امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 262966
۸۰۱۵۷
۱
۰
نسخه چاپی
محمد حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور

چوگان ایران و کمانچه آذرماه ثبت نهایی می‌شود

دو پرونده پیشنهادی «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه» به ثبت نهایی یونسکو می رسد.

چوگان ایران و کمانچه آذرماه ثبت نهایی می‌شود

به گزارش حقوق نیوز  محمد حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور از ثبت نهایی بازی چوگان و هنر ساختن و نواختن کمانچه ایران در آذرماه توسط یونسکو خبر داد. وی پنجشنبه 18 آبان با اعلام این مطلب گفت: در این اجلاس 35 پرونده که در فهرست معرف قرار گرفته مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرد. با ارزیابی فنی صورت گرفته اخیر 22 پرونده مورد تأیید و 13 پرونده رد شده است.

او با اشاره به تأیید دو پرونده ایران در این فهرست گفت: دو سال گذشته پرونده چوگان روی اسب قره‌باغ از سوی کشور آذربایجان در فهرست ناملموس قرار گرفت. در حالی‌که پرونده پیشنهادی ایران با عنوان چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی، ملی و فرهنگی مشترک در حوزه فرهنگ ایرانی است.

معاون فرهنگی کشور با تأکید بر اینکه  ثبت چوگان می‌تواند باعث توجه و آگاهی بیشتر جوامع شهرنشین به ارتباط میان انسان، هنر، طبیعت و حیوانات در جوامع بومی شود، قدمت بازی چوگان را بالغ  بر ۲۰۰۰ سال عنوان کرد و گفت: «این بازی ابتدا در میان عشایر رواج داشته و سپس به  مرور زمان به دلیل کارکردهای فرهنگی اجتماعی نهفته در آن، عمومیت یافته است.»

به گفته او پرونده نامزدی ثبت جهانی چوگان فروردین ماه سال گذشته با حمایت مسئولان مرتبط با این ورزش به دبیرخانه  کمیته میراث ناملموس  یونسکو ارسال شد تا پس از بررسی و ارزیابی در سال ۲۰۱۷ در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح شود.

طالبیان اظهار کرد: «در اجلاس آذرماه میراث ناملموس 11 گزارش دوره‌ای از جمله گزارشی از میراث ناملموس ایران و 12 گزارش از میراث ناملموس در خطر با گزارشی از لنج‌سازی در ایران و نقالی مطرح خواهد شد.»

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به بررسی فهرست میراث‌‌های در خطر نیز اشاره کرد و گفت: «در ارزیابی صورت گرفته سه پرونده در خطر پیشنهادی کشورهای مراکش، ترکیه و امارات مورد تایید قرار گرفته و پرونده‌های مغولستان، کلمبیا و ونزوئلا رد شده است.»

او بررسی یک مورد برای خروج از فهرست، 3 تقاضا برای کمک بین‌المللی و چهار پیشنهاد برای بهترین عملکرد پاسدارانه را از دیگر برنامه‌های اجلاس عنوان کرد و گفت: «در فهرست بهترین رویه پاسدارانه تقاضای دو کشور بلغارستان و ازبکستان مورد تأیید و بلژیک و مصر رد شده است.»

ایران با دو پرونده «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و  موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه- یک آلات موسیقی زهی» به همراه  کشورهای آذربایجان، ارمنستان، اسلواکی، اسلونی، آلمان، ایتالیا، بنگلادش، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، پرو، پرتقال، قرقیزستان، قزاقستان، سوئیس، صربستان، موریتیوس، ویتنام، هند و  یونان شرکت خواهند داشت.

دوازدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو از 4 تا 9 دسامبر (13 تا 18 آذرماه) در جزیره آتشفشانی ججو واقع در منتهی الیه جنوب شرقی جمهوری کره که سال 2007 در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده بود برگزار خواهد شد.

کمیته تصمیم‌گیرنده با 24 عضو از کشورهای افغانستان، الجزایر، ارمنستان، اتریش، اتیوپی، بلغارستان، زامبیا، ترکیه، جمهوری کره، ساحل عاج، سنگال، سن لوییس، گواتمالا، کنگو، کوبا، قبرس، مجارستان، فلسطین، فیلیپین، لبنان، جزیره موریتیوس و مغولستان است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید