امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280495
۶۹۰
۱
۰
نسخه چاپی

چرا طوطی ها اینقدر عمر می کنند؟

چرا طوطی ها اینقدر عمر می کنند؟

یک تیم بین‌المللی از محققان کشف کرده‌اند که طوطی‌ها تا حدودی به دلیل مغز نسبتا بزرگشان عمر طولانی دارند. سیمئون اسمیل، دانشجوی دکترا در موسسه رفتار حیوانات ماکس پلانک، این مطالعه را رهبری کرد.

وقتی صحبت از طول عمر می شود، پرندگان واقعاً برجسته می شوند. به طور کلی، طول عمر با اندازه بدن حیوان افزایش می یابد، زیرا اندازه با متابولیسم کندتر مرتبط است. بنابراین، هر چه حیوان بزرگتر باشد، بیشتر عمر می کند. اما یک پرنده با وجود متابولیسم سریع، بسیار بیشتر از پستاندارانی با جثه مشابه زندگی می کند.

یک نظریه این است که توانایی پرندگان برای پرواز به این معنی است که آنها کمتر در معرض خطر شکارچیان هستند، که خطر خوردن آنها را کاهش می دهد، استرس را کاهش می دهد و منابع بدن را برای بهبود و رشد آزاد می کند.

 در میان پرندگان، طوطی ها قهرمانان پیری هستند. طولانی ترین طول عمر پرنده تایید شده کوکی بود، یک طوطی سفید(کاکادو) میچل بزرگ که به جز یک سال از 83 عمرش را در باغ وحش بروکفیلد در ایلینوی زندگی می کرد.

اگرچه کاکادوها (نوعی از طوطی ها) اغلب حدود یک پوند وزن دارند، اما معمولاً چهار دهه عمر می کنند. بیشتر 398 گونه طوطی دیگر نیز بیشتر از سایر پرندگان با اندازه مشابه زندگی می کنند.

پس چه چیزی طوطی ها را متمایز می کند؟ تحقیقات قبلی به بررسی ژنوم پرندگان پرداخته است. در سال 2013، دانشمندان تگزاس A&M دریافتند که ماکائوهای سرخ دارای ژن های مرتبط با طول عمر، رشد مغز، ضخامت قلب و تناسب اندام قلبی عروقی هستند.

پنج سال بعد، محققان دانشگاه علوم و بهداشت اورگان ژن‌های مفید دیگری را در ژنوم طوطی‌های آمازون پیشانی آبی کشف کردند که از ترمیم آسیب DNA، کاهش سرعت مرگ سلولی در اثر استرس و محدود کردن رشد سلول‌های سرطانی پشتیبانی می‌کند. کلودیو ملو، یکی از نویسندگان این مطالعه، پروفسور علوم اعصاب رفتاری، خاطرنشان کرد که طوطی ها برای پرندگان دیگر همان چیزی هستند که انسان ها برای دیگر نخستی ها هستند.

انسان‌ها در نهایت مغز بزرگ‌تر و سلول‌های مغزی بیشتر و ویژگی‌های شناختی بیشتری - از جمله زبان - نسبت به نخستی‌ها داشتند. طوطی‌ها مغز بزرگ‌تری نسبت به سایر پرندگان دارند و مهارت‌های ارتباطی بیشتری دارند و عناصر حفاظت‌شده مشابهی دارند که آنها را متمایز می‌کند.

در تحقیقات جدید، اسمیل و همکارانش اطلاعاتی را در مورد بیش از 130000 طوطی منفرد که در بیش از 1000 باغ وحش نگهداری می شدند جمع آوری کردند که نماینده 217 گونه بودند. از طریق این داده ها، آنها برآوردهای قابل اعتمادی از میانگین طول عمر برای هر گونه ایجاد کردند. آنها سپس به دنبال ارتباطی بین طول عمر هر گونه و اندازه مغز نسبی آن بودند و یک همبستگی واضح و مثبت پیدا کردند. گونه های طوطی با مغز بزرگتر نسبت به اندازه بدنشان بیشتر از گونه هایی با مغز کوچکتر عمر کردند.

اسمیل در بیانیه‌ای گفت: این از این ایده حمایت می‌کند که به طور کلی مغزهای بزرگ‌تر باعث انعطاف‌پذیری گونه‌ها می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد طولانی‌تر زندگی کنند. برای مثال، اگر غذای مورد علاقه‌شان تمام شود، می‌توانند یاد بگیرند که چیز جدیدی پیدا کنند و در نتیجه زنده بمانند. وی افزود: همه طوطی ها در مقایسه با اکثر پرندگان دیگر دارای اندازه مغز نسبتاً بزرگی هستند.

محققان قبلاً نشان داده‌اند که برخی از طوطی‌ها وقتی آموزش می‌بینند، می‌توانند اشیاء، رنگ‌ها، کمیت‌ها و اشکال را شناسایی و درک کنند و حتی حداقل برای یک پرنده با واژگانی چشمگیر صحبت کنند. آنها حتی می توانند در آزمون های ابتدایی هوش با انسان های پنج ساله مطابقت دهند. مغز پرنده دیگر توهین نیست.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید