امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273918
۵۴۹
۱
۰
نسخه چاپی
وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد

چگونگی بازگشایی مدارس در 15 مهر

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه، همه مدارس کشور از ۱۵ شهریورماه جاری با رعایت شدیدترین پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند، گفت: فاصله دانش آموزان حداقل یک متر و زمان کلاس‌های درسی نیز حداکثر ۳۵ دقیقه خواهد بود

چگونگی بازگشایی مدارس در 15 مهر

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه، همه مدارس کشور از ۱۵ شهریورماه جاری با رعایت شدیدترین پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند، گفت: فاصله دانش آموزان حداقل یک متر و زمان کلاس‌های درسی نیز حداکثر ۳۵ دقیقه خواهد بود.

محسن حاجی میرزایی پنج شنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه سلامت دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها و استمرار آموزش اولویت‌های بسیار مهم ما برای هر تصمیمی است افزود: وقفه در آموزش برای دانش آموزان از نظر روحی و روانی و در آینده برای جامعه مخاطراتی دارد.

وی گفت: از یک هفته قبل مدارس در کشورهای اروپایی و کشورهای جنوب شرقی آسیا بازگشایی شد و وزارت بهداشت در تعامل و ارتباط تنگاتنگ با دیگر کشورها در این زمینه است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ جایگزینی برای آموزش حضوری وجود ندارد افزود:‌ از نظر کیفی نیز آموزش حضوری برتر از دیگر انواع آموزش است.

حاجی میرزایی گفت: با توجه به اینکه وضعیت‌های مختلف از نظر همه گیری بیماری کرونا می‌تواند به سرعت به وضعیت دیگری تبدیل شود، توصیه مسئولان بهداشتی این است که در همه مناطق کشور سخت‌ترین پروتکل‌های بهداشتی در مدارس رعایت شود و ما این کار را انجام می‌دهیم.

فاصله یک متری دانش آموزان و زمان ۳۵ دقیقه ای کلاس های آموزشی

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: بر اساس این پروتکل‌ها فاصله بین دانش آموزان در کلاس‌ها حداقل یک متر و زمان کلاس‌ها حداکثر ۳۵ دقیقه است و فعالیت‌های ورزشی و صبحگاهی متوقف می‌شود.

حاجی میرزایی گفت: بر اساس این پروتکل‌ها رفت و آمد دانش آموزان و زنگ‌های تفریح با فاصله زمانی انجام می‌شود و استفاده از ماسک برای همه کارکنان و دانش آموزان مدارس و معلمان اجباری است و مدارس نیز به طور مرتب ضدعفونی می‌شوند.

وی با بیان اینکه هر جا امکان رعایت این پروتکل‌ها وجود داشته باشد کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود، افزود: ۶۲ درصد مدارس زیر ۱۰۰ دانش آموز، ۳۵ درصد زیر ۳۵ دانش آموز و ۴۳ درصد زیر ۵۰ دانش آموز دارند و می‌توانند کلاس‌ها را روزانه به صورت حضوری برگزار کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: دانش آموزان ۳۸ درصد مدارس کشور بیش از ۱۰۰ نفر هستند که آن‌ها نیز بر اساس مساحت مدرسه و ظرفیت کلاس‌ها بر اساس تصمیم شورای مدارس گروه بندی می‌شوند و در هر روز یک گروه از دانش آموزان در مدارس حاضر می‌شوند.

وی گفت: گروه‌هایی که بر اساس نوبت نمی‌توانند در مدرسه حاضر شوند می‌توانند به وسیله نرم افزار شاد و از طریق فضای مجازی آموزش خود را دنبال کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود:‌ ممکن است هفت تا ۸درصد کلاس‌های درس به ۳ گروه تقسیم شوند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه سال گذشته زمانی که کرونا همه گیر شد دو سوم محتوای درسی آموزش داده شده بود گفت:‌ امسال به دلیل اینکه دانش آموزان با معلم‌ها و روش‌های آموزشی آن‌ها آشنا نیستند، ترجیح ما برگزاری کلاس‌های حضوری است و زمان کلاس‌ها را از ۹۰ دقیقه به ۳۵ دقیقه کاهش داده ایم.

وی افزود:‌ معلمان و دانش آموزان می‌توانند زمانی که مربوط به تمرین یا تکلیف دروس است به صورت غیر حضوری برگزار کنند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه زمان کلاس‌ها نباید بیشتر از ۳۵ دقیقه باشد گفت: در هر شرایطی سخت‌ترین پروتکل‌ها را اعمال و هر هفته وضع مدارس را رصد می‌کنیم.

آقای حاجی میرزایی افزود: به جزء پروتکل‌های وزارت بهداشت در آموزش و پرورش نیز پروتکل‌های را تصویب کرده ایم که بر آن نظارت داریم.

والدین بیش از سال های گذشته درگیر آموزش فرزندان خود شوند

وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه دانش آموزان می‌توانند از سرویس مدارس استفاده کنند گفت: برای استفاده از سرویس نیز دستورالعمل وجود دارد و تعداد دانش آموزان در هر سرویس مشخص است و سرویس مدارس قبل و بعد از حضور دانش آموزان باید ضدعفونی شود.

حاجی میرزایی افزود: البته این مراقبت‌ها نیاز به همکاری خانواده‌ها دارد و توصیه می‌کنیم والدین امسال بیش از گذشته درگیر آموزش فرزندان خود شوند و مواردی که احساس می‌کنند بهداشت در آن‌ها رعایت نمی‌شود به ما تذکر دهند.

وی گفت: هر جا اگر دستورالعمل بهداشتی رعایت نشود و به ما اعلام کنند به سرعت به آن رسیدگی و با آن برخورد می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر در خانواده‌ها فردی مبتلا به کرونا باشد یا دانش آموزی کوچک‌ترین علائمی از سرمایه خوردگی داشته باشد نباید در مدرسه حاضر شود.

حاجی میرزایی گفت: رانندگان سرویس مدارس نیز بر اساس دستورالعمل‌ها کنترل می‌شوند.

وی افزود: مسئولان مدرسه باید حضور دانش آموزان در مواقع زنگ تفریح را مراقبت کنند که دانش آموزان فقط برای هوا خوری وارد حیاط مدرسه شوند و از بازی آن‌ها جلوگیری کنند.

پخش روزانه ۲۲ ساعت برنامه آموزشی برای دانش آموزان

حاجی میرزایی با بیان اینکه ترجیح ما برگزاری حضوری کلاس هاست، اما نگرانی خانواده ها، نگرانی ما نیز است گفت:‌ از طریق شبکه‌های تلویزیونی روزانه ۲۲ ساعت برنامه آموزشی پخش می‌شود و به برنامه اینترنتی شاد نیز قابلیت‌های جدیدی را برای بهبود آموزش اضافه کرده ایم.

وزیر آموزش و پرورش افزود:‌ هیچ اقدامی را بدون همراهی و کنترل کارشناسان وزارت بهداشت انجام نمی‌دهیم.

وی اضافه کرد: به دستور رئیس جمهور اینترنت برای استفاده از برنامه شاد رایگان است و این درگاه به طور کامل ایمنی دارد و هیچکس بدون احراز هویت به جزء مدیر، دانش آموز و معلم نمی‌تواند وارد آن شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه امکان ارتباط زنده صوتی و تصویری در برنامه شاد ایجاد شده است گفت: معلمان می‌توانند با استفاده از این قابلیت با دانش آموزانی که در خانه نیز هستند ارتباط تصویری برقرار کنند و آن‌ها نیز به صورت برخط آموزش ببینند.

وزیر آموزش و پرورش افزود:‌ در برنامه شاد امکان بار گذاری تکالیف دانش آموزان وجود دارد و به معلمان و دانش آموزان صفحه اختصاصی و کارپوشه ارائه شده است که تجربیات خود را با دیگر دانش آموزان و معلمان به اشتراک بگذارند.

بارگذاری محتوای درسی مقاطع تحصیلی اول تا دوازدهم در برنامه شاد

وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهارکرد: همه آموزش محتوای دروس پایه اول تا دوازدهم نیز در برنامه شاد بارگذاری شده و در دسترس معلمان و دانش آموزان است.

حاجی میرزایی افزود: معلمان می‌توانند دانش آموزان را به این آموزش‌ها ارجاع دهند و فقط با دانش آموزان خود رفع اشکال کنند.

وی گفت: همه کار کرده ایم دسترسی به آموزش برای دانش آموزان آسان شود و هیچ کس از آن محروم نشود.

حاجی میرزایی افزود: دانش آموزانی که از تلویزیون آموزش می‌بینند می‌توانند چند روز یکبار به معلم خود مراجعه و رفع اشکال کنند.

وی گفت:‌ در مناطقی که امکان اتصال به اینترنت وجود ندارد، آموزش به وسیله ارائه بسته‌های آموزشی یا از طریق تلویزیون انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اجباری برای استفاده از روش‌های آموزشی وجود ندارد و هر معلم می‌تواند با تشخیص خود نوع آموزش را انتخاب کند.

حاجی میرزایی گفت:‌با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل گفتگوهایی انجام داده ایم و از هفته آینده سیم کارت‌های شاد بین دانش آموزان توزیع می‌شود.

وی افزود: ویژگی این سیم کارت‌ها این است که فقط می‌توانند از برنامه شاد استفاده کنند و برای خانواده‌ها در زمینه حضور فرزندان خود در فضای مجازی امنیت خاطر فراهم می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان مورد نیاز امسال آموزش و پرورش تامین شده اند گفت:‌ معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان و از طریق آزمون استخدامی با معیارهای آموزش و پرورش جذب می‌شوند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مسدود شدن راه‌های متفرقه به جزء آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان برای ورود معلم به آموزش و پرورش تاکید دارند افزود:‌ امسال ۲۰ هزار نفر به وسیله دانشگاه فرهنگیان و از طریق کنکور سراسری و ۲۸ هزار نفر از تحصیل کردگان دانشگاه‌های دیگر که در آزمون استخدامی شرکت کرده اند و یکسال در دانشگاه فرهنگیان آموزش تدریس می‌بینند جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

وی گفت:‌ بر اساس سند تحول آموزش و پرورش معلمان باید با انگیزه باشند و با کیفیت تدریس کنند و تلاش می‌کنیم با تکریم معلمان معیشت و کیفیت آموزشی آن‌ها را بهبود دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی نقش معلمی جایگزین ندارد افزود: قدم‌های خوبی برای معیشت معلمان برداشته و فاصله حقوق بین معلمان و دیگران را پر کرده ایم.

ورود معلمان به آموزش و پرورش فقط از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی

حاجی میرزایی گفت:‌ ۳۱۰ هزار نفر از معلمان شاغل و بازنشسته در طرح مسکن نام نویسی کردند که بر اساس بررسی وزارت راه و شهرسازی ۷۵ درصد آن‌ها مجاز شده اند و برای ۴۳ هزار نفر مکان مشخص شده است.

وی افزود: مسکن برخی از این معلمان تا ۹۰ درصد پیشرفت ساخت دارد و برخی در مرحله قرارداد یا ساخت قرار دارند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از ظرفیت تربیتی آموزش و پرورش استفاده نشده است گفت: در سال‌های گذشته ۱۰ هزار مربی تربیتی جذب آموزش و پرورش شد، اما فقط امسال هشت هزار معلم تربیتی جذب کرده ایم.

حاجی میرزایی افزود: دو رشته تخصصی مربی تربیتی و مشاوره در دانشگاه فرهنگیان ایجاد و ۱۷۷ عنوان آموزشی برای آموزش مربیان تربیتی اضافه کرده ایم.

وی گفت:‌ ۱۰ سال پیش قانونی برای استخدام ۶۰ هزار معلم تصویب شد که تاکنون ۱۱ بار اصلاح شده است و بر اساس آن تاکنون ۱۹۰ هزار نفر استخدام شده اند و حدود ۷۰، ۸۰ هزار نفر باقی مانده اند که موجب فرسودگی و اضطراب برای کسانی شده است که استخدام نیستند.

وزیر آموزش و پرورش افزود:‌ قانون برای آن‌ها حتماً‌ اجرا می‌شود، اما نمی‌خواهیم تعهد جدیدی ایجاد کنیم و مسیر ورود معلمان به آموزش و پرورش فقط از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است.

حاجی میرزایی با تاکید بر اجرای نظام ارزشیابی و لزوم افزایش وزن تربیت از دانش گفت: اعتقاد دارم کنکور را شعاری نمی‌توان حذف کرد، زیرا تاکنون مجلس شورای اسلامی سه قانون تصویب کرده، اما اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: نظام اشتغال و منزلت اجتماعی را به کنکور، لیسانس و فوق لیسانس مرتبط کرده ایم بنابراین نمی‌توان به آسانی کنکور را حذف کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم ۵۰ درصد دانش آموزان را به سمت یادگیری مهارت‌های حرفه‌ای ببریم، زیرا اکنون بسیاری از هنرستان‌های از این محل درآمد دارند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه اطراف آموزش و پرورش اقتصاد ۱۵ هزار میلیارد تومانی در زمینه کمک آموزشی و بسته‌های یادگیری وجود دارد افزود:‌ صاحبان این اقتصاد پیش از آنکه به شعارهای ما در حذف کنکور توجه کنند عمل ما را معیار قرار داده اند.

وی گفت:‌ امسال باید راهنمای تولید بسته‌های یادگیری آماده شود.

 نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم و با مجریان این سند برخورد خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش همچنین در بخش دیگری اظهارکرد: ۱۱۶ هزار مدرسه داریم که مبنای همه اقدامات آن‌ها آموزش و پرورش و سندهای خودمان است و نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم.

حاجی میرزایی گفت: هر کس درباره اجرای سند ۲۰۳۰ به ما گزارشی دهد حتماً با آن برخورد می‌کنیم.

وی افزود: مهدکودک‌ها بهترین جایگاه‌های ساختن رفتار فرزندانمان هستند و دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه بسیار مهم است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه مهد کودک‌ها باید تحت نظارت آموزش و پرورش قرار بگیرند و بر این اساس سازمان بهزیستی همه مهدکودک هایش را به آموزش و پرورش واگذار می‌کند و این کار را با جدیت انجام می‌دهیم.

حاجی میرزایی افزود: ۹ سال است سند تحول آموزش و پرورش ابلاغ شده، اما بهتر بود برخی از کارها به گونه دیگری انجام می‌شد.

وی گفت:‌ نمی‌توانیم از تحقق سند تحول در مدرسه صحبت کنیم، زیرا فعالیت در خور اعتنایی درباره محورهای سند تحول آموزش و پرورش انجام نشده در حالی که این سند بسیار جذاب و راه گشاست.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مجموعه‌ای از خیرین اعلام آمادگی کرده اند که برای مدارس مناطق محروم ماسک تولید کنند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید