امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287842
۲۷۸
۱
۰
نسخه چاپی

درباره ضمانت نامه های بانکی چه می دانید؟

ضمانت نامه بانکی قرارداد یا سندی است که به موجب آن صادر کننده حسب درخواست متقاضی تعهد می کند عندالمطالبه یا در سررسید معینی مبلغ معینی را از بابت موضوع خاصی که مربوط به متقاضی است به ذینفع یا به حواله کرد او پرداخت کند.

درباره ضمانت نامه های بانکی چه می دانید؟

ضمانتنامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی قرارداد یا سندی است که به موجب آن صادر کننده حسب درخواست متقاضی تعهد می کند عندالمطالبه یا در سررسید معینی مبلغ معینی را از بابت موضوع خاصی که مربوط به متقاضی است به ذینفع یا به حواله کرد او پرداخت کند.

ضمانتنامه های بانکی تعهد قراردادی میان بانک و مشتری هستند اغلب در معاملات تجاری و هم در معاملات شخصی مورد استفاده قرار می گیرند ضمانت نامه های بانکی به منظور تسهیل تجارت و رونق کسب و کارها شرایطی را ایجاد میکنند تا معامله کنندگان در فضای امن تری و با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به معامله و انعقاد قرارداد نمایند.

صدور ضمانت نامه ها مانند سایر تسهیلات بانکی در نظام بانکی ایران اهمیت زیادی دارد لذا اعتبارسنجی مشتری از پیش نیازهای اصلی و مهم صدور ضمانت نامه هاست.

درخواست صدور ضمانت نامه از طرف مشتری بانک انجام می شود (ضمانت خواه) و مبنای آن قراردادی است که بین ضمانت خواه و ذینفع ضمانت نامه منعقد شده است.

بانک در واقع با صدور ضمانتنامه بانکی متعهد می شود که اگر مشتری بانک به تعهدات قراردادی خود در موعد معین عمل نکند با اعلام ذینفع وجه الضمان یا مبلغ مقرر در ضمانت نامه را در وجه ذینفع پرداخت کند.

توجه داشته باشید ضمانت نامه های بانکی غیرقابل انتقال هستند و فقط توسط ذینفع که در ضمانت نامه مشخص شده قابل استفاده می باشند.

شرایط صدور ضمانتنامه بانکی

برای صدور ضمانتنامه بانکی مسلماً بانک شرایط خاصی برای متقاضیان در نظر میگیرد مشتری که متقاضی دریافت ضمانتنامه است باید مطابق مقررات بانکی وثیقه یا وثایق متعددی را که با توجه به توان پرداختش تعیین می شود به بانک ارائه دهد به عنوان مثال در زیر به بیان این وثیقه ها می پردازیم:

وجه نقد یا طلا یا اسناد خزانه یا اوراق قرضه دولتی و اوراق مشارکت منتشره بر اساس مجوز بانک مرکزی یا سپرده سرمایه گذاری مدت دار یا حساب های پس انداز قرض الحسنه نزد بانک یا گواهی های سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یا اوراق قرض الحسنه یا حساب های ارزی یا حساب سرمایه گذاری مدت دار متقاضی نزد سایر بانکها.

تضمین بانکها یا موسسات اعتباری غیربانکی معتبر خارجی.

 سفته با ضمانت قابل قبول بانک، اموال غیرمنقول، برگ وثیقه ی انبارهای عمومی مربوط به کالا، سهام شرکت هایی که در بورس پذیرفته شده باشند، کشتی و هواپیما.

انواع ضمانتنامه

1-1- ضمانتنامه شرکت در مناقصه و مزایده:

سازمانها و دستگاههای دولتی و عمومی در مناقصه و مزایده های منتشره، به منظور جلوگیری از انصراف برنده مناقصه یا مزایده از امضای قرارداد، از شرکت کنندگان درخواست ارائه ضمانتنامه فوق به همراه پیشنهادات را می نماید.

2-1- ضمانتنامه حسن انجام تعهد :

این ضمانتنامه، اجرای صحیح مفاد قرارداد توسط پیمانکار را در مقابل کارفرما تضمین می نماید.

3-1- ضمانتنامه پیش پرداخت :

به منظور ضمانت وجوهی که پس از امضاء قرارداد در اجرای پروژه طبق ضوابط مشخص از طرف کارفرما به پیمانکار پرداخت می گردد، این ضمانتنامه اخذ می شود.

4- 1- ضمانتنامه استرداد کسور وجه الضمان :

ضمانتنامه ای است که به موجب آن وجوه مکسوره از صورت وضعیت پیمانکاران جهت حسن انجام کار، با اخذ ضمانتنامه بانکی در اختیار پیمانکار قرار می گیرد.

5- 1- ضمانتنامه های مشروط :

در مواقعیڪه اخذ سپرده نقدی توسط بانک به عنوان وثیقه از پیمانکاران و متقاضیان جهت صدور ضمانتنامه موکول به پیش پرداخت کارفرما به پیمانکار می شود، این ضمانتنامه صادر می گردد.

 6-1- ضمانتنامه تعهد پرداخت :

عموماً برای تضمین تقسیط بدهی های مالیاتی، بیمه ای، عوارض دولت و یا بدهی های مورد اختلاف اشخاص در محاکمه قضایی این ضمانتنامه صادر می شود.

 7-1- ضمانتنامه های گمرکی

 1-7-1- ضمانتنامه پرداخت عوارض گمرکی :

به منظور ترخیص کالا قبل از پرداخت سود و عوارض گمرکی و تعویق واریز بدهی گمرکی این ضمانتنامه از جانب گمرک درخواست می شود.

2-7-1- ضمانتنامه ترخیص کالا :

برای ورود موقت کالا و یا ماشین آلات به کشور ( جهت نمایشگاههای تجاری و غیره ) با تودیع 3-3-7-1- ضمانتنامه ای معتبر معادل مبلغ سود بازرگانی و عوارض گمرکی، کالای مزبور بدون پرداخت وجهی برای مدت مورد قبولی وارد کشور می شود.

3-7-1- ضمانتنامه ترانزیت کالا :

به منظور ترانزیت کالا از مرز گمرکی، متناسب با سود و عوارض گمرکی صادر می شود.

 5-7-1- ضمانتنامه پاساوان کالا :

به لحاظ عدم امکان نگهداری کالا در گمرک ( به دلیل فاسد شدن کالا و یا سایر مشکلات ) متناسب با سود وعوارض گمرکی جهت ترخیص کالا اینگونه ضمانتنامه صادر می شود.

 8- 1- ضمانتنامه شخص ثالث:

در مواردی که متقاضی ضامن شخص دیگری می شود، این ضمانتنامه صادر می گردد.

درباره ضمانت نامه های بانکی چه می دانید؟

 2- انواع وثایق قابل قبول برای صدور ضمانت نامه

در قبال وجه نقد: اموال غیر منقول ( 10 درصد نقد )

در قبال سفته: تضمین حساب پس انداز بانک قرض الحسنه مهر ایران

اوراق مشارکت منتشره بر اساس مجوز بانک مرکزی ( 10 درصد نقد)

تضمین بانکها یا موسسات اعتباری داخلی یا معتبر خارجی

صدرو ضمانتنامه در قبال اوراق قرضه و سهام شرکتهایی که در بورس پذیرفته شده باشند.

 3- مراحل صدور ضمانتنامه

مراجعه مشتریان بانکها و ارائه درخواست صدور ضمانتنامه به بانک عامل :

مشتری ( اعم از شخصیت حقیقی یا حقوقی ) با مراجعه به یکی از بانکهای کشور درخواست صدور ضمانتنامه می نماید. بانک با تشخیص صحیح موضوع ضمانتنامه و درخواست مشتری منطبق با ضوابط و مقررات، فرم تقاضای صدور ضمانتنامه را جهت تکمیل و امضاء به مشتری ارائه نماید.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده

1_پرسشنامه اعتباری : شامل اطلاعاتی در خصوص فعالیت تجاری متقاضی، دارائی ها، بدهی ها ، بانکهای طرف مراوده او و همچنین سوابق اعتباری ایشان نزد سایر موسسات مالی و اعتباری که صرفاً توسط ضمانتخواه ( مضمون عنه ) تکمیل و امضاء خواهد شد.
2_فرم مشخصات شناسایی مشتریانی که توسط ضمانتخواه ( مضمون عنه ) تکمیل و امضاء خواهد شد.
3_تصویر شناسنامه و کارت ملی ضمانتخواه و تطبیق آنها با اصل کارت و شناسنامه.
4_تصویر جواز فعالیت تجاری ، مدارک مالکیت یا قرارداد مرتبط به محل فعالیت تجاری ضمانتخواه. ( مضمون عنه )
5_در خصوص اشخاص حقوقی مدارک مورد نیاز شامل ( اصل روزنامه رسمی، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ثبتی شرکت ، شرکت نامه ، اساسنامه ، مشخصات هیات مدیره و مدیریت عامل شرکت ( همراه با کپی شناسنامه آنها ).
6_در مورد اشخاص حقوقی حداقل صورتهای مالی دو دوره فعالیت یا تراز نامه آخرین حسابهای شرکت مورد لزوم می باشد . ( این صورت ها می بایست به تایید و امضاء مسئولین مجاز شرکت برسد)
7_اخذ استعلامهای مورد نیاز از مراجع ذیصلاح.

معایب ضمانتنامه ها بانکی

برخی اشخاص که آمادگی و مهارت کار دارند ولی برای تضمین و اثبات اعتبار کاری خود پشتوانه ای ندارند و از شرط ارایه وثیقه برای دریافت ضمانت نامه هم برخوردار نیستند مسلما برای انعقاد قرارداد کار با دیگران به مشکل برمی خورند.و به نوعی از کسب و کاری که در آن تخصص دارند محروم می شوند.

مزایای ضمانتنامه های بانکی

بهره مندی از ضمانتنامههای بانکی موجب رشد کسب و کارها افزایش معاملات تجاری و افزایش کارآفرینی می شود. ضمانت نامههای بانکی اعتبار متقاضی و قرارداد را افزایش میدهد و اشخاص با اطمینان بیشتری میل به انعقاد قرارداد ها و انجام معاملات پیدا می کنند که نتیجه آن رشد اقتصاد کشور است مهمترین مزیت ضمانتنامههای بانکی ایجاد شرایط ویژه و اعتبار بخشی به شرکتها و مشاغل کوچک است به عبارتی بانک مانند یک شریک تجاری در کنار صاحب کسب و کار برای ذینفع اطمینان و امنیت در معامله را ایجاد می نماید.

استعلام اصالت ضمانتنامه بانکی

افرادی که ضمانت نامه های بانک ملی ایران به آنها ارائه می شود می توانند جهت استعلام و اطمینان از صحت و اصالت آن از طریق مراجعه به سایت بانک اسکن و با تکمیل موارد خواسته شده، اطلاعات لازم را کسب کنند.

ابطال ضمانت نامه با توجه به چه شرایطی امکانپذیر است؟

1. به موجب اعلام کتبی ذینفع ضمانت نامه مبنی بر ابطال و استرداد اصل مدارک ضمانت نامه
2. واقع شدن (خاتمه اعتبار) اعم از وقوع رویداد یا فرارسیدن تاریخ سررسید ضمانت نامه
3. هنگامی که در اثر صدور (اصلاحیه های کاهش وجه ضمانت نامه) وجه ضمانت نامه به صفر برسد.
4. هنگامی که وجه ضمانت نامه در اثر پرداخت به صفر برسد.

ضمانت نامه بخش دولتی

  • ضمانت نامه شرکت در فرایند ارجاع کار (تضمینی است که اشخاص برای اثبات قصد و حداقلی از توان خود، به کارفرما می سپارند تا کارفرما آنان را در مراحل بعدی فرایند ارجاع کار شرکت دهد.)
  • ضمانت نامه انجام تعهدات (تضمینی است که اشخاص پس از فرایند ارجاع و انتخاب شدن برای معامله، به منظور اثبات پابندی به انجام تعهدات خود باید قبل از انعقاد قرارداد به کارفرما بسپارند.)
  • ضمانت نامه پیش پرداخت (تضمینی است که اشخاص پس از انعقاد قرارداد در قبال دریافت پیش پرداخت براساس اسناد ارجاع کار به کارفرما می سپارند.)
  • ضمانت نامه استرداد کسور حسن انجام کار(تضمینی است که اشخاص در قبال آزادسازی سپرده حسن اجرای کار به کارفرما می سپارند.)

اشخاص حقیقی جهت صدور ضمانت نامه به چه مدارکی نیاز دارند؟

  • درخواست ضمانت خواه با درج تمامی شرایط
  • مدارک شناسایی و مستندات مربوط به وضعیت شغلی و فعالیت اعتباری متقاضی
  • ارائه گواهی مالیاتی موضوع تبصره یک ماده 186 قانون مالیات های مستقیم (با توجه به مبلغ ضمانت نامه)
  • وثایق و تضمینات پیشنهادی
  • ارائه قرارداد پایه

اشخاص حقوقی جهت صدور ضمانت نامه به چه مدارکی نیاز دارند؟

  • کد اقتصادی و شناسه ملی شرکت
  • اساس نامه شرکت
  • روزنامه رسمی مربوط به آخرین تغییرات شرکت
  • عکس و کپی تمامی صفحات شناسنامه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت
  • مدارک شناسایی مدیران و صاحبان امضاء مجاز
  • صورت های مالی حسابرسی شده سه سال اخیر شرکت
  • ارائه گواهی مالیاتی موضوع تبصره یک ماده 186 قانون مالیات های مستقیم (با توجه به مبلغ ضمانت نامه)
  • وثایق پیشنهادی
  • مستندات فعالیت شرکت (پروانه بهره برداری کارت بازرگانی پروانه فعالیت صنفی و...)
  • منبع
  • لینکدین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید