امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284024
۸۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

چرا بعضی افراد ناخن‌ های خود را می‌جوند؟

بعضی از اشخاص در اغلب اوقات به جویدن ناخن‌های دست خود مشغول هستند، اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

جویدن ناخن

اختلال جویدن ناخن یا اونیکوفاژی می‌تواند یک رفتار موقتی، نسبتاً غیر مخرب باشد. این عادت در ابتدا می‌تواند صرفا یک نگرانی در مورد ایجاد اختلال در زیبایی باشد.

اختلال جویدن ناخن

اونیکوفاژی در حقیقت یک عارضه آسیب شناختی مربوط به دهان و آراستگی است که با گازگرفتگی مزمن و غیرقابل کنترل ناخن همراه است. این کار برای ناخن‌ها و بافت اطراف آن مخرب است.

علائم جویدن ناخن

• احساس پریشانی، اضطراب یا تنش قبل از گاز گرفتن

• احساس تسکین یا حتی لذت پس از گاز گرفتن

• احساس شرم، خجالت و گناه که غالبا به خاطر ظاهر صدمات جسمی است که به پوست و ناخن‌ها وارد می‌شود.

• آسیب به بافت انگشتان، ناخن‌ها و کوتیکول‌ها

• آسیب‌ های دهانی، مشکلات دندانی، آبسه‌ها و عفونت‌ها

• اونیکوفاژی در صورت کنترل نشدن ممکن است به روابط پیچیده خانوادگی و اجتماعی منجر شود.

جویدن ناخن معمولا در اوایل کودکی شروع می‌شود. این عارضه در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد. اما ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. در بیشتر موارد این رفتار با افزایش سن کاهش می‌یابد یا متوقف می‌شود.

علل جویدن ناخن

اختلال جویدن ناخن معمولا با اضطراب همراه است. طبق نتایج به دست آمده عمل جویدن ناخن باعث کاهش استرس، تنش یا حس کسل بودن می‌شود. افرادی که به‌طور عادی ناخن‌های خود را می‌جوند، اقرار می‌کنند که وقتی احساس عصبی بودن، بی‌حوصلگی، تنهایی یا حتی گرسنگی دارند، این کار را انجام می‌دهند. جویدن ناخن همچنین می‌تواند عادت ناشی از مکیدن انگشت شست یا انگشتان دست باشد.

درمان جویدن ناخن

داروهای قدیمی که برای جلوگیری از جویدن ناخن استفاده می‌شوند، عموما بی اثر هستند. از جمله این داروها می‌توان به استفاده از محصولات با طعم تلخ بر روی ناخن‌ها اشاره کرد، که به مرور زمان عادی می‌شوند.

مداخلاتی مانند گذاشتن یک مانع که از تماس بین دهان و ناخن‌ها جلوگیری می‌کند نیز یک روش مقابله با جویدن ناخن است. این موانع می‌تواند استفاده از دستکش معمولی یا دستکش‌های بدون انگشت، جوراب و وسایل نگهدارنده و بایت پلیت (ابزار ثابتی است که برای جلوگیری و رفع عاداتی چون مکیدن انگشت و جویدن ناخن به‌کار گرفته می‌شود) باشد. استفاده از این وسایل می‌تواند به‌عنوان مانعی برای گاز گرفتن یا جویدن ناخن باشد. هرگونه درمان موفقیت آمیز روی اختلال جویدن ناخن با تقویت نقاط مثبت و پیگیری‌های معمول، نیاز به اجازه و همکاری کودک یا بزرگسالانی دارد که ناخن‌های خود را می‌جوند.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید