امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279947
۲۲۱۳
۱
۰
نسخه چاپی

جاه طلبی چیست؟ | چگونه جاه طلب تر باشیم

جاه طلبی چیست؟ | چگونه جاه طلب تر باشیم

جاه طلبی میل شدید برای رسیدن به چیزی یا رسیدن به یک هدف شخصی یا انجام کاری است.

فردی که جاه طلب است انگیزه ای درونی دارد که به او انگیزه می دهد تا برای موفقیت تلاش کند. افرادی که این ویژگی را دارند نسبت به بقیه افراد جامعه اعتقاد قوی تری به خود دارند.

جاه طلبی میل به دستیابی به چیزی یا موفقیت همراه با انگیزه، عزم و انگیزه درونی نیز تعریف شده است. جاه طلبی کسانی را توصیف می کند که بر اساس میل درونی خود و اعتقادشان به خودشان به موفقیت می رسند.

داشتن جاه طلبی بخش بزرگی از احساس مصمم بودن برای تلاش در جهت رویاها و خواسته های خود است. می تواند به شما کمک کند با انگیزه و تمرکز بر آنچه می خواهید آن به دست آورید.

جاه طلبی چیست؟

جاه طلبی زمانی است که میل و اراده برای دستیابی به چیزهای بزرگ دارید. افراد جاه طلب برای موفقیت در زندگی کاری و شخصی خود از تلاش و تمرکز استفاده می کنند. آنها یک انگیزه درونی دارند که به آنها کمک می کند هنگام کار برای رسیدن به اهداف خود با انگیزه باقی بمانند.

ریشه شناسی جاه طلبی

ریشه شناسی مطالعه تاریخ یا کلمات است، به عنوان مثال، از کجا آمده اند، و چگونه معانی و ساختار آنها در طول زمان تکامل یافته است.

بر اساس دیکشنری آنلاین ریشه شناسی، این اصطلاح برای اولین بار در اواسط قرن چهاردهم در جزایر بریتانیا در زبان انگلیسی ظاهر شد. در آن زمان به معنای میل یا میل بیش از حد به ترجیح یا افتخار بود. این کلمه از کلمه فرانسوی قدیمی Ambicion گرفته شده است که از کلمه لاتین Ambitionem (اسمی Ambitio) به معنای دور زدن مخصوصاً برای کسب رای گرفته شده است.

در روزهای اولیه، این اصطلاح انگلیسی معنایی تحقیرآمیز داشت و با غرور، غرور و تکبر دسته بندی می شد. تا قرن شانزدهم بود که معنای مدرن خود را پیدا کرد.

جاه طلبی مادی

بیشتر مردم دوست دارند پول بیشتری داشته باشند. ما معتقدیم که پول زندگی را آسان تر می کند. اگر وضع مالی خوبی داشته باشیم، پرداخت صورت‌حساب‌ها، خرید چیزهایی که نیاز داریم و می‌خواهیم، و رفتن به تعطیلات به مکان‌های زیبا آسان‌تر است.

برخی از مردم بر این باورند که کسانی که دغدغه مالی یا مشکلی مالی ندارند، شاد بودن را آسان‌تر به دست می آورند. آنها آزادی بیشتر، استرس کمتر و زمان شخصی بیشتری نسبت به همتایان کم برخوردار خود دارند.

با این حال، اگر از 1000 نفر بپرسید که جاه‌طلبی شماره یک آنها در زندگی چیست، تعداد کمی از افراد به سادگی می‌گویند "ثروتمند بودن".

جاه طلبی شغلی

کسی که در حال تحصیل در رشته پزشکی است ممکن است بگوید که جاه طلبی اوا این است که یک جراح خوب یا شاید بهترین جراح، متخصص غدد، محقق  یا غیره باشد. فردی که می خواهد به بالای نردبان شغلی خود برسد، جاه طلبی زیادی دارد.

این جاه طلبی در همه زمینه ها مانند نیروی پلیس، ارتش، تجارت، علم، سیاست، بازیگری، موسیقی و تجارت نمایشی وجود دارند.

جاه طلبی ورزشی

یک ورزشکار حرفه ای ممکن است روزی آرزوی کسب مدال طلا در المپیک را داشته باشد. بازیکنان حرفه ای فوتبال احتمالاً زمانی که برای تیم ملی خود یا باشگاهی برتر مانند بارسلونا، بایرن مونیخ، منچستریونایتد یا یوونتوس انتخاب می شوند، اوج حرفه خود را می بینند.

اگرچه افراد بلندپرواز ممکن است اهداف متفاوتی داشته باشند، اما همه آنها وجه اشتراک دارند. آنها تمایل دارند در جایی که رقابت شدید وجود دارد رشد کنند.

چرا جاه طلبی مهم است؟

جاه طلبی بخش مهمی از دستیابی به آنچه در زندگی می خواهید است. دستیابی به بسیاری از اهداف باارزش نیازمند کار سخت و عزم است، بنابراین جاه طلبی می تواند به شما کمک کند تا زمانی که برای رسیدن به آنها تلاش می کنید انگیزه خود را حفظ کنید. با جاه طلبی، می توانید شروع به دیدن چشم انداز خود کنید و بفهمید که چگونه می خواهید آن را به واقعیت تبدیل کنید.

چگونه جاه طلب باشیم

در اینجا چند مرحله برای جاه طلبی بیشتر وجود دارد:

1- با خودتان رقابت کنید

به جای تمرکز بر دستاوردهای دیگران، روی بهبود زندگی و شغل خود تمرکز کنید. بزرگترین رقیب شما باید خودتان باشید. با یافتن راه‌های جدید برای به چالش کشیدن خود و بهبود تلاش خود، رقابت کنید. وقتی به جای مقایسه خود با دیگران، روی اهداف و دستاوردهای خود تمرکز می کنید، ممکن است برای شما آسان تر باشد که مثبت و با انگیزه بمانید.

2. اطراف خود را با افراد جاه طلب محاصره کنید

وقتی خود را با افراد جاه طلب احاطه می کنید، ممکن است انگیزه بیشتری برای خود ایجاد کنید. بدانید چه عادات و فرآیندهای فکری به آنها کمک می کند تا اینقدر جاه طلب باشند. از طریق شبکه سازی یا با یافتن یک مربی به دنبال پشتیبانی باشید. هنگام انتخاب یک مربی، فردی را پیدا کنید که همان جایی است که می خواهید باشید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا به سمت این مکان حرکت کنید.

3. به طور مداوم اهداف تعیین کنید

به محض اینکه به یکی از اهداف خود رسیدید، آن را با یک هدف جدید جایگزین کنید. به این ترتیب، شما دائماً در حال تلاش برای بهبود خود هستید.

هنگام تعیین اهداف، از روش زیر پیروی کنید:

  • خاص: برای برنامه ریزی مؤثرتر، هر هدف را محدود کنید.
  • قابل اندازه گیری: راه هایی را بیابید که می خواهید پیشرفت و موفقیت خود را اندازه گیری کنید.
  • دست یافتنی: اهداف بلندپروازانه و در عین حال واقع بینانه ای را انتخاب کنید که می توانید به آنها برسید.
  • مرتبط: اهدافی را تعیین کنید که با ارزش ها و اهداف بلند مدت شما همسو باشد.
  • بر اساس زمان: تاریخ پایانی را برای هدف خود انتخاب کنید تا انگیزه خود را حفظ کنید.

4. ریسک های هیجان انگیز را بپذیرید

جاه طلب بودن به معنای ریسک کردن است. یاد بگیرید که برای رسیدن به رویاهایتان روی خودتان شرط بندی کنید. به خود فرصتی برای کشف فرصت های جدید بدهید. حتی اگر در طول مسیر چند اشتباه مرتکب شوید، این می تواند به عنوان بخش مهمی از فرآیند یادگیری باشد. هنگامی که شروع به اقدام می کنید، می توانید تغییرات واقعی را در زندگی خود مشاهده کنید.

5. تخیل خود را در آغوش بگیرید

هنگام رویارویی با چالش ها، از تخیل خود برای فرار به حالت ذهنی مثبت تر استفاده کنید. به همه احتمالات آینده خود فکر کنید و فکر کنید که چگونه گذراندن کار سخت اکنون می تواند به روزهای بهتر منجر شود. تخیل نیز ابزاری موثر در ایجاد اهداف شماست. شما همیشه می توانید با اهداف بزرگ شروع کنید و سپس آنها را کاهش دهید تا واقع بینانه تر باشید. کم کم حتی می توانید برای اهداف بلندپروازانه تلاش کنید.

نکاتی برای جاه طلبی بیشتر

این نکات را دنبال کنید تا در زندگی جاه طلب تر و موفق تر شوید:

برای اهداف خود وقت بگذارید

به جای اینکه فکر کنید "بعدا این کار را انجام خواهم داد" زمانی را برای رسیدن به اهداف خود پیدا کنید. انتظار برای شروع یک لحظه عالی ممکن است مانع پیشرفت شما شود، بنابراین بهتر است همین الان شروع کنید. زمانی که اهداف خود را برنامه ریزی می کنید، بفهمید که چه زمانی برای آنها وقت بگذارید. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک ماراتن بدوید، ممکن است لازم باشد برای تمرین زودتر از خواب بیدار شوید.

روی مثبت اندیشی کار کنید

یافتن راه‌هایی برای تغییر ذهنیت مثبت می‌تواند به شما کمک کند بر انگیزه درونی خود متمرکز بمانید. استفاده از خود تائیدیه های مثبت یک راه عالی برای تقویت روحیه و اعتماد به نفس شماست. وقتی این عبارات را هر روز با خود تکرار می کنید، ممکن است متوجه شوید که آنها را باور کرده و آنها را در زندگی روزمره خود وارد می کنید. در اینجا چند مورد است که می توانید استفاده کنید:

  • من توانمندم
  • من می توانم به چیزهای بزرگ برسم.
  • من با استعداد هستم.
  • اجازه دارم احساس خوشبختی کنم.
  • من در حال ایجاد یک تغییر مثبت در این دنیا هستم.

تغییر به یک طرز فکر فراوانی

طرز فکر فراوانی زمانی است که روی چیزهای خوبی که دارید تمرکز کنید. وقتی به این روش فکر می کنید، احساس می کنید که چیزهای زیادی برای دستیابی و بهبود وجود دارد. این طرز تفکر همچنین می‌تواند موفقیت‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از آنچه که برای آن تلاش می‌کنند حمایت کند. این به شما اجازه می دهد تا اهداف بزرگتری ایجاد کنید و احساس آزادی کنید تا چیزهای جدید را امتحان کنید.

به دستاوردهای قبلی خود فکر کنید

اگر جاه‌طلبی‌تان همیشه ضعیف است، در مورد همه چیزهایی که تاکنون به دست آورده‌اید فکر کنید. این می تواند به شما کمک کند به خود یادآوری کنید که قادر به انجام اهداف خود بوده اید و می توانید به این کار ادامه دهید. اشکالی ندارد که هر چند وقت یکبار از جاه طلبی خود فاصله بگیرید، اما مهم است که راه هایی برای بازگشت به این عادت های مثبت پیدا کنید.

راه هایی برای با انگیزه ماندن پیدا کنید

هر فردی راه های متفاوتی برای حفظ انگیزه دارد. در اینجا چند ایده برای بهبود انگیزه شما برای شروع وجود دارد:

  • یک سیستم پاداش شخصی ایجاد کنید.
  • از همسالان خود برای بازخورد بخواهید.
  • هدف خود را به خود یادآوری کنید.
  • یاد بگیرید هنگام کار برای رسیدن به اهداف خود صبور باشید.
  • عادات سالم مانند ورزش کردن، خوب غذا خوردن و خواب کافی را بپذیرید.
  • هر لحظه را به عنوان فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید ببینید.
  • به یک پادکست یا آهنگ انگیزشی گوش دهید.
  • به یک کار جالب تر بروید.
  • با افرادی که اهداف مشابهی دارند ارتباط برقرار کنید.
  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید