امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284678
۱۶۶
۱
۰
نسخه چاپی

چین برنامه‌های خود برای بازگشت نمونه‌های مریخ به زمین را اعلام کرد

چین برنامه‌ های خود برای بازگشت نمونه‌های مریخ به زمین را اعلام کرد

مأموریت آینده «تیان‌ون ۳» (Tianwen-3) سازمان ملی فضایی چین برای بازگشت نمونه‌های مریخ به زمین درحال شکل‌گیری است و اکنون اطلاعات بیشتری از آن مشخص شده است.

براساس گزارش‌های چند رسانه، چین احتمالاً در اوایل سال ۲۰۲۸ از موشک‌های Long March 5 خود برای پرتاب دو دسته وسیله نقلیه به سمت مریخ استفاده می‌کند. ارائه‌هایی که در شبکه اجتماعی چینی Weibo براساس این گزارش منتشر شده است، پهپاد کوچک شبیه به یک هلیکوپتر را همراه با نوعی ربات شش‌پا نشان می‌دهد که در این مأموریت استفاده خواهند شد.

بیانیه چین درباره بازگشت نمونه‌های مریخ به زمین

در این گزارش آمده است:

    «چین ممکن است یک هلیکوپتر و یک ربات ۶‌پا را به مأموریت بازگشت نمونه مریخ خود اضافه کند. بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که بین چین، ایالات متحده و اروپا کدام یک قادر خواهند بود تا برای اولین‌بار بخشی از سیاره سرخ را به زمین برگردانند.»

طبق توضیحات ارائه‌شده، کاوشگر و پرتابگر ترکیبی چین برای فرود روی سطح مریخ، جمع‌آوری و ذخیره ۵۰۰ گرم مواد و سپس پرتاب مجدد به فضا در نظر گرفته شده‌اند. در این مأموریت، وسیله نقلیه فرود و صعود دو مرحله‌ای یک دسته و مدارگرد و فضاپیمای بازگشت به زمان دسته دیگر از ابزارهای سازمان ملی فضایی چین را تشکیل می‌دهند. درهمین‌حال، مدارگرد چین نیز به دور مریخ حرکت خواهد کرد.

پرتابگر دو مرحله‌ای این مأموریت که وزن آن تقریباً ۳۶۰ کیلوگرم است، از یک موشک جامد به‌عنوان مرحله اول و یک پیشران مایع به‌عنوان مرحله فوقانی تشکیل شده است. با کمک بازوی رباتیک مدارگرد، مرحله فوقانی پرتابگر می‌تواند به مدارگرد متصل شود.

براساس اسلایدهای ارائه چینی‌ها، نمونه‌های موردنظر این مأموریت ممکن است با استفاده از یک مته و بازوی رباتیک از عمق حدود ۲ متری زیر سطح مریخ برداشت شود.

  • منبع
  • توزلو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید