ادرار

در اغلب موارد این عارضه نیاز به درمان خاصی ندارد و با مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه‌ای قابل درمان است. از این رو برای کاهش علائم و تغییر رنگ ادرار به روشن باید مصرف مایعات کافی را در اولویت قرار دهید. همچنین در طول بروز این علائم از رابطه جنسی اجتناب کرده و مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن را برای تسکین درد شروع کنید.

در صورت طولانی شدن علائم سبز شدن رنگ ادرار مانند درد شکم، تب بالا و غیره به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش ادرار و بررسی علائم عفونت و غیره به تشخیص بیماری زمینه‌ای در شما بپردازد.

تشخیص علت اصلی سبز شدن رنگ ادرار ممکن است با بررسی دقیق سابقه پزشکی بیمار و معاینه جسمی صورت بگیرد. علاوه بر آن، پزشک ممکن است برای تشخیص عفونت یا سایر بیماری های زمینه ای، آزمایش urine را تجویز کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید