امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279123
۲۸۳۱
۳
۰
نسخه چاپی

چرا پدرها برای دخترانشان بسیار مهم هستند؛ این 10 دلیل را بدانید

چرا پدرها برای دخترانشان بسیار مهم هستند؛ این 10 دلیل را بدانید

نقش پدر در رشد دختران

اکثر مردم بر این باورند که والدین نقش مهمی در سلامت روان، توانایی موفقیت، مهارت‌های اجتماعی، عملکرد تحصیلی و غیره کودکان دارد.

در حالی که همه به اندازه کافی خوش شانس نیستند که دو والدین یا حتی یک والدین برای رشد خود حضور داشته باشند، کسانی هم تحت تاثیر والدین خود بالغ می شوند.

پدران نقش عمده ای در رشد دختران خود دارند و بسته به ماهیت رابطه آنها می توانند تاثیر قابل توجهی بر شخصیت دخترشان داشته باشند. این مقاله بررسی می‌کند که چرا روابط پدران با دخترانشان چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی بسیار مهم است.

10 دلیل مهم بودن روابط پدر و دختر

1- پدرها عزت نفس دخترانشان را شکل می دهند.

2- پدرها بر تصویر بدن دخترانشان تأثیر می گذارند.

3- پیوندهای پدر و دختر با توانایی های تحصیلی مرتبط است.

4- پدرها بر رفتار دخترانشان تأثیر می گذارند.

5- پدرها بر ویژگی های اجتماعی دخترانشان تأثیر می گذارند.

6- پدران به دختران خود نشان می دهند که زنان چگونه شایسته رفتار هستند.

7- پدران می توانند به تعیین میزان پایداری دخترانشان کمک کنند.

8- پدرها به تعریف روابط عاشقانه آینده برای دخترانشان کمک می کنند.

9- پدرها به تعریف روابط غیر عاشقانه دخترانشان کمک می کنند.

10- پدرها خواه ناخواه برای دخترانشان الگو هستند.

1. پدران عزت نفس دخترانشان را شکل می دهند

پدران از بدو تولد نقش اساسی در رشد روانی دختران خود دارند. تفاوت بین یک پدر دوست داشتنی و متوجه و یک پدر غایب می تواند تأثیر زیادی بر نحوه رشد کودک داشته باشد.

وقتی پدران از نظر جسمی یا عاطفی غیبت می کنند، دخترانشان به طرق منفی زیادی تحت تاثیر قرار می گیرند. وقتی پدرها حضور دارند و محبت می‌کنند، دخترانشان احساس قوی‌تری نسبت به خود پیدا می‌کنند و اغلب به توانایی‌های خود اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند. برای ایجاد عزت نفس مثبت، پیوند سالم پدر و دختر کلیدی است.

چرا پدرها برای دخترانشان بسیار مهم هستند؛ این 10 دلیل را بدانید

2. پدران بر تصاویر بدن دخترانشان تأثیر می گذارند

در حالی که تصویر بدن مربوط به عزت نفس کلی است، شایسته ذکر است. تصویر بدن یک فرد، نحوه نگرش فیزیکی او به خود است و اغلب تاثیری در نحوه دیده شدن آنها توسط دیگران ندارد.

پدر با نشان دادن عشق بی قید و شرط به دخترش، می تواند به ایجاد تصویری مثبت از بدن دخترش کمک کند که تا پایان عمر با او خواهد ماند.

پدرانی که دختران یا همسران خود را در مورد ظاهرشان مورد سرزنش قرار می دهند، می توانند بر روان دخترانشان تأثیر بگذارند، به گونه ای که تصویر بدنی منفی ایجاد کنند و حتی می توانند منجر به ایجاد اختلالات خوردن شوند.

اگر پدر نشانه‌های کلامی یا غیرکلامی از خود نشان دهد که ظاهر زنان آن چیزی است که آنها را مشخص می‌کند، می‌تواند تصویر منفی بدن در دخترش ایجاد شود.

این تصویر منفی درباره بدن در دختران می تواند از طریق نظرات خجالت آور درباره بدن زنان و حتی با تماشای برنامه های تلویزیونی یا فیلم هایی که به ظاهر زنان اهمیت زیادی می دهند آشکار شود.

3. پیوندهای پدر و دختر با توانایی های تحصیلی مرتبط است

مطالعات اخیر نشان داده است که پیوند قوی پدر و دختر نه تنها عزت نفس، تصویر بدن، روابط و ویژگی های رفتاری دختر را شکل می دهد، بلکه حتی بر توانایی آنها برای عملکرد تحصیلی خوب نیز تأثیر می گذارد.

اگرچه تحقیقات هنوز در حال انجام است تا مشخص شود که چرا این اتفاق می افتد، زنانی که در بیشتر سال ها - اگر نه تمام - زندگی شان روابط سالمی با پدرانشان داشتند، در مدرسه و در آزمون ها بهتر از آن هایی بودند که هیچ رابطه ای با پدرشان نداشتند یا رابطه آنها با پدرشان ناسالم بود.

4. پدرها بر رفتار دخترانشان تأثیر می گذارند

روانشناسی قبلاً تأکید زیادی بر پیوند بین مادر و فرزندانش می کرد، اما مطالعات اخیر نشان داده است که پدرها نیز تأثیر زیادی بر روی فرزندان خود در هنگام رشد ویژگی های رفتاری دارند.

پدرانی که به دختران خود محبت نشان می دهند و آنها را همانطور که هستند می پذیرند به پرورش حس مثبت از خود کمک می کنند. از سوی دیگر، پدران سهل انگار می توانند دختران خود را در مسیر تاریکی افسردگی و مشکلات روانی قرار دهند.

چرا پدرها برای دخترانشان بسیار مهم هستند؛ این 10 دلیل را بدانید

5. پدران بر ویژگی های اجتماعی دخترانشان تأثیر می گذارند

پیوند پدر و پسر برای برخی از پدران بسیار طبیعی تر از پیوند پدر و دختر است، به خصوص با افزایش سن دختران. متأسفانه، عدم ارتباط بین پدر و دخترش می تواند تأثیرات ماندگاری بر نحوه تعامل اجتماعی دختر داشته باشد.

مطالعات نشان داده است که دخترانی که به طور منظم با پدران خود به شیوه ای مثبت ارتباط برقرار می کنند، در بخش های دیگر زندگی خود بهتر با افراد مرد و زن ارتباط برقرار می کنند. از بدو تولد تا بزرگسالی، سطح و کیفیت ارتباط پدر و دختر نقش مهمی در توانایی دختر در بیان احساسات، عواطف و افکار خود دارد.

6. پدران به دختران خود نشان می دهند که زنان چگونه شایسته رفتار هستند

اگرچه مادران نقش مهمی در زندگی دختران خود ایفا می کنند، اما بسیاری از چیزهایی که زنان در مورد زندگی می آموزند از پدرانشان می آید. از سنین پایین، رفتار دختران با زنان دیگر – به‌ویژه با مادرانشان – از سوی پدرانشان پیش می‌رود.

پدرانی که به صورت کلامی یا غیرکلامی نسبت به همسر خود توهین، غفلت یا آزار می‌دهند، ناآگاهانه به دختران خود یاد می‌دهند که چگونه زنان شایسته رفتار با آنها هستند. بیشتر زنانی که در اواخر زندگی به روابط آزاردهنده می پردازند، نوعی از سوء رفتار را در دوران کودکی گزارش می کنند، حتی اگر این یک اتفاق جزئی باشد.

پدرانی که به همسران و دختران خود محبت می کنند به آنها می آموزند که زنان باید مورد محبت، مراقبت و رفتار با احترام مردان در زندگی خود قرار گیرند.

7. پدران می توانند به تعیین پایداری دخترانشان کمک کنند

سبک پدری «جادویی» که با توسعه پایداری در دختران مرتبط است، فرزندپروری مقتدرانه نامیده می شود. این سبک فرزندپروری با گرمی و محبت همراه با حکم کردن، قوانین و مسئولیت پذیری مشخص می شود.

به گفته محقق لورا پادیلا-واکر، پدرانی که بیشترین تاثیر را دارند، آنهایی هستند که به حرف فرزندان خود گوش می دهند، رابطه نزدیکی دارند، قوانین مناسبی را وضع می کنند، اما آزادی های مناسبی را نیز اعطا می کنند.

چرا پدرها برای دخترانشان بسیار مهم هستند؛ این 10 دلیل را بدانید

8. پدرها به تعریف روابط عاشقانه آینده برای دخترانشان کمک می کنند

مطالعات علمی نشان داده اند که مراحل اولیه زندگی یک زن می تواند آینده او را از طریق ادراک آگاهانه و ناخودآگاه او از اطرافیانش، از جمله والدینش، شکل دهد. از سنین پایین، یک دختر با تماشای اعمال، رفتارها و ویژگی های پدر خود می آموزد که در یک شریک عاشقانه به دنبال چه چیزی باشد. تحقیقات نشان می دهد که روابط سالم پدر و دختر با رفتارهای جنسی مثبت تر و کم خطرتر در آینده دختر همراه است.

9. پدرها به تعریف روابط غیر عاشقانه دخترانشان کمک می کنند

مطالعات علمی نشان می دهد که پدران از سنین پایین معیاری را تعیین می کنند که دخترانشان بر اساس آن مردان دیگر را هم به صورت عاشقانه و هم افلاطونی قضاوت می کنند. پدر بودن به معنای الگو بودن و تعیین معیاری برای نگاه دخترانشان به مردان دیگر است. پدری که به زنان زندگی خود عشق می ورزد و مراقب و دلسوز است، می تواند به دخترش کمک کند تا با افزایش سن از روابط ناسالم و دوستی با مردان نادرست جلوگیری کند.

10. پدرها خواه ناخواه برای دخترانشان الگو هستند

دختران انتخاب نمی کنند که به دنیا بیایند، اما والدین بچه دار شدن را انتخاب می کنند - این یک تمایز مهم و یک عامل کلیدی است که چرا روابط سالم پدر و دختر بسیار مهم است. پدر قرار است الگوی زندگی دخترش باشد.

مطالعات نشان می دهد که دخترانی که پیوندهای سالمی با پدران خود ندارند، در مقایسه با دخترانی که پیوندهای محکمی با پدران خود دارند، ممکن است بیشتر در معرض رفتارهای پرخاشگرانه قرار بگیرند، رابطه جنسی ناامن داشته باشند، در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشند، روابط ناسالم با دیگران ایجاد کنند، و حتی درگیر مشکلات روانی شوند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید