امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278251
۳۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه باتری موبایل خود را کالیبره کنیم؟ | کالیبره کردن یعنی چه؟

شاید شما هم با دیر شارژ شدن یا شارژ نشدن گوشی موبایل و تبلت خود مواجه شده اید! باتری گوشی یا تبلت شما عملکرد جالبی ندارد و فکر می کنید شارژ دستگاهتان خیلی زود خالی می شود. شارژر، کابل و حتی پورت شارژ خود را بررسی کرده اید و از سلامت آن اطمینان دارید اما همچنان مشکل وجود دارد. شاید مشکل از اشتباه نشان دادن میزان شارژ گوشی موبایل یا تبلت شماست! برای رفع این مشکل شما می بایست باتری گوشی یا تبلت خود را اصطلاحا کالیبره کنید!

کالیبره کردن باتری گوشی

کالیبره کردن باتری به زبان خیلی ساده یعنی سیستم عامل گوشی موبایل و تبلت در خواندن اطلاعات موبوط به شارژ باتری دچار مشکل می شود بطوری که  مثلا بر روی صفحه گوشیتان 100 درصد شارژ را مشاهده می کنید در حالی که شارژ واقعی باتری برابر با 80 درصد است که با ترفند هایی که در ادامه خواهیم گفت به رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

شاید شما هم با دیر شارژ شدن یا شارژ نشدن گوشی موبایل و تبلت خود مواجه شده اید! باتری گوشی یا تبلت شما عملکرد جالبی ندارد و فکر می کنید شارژ دستگاهتان خیلی زود خالی می شود. شارژر، کابل و حتی پورت شارژ خود را بررسی کرده اید و از سلامت آن اطمینان دارید اما همچنان مشکل وجود دارد. شاید مشکل از اشتباه نشان دادن میزان شارژ گوشی موبایل یا تبلت شماست! برای رفع این مشکل شما می بایست باتری گوشی یا تبلت خود را اصطلاحا کالیبره کنید!

اگر دوست دارید بدانید کالیبره کردن چیست و چطور می توانید باتری گوشی یا تبلت خود را کالیبره کنید در ادامه با جانبی همراه باشید.

کالیبره کردن باتری چیست؟

امروزه در اکثر تبلت ها و گوشی های موبایل از باتری های لیتیون یونی استفاده شده است. هرچقدر که از عمر باتری شما میگذرد، از توان نگهداری شارژ باتری نیز کاسته می شود. هرچند، گوشی شما این موضوع را نشان نمیدهد.

هنگامی که بین مقدار باتری واقعی شما و میزانی که نرم افزار گوشی نشان میدهد اختلاف وجود داشته باشد، نتایج گیج کننده ای را مشاهده خواهید کرد. باتری ها دارای ظرفیت مشخص هستند که ممکن است بارها شارژ و دشارژ شوند.

مثلا باتری 2500 میلی آمپری را در نظر بگیرید که ممکن است بعد از 200 مرتبه شارژ 100 میلی آمپر از ظرفیت خود را از دست بدهد که متاسفانه این مسئله قابل حل کردن نیست و بهتر است اصلا نگران این مسئله هم نباشید چون افت ظرفیت ایجاد شده بسیار نامحسوس خواهد بود.

موضوع مهم و حائز اهمیت این است که نحوه نمایش شارژ باتری به درستی صورت گیرد که این نمایش از سوی سیستم عامل گوشی صورت می گیرد. در سیستم عامل اندروید فایلی در حافظه وحود دارد که ظرفیت باتری و بسیاری دیگر از اطلاعات مربوط به باتری را در قالب یک فابل ذخیره می کند.

به زبان خیلی ساده باید بگوییم که سیستم عامل اندروید در خواندن اطلاعات موبوط به شارژ باتری دجار مشکل می شود بطوری که  مثلا بر روی صفحه گوشیتان 100 درصد شارژ را مشاهده می کنید در حالی که شارژ واقعی باتری برابر با 80 درصد است و زمانی متوجه این موضوع می شوید که در مدت زمان کوتاهی درصد نمایش باتری به شدت افت می کند و اصطلاحا باتری خیلی زود خالی میشود.

کالیبره کردن گوشی

آموزش کالیبره کردن باتری گوشی موبایل و تبلت

در سیستم عامل اندروید قابلیتی به نام وضعیت باتری یا Battery Stats وجود دارد که باتری را در وضعیت شارژ و یا خالی بودن ردیابی می کند. در بعضی از مواقع این بخش دچار مشکل شده و به درستی کار نمی کند و اطلاعات غیر واقعی را نمایش می دهد و همین امر باعث می شود که اطلاعات اشتباه  را بر روی دستگاه خود مشاهده کنید مثلا وقتی باتری گوشی شما 10 یا 12 درصد شارژ دارد خاموش می شود! کالیبره کردن باتری در اندروید یعنی تنظیم مجدد سیستم عامل اندروید تا اطلاعات صحیح را به نمایش بگذارد.

دو روش عمده برای کالیبره کردن گوشی موبایل وجود دارد. روش اول معمولا در تمام شرایط کاربرد دارد اما روش دوم تنها در زمانی قابل پیاده سازی است که سیستم عامل گوشی شما اندروید باشد و روت شده باشد.

• کالیبره کردن باتری گوشی‌ها بدون نیاز به روت

در اولین گام شارژ گوشی خود را به اتمام برسانید بطوری که گوشی خاموش شود. چند دقیقه صبر کنید و گوشی را روشن کنید و از آن استفاده کنید تا دوباره خاموش شود. در همان وضعیت خاموش گوشی را به شارژ بزنید (یا اگر گوشی پس از اتصال به شارژ روشن شد آنرا خاموش کنید) و اجازه دهید گوشی در همان وضعیت خاموش به شارژ 100 در صد برسد و گوشی را از شارژر جدا کرده و روشن کنید زمانی که گوشی روشن شد در صد شارژ باتری را بررسی کنید اگر کمتر از 100 درصد بود شارژر را وصل کنید و اجازه دهید شارژ به 100 در صد برسد. پس از شارژ کامل شارژر را جدا کنید و گوشی را Restart  کنید. پس از راه اندازی مجدد گوشی اگر شارژ باتری کمتر از 100 در صد بود مجدد عمل شارژ را انجام دهید و گرنه صرف نظر کنید. عمل شارژ را بارها تکرار کنید تا شارژ به 100 درصد برسد.

این روش ممکن است کمی گیج کننده باشد اما روشی کارامد برای کالیبره کردن باتری گوشی و تبلت به حساب می آید.

• کالیبره کردن باتری گوشی‌های روت شده

مراحل کالیبراسون در دستگاه های روت شده تقریبا مشابه روش اول است و شما باید مانند روش فوق عمل کنید و پس از آن اپلیکیشن Battery Calibration را دانلود کرده و قبل از اجرای آن از 100 درصد بودن باتری خود اطمینان حاصل کنید. به سرعت نرم افزار را اجرا کنید و روی Battery Calibration فشار دهید.

پس از کالیبره شدن باتری از گوشی یا تبلت خود استفاده کنید تا شارژ دستگاه بطور کامل تخلیه شود و گوشی خاموش شود. در همان حالت خاموش گوشی را به شارژ بزنید تا زمانی گوشی به طور کامل شارژ شود. مراحل کالیبراسون به اتمام رسیده و می توانید از گوشی خود استفاده نمایید.

کالیبره کردن باتری گوشی

چگونه متوجه خرابی باتری گوشی شویم؟

قبل از هر چیز باید فهمید که چرا عملکرد باتری گوشی مویایل کاهش یافته است. اگر وضعیت باتری سالم به نظر میرسد یعنی برامدگی یا شکل حالت خرابی در آن دیده نمی شود تعویض باتری را به مرحله آخر موکول کنید و قبل از آن بهتر است که باتری گوشی را کالیبره کنید.

قبل از هر چیز اگر باتری گوشی موبایل یا تبلت شما قابل جدا کردن است آن را جدا کرده و بیرون آورید و با دقت وضعیت ظاهری آن را بررسی کنید. مواردی اعم از برامدگی و تورم یا سوراخ شدن و نشتی نشان از خرابی باتری هستند.

در برخی از مدل های گوشی و تبلت ها باتری قابل جدا شدن نیستند و اما با کمی دقت می توان فهمید که باتری خراب شده یا سالم است. بطور مثال اگر باتری باد کرده یا متورم شده باشد ممکن است به صفحه نمایش و یا به درب پشت دستگاه فشار آورده باشد و بر اثر این فشار صفحه جلو وپشت دستگاه از هم جدا شده باشه. بر روی یک سطح صاف مثل شیشه می توان برامدگی را با چرخاندن دستگاه یا تراز بودن صفحه و پشت گوشی تغییرات ظاهری را که بر اثر خرابی باتری رخ می دهد، مشاهده کنید.

در صورتی که آثار خرابی باتری روی دستگاه و باتری دیده نمی شود و حدث می زنید باتری سالم است بهتر از از کالیبره کردن کمک بگیرید یا اینکه اگر به تازگی گوشی خود را بروز رسانی کرده اید، و باتری شما سریع خالی می شود، بهتر است حافظه Cache گوشی خود را خالی کنید. چنانچه آثار خرابی باتری کاملا مشهود است می توانید باتری موبایل خود را تعویض کنید.

* دقت داشته باشید اگر مشکلی در زمان شارژ وجود دارد آداپتور شارژ، کابل شارژ و درگاه شارژ را بررسی کنید و از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید.

راهکار ساده برای طول عمر و عملکرد بهتر باتری بهتر وجود دارد که باتری گوشی موبایل و تبلت را در زمان مناسب یعنی قبل از اینکه شارژ باتری کاملا به پایان برسد شارژ کنید.

اگر شما هم برای حل مشکل شارژ نشدن و یا عدم نمایش واقعی درصد شارژ باتری از روش هایی برای کالیبره کردن گوشی موبایل و تبلت استفاده کرده اید، تجربه خود را در انتها در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

کالیبره ککردن باتری گوشی

چطور بفهمیم گوشی نیاز به کالیبره دارد؟

گاهی اوقات شارژ گوشی به یک حد که می رسد، با سرعت زیادی کم می شود و گوشی خاموش می شود. اگر شارژ گوشی تا 20 یا 15 درصد می رسد و ناگهان خاموش می شود، به این معنی است که ظرفیت قسمتی از باتری از بین رفته و گوشی نیاز به کالیبره دارد.

برای کالیبره کردن، باید گوشی روت شود؟

 کالیبره کردن باتری گوشی، ربطی به روت بودن یا نبودن موبایل ندارد. تنها روش های کالیبره برای گوشی روت شده و روت نشده متفاوت است.

  • منبع
  • جانبی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید