امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283558
۱۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

کارگردان هتاک به زنان در تلویزیون طلبکار شد: از ۴ نفر و ۶ رسانه شکایت می‌کنم؛ حرف بدی نزدم

کارگردان هتاک به زنان در تلویزیون طلبکار شد: از ۴ نفر و ۶ رسانه شکایت می‌کنم؛ حرف بدی نزدم

در پی واکنش‌های متعدد به اظهارات ابوالقاسم طالبی در برنامه هفت، این کارگردان سینما گفت: از توهین کنندگان شکایت می‌کنم.

ابوالقاسم طالبی ، نویسنده کارگردان وتهیه کننده تلویزیون و سینما، بعد از صحبت های جنجالی خود در برنامه «هفت» که مقابل بهروز افخمی بیان کرده بود ، عنوان کرد: «از چهار نفر از افرادی که در فضای مجازی، مطالب بی شرمانه ای گفتند و نوشتند شکایت می کنم. همچنین از شش رسانه که آن‌ها به واسطه همین گفتگویم در رسانه ملی که با تیتر دروغ و افترا فضاسازی ایجادکرده اند، شکایت خواهم کرد».

کارگردان سینمای ایران درباره چرایی مطرح کردن نوع واژگان علیه زنان گفت: « من حرف بدی علیه زنان مطرح نکردم. ظاهرا انتظار هزاران جمله ی رکیک از اعضای بعضی انجمن ها، کانون ها و اتحادیه ها طبیعی بوده اما یک واژه پزشکی را از من زشت انگار کرده‌اند لذا بدین وسیله اعلام می‌کنم آری به قول آقای دکتر جبلی بهتر بود واژه دیگری می‌گفتم.

طالبی در برنامه هفت گفته بود :حالا من نمی دانم گفتن این چیزها در آنتن زنده درست است یا نه ؟ فردا تیتر درست می کنند توی روزنامه‌ها... ببینید انگار برخی از زنان سلبریتی ، یائسه شدن را هم تقصیر جمهوری اسلامی می دانند. یعنی ازپنجاه سال می روند بالا ، مثلا روسری‌شان را بر می‌دارند و فحش به جمهوری اسلامی می‌دهند. بابا این یک چیز طبیعی است و برای همه هم هست .شما اگر توی جمهوری اسلامی هم نبودید و توی آمریکا هم بودید همین اتفاق برای‌تان می‌افتاد … حالا چرا فحش به جمهوری اسلامی می‌دهید؟ تا دیروز جوان‌تر بودید، تو بورس‌تر بودید … خب هر کسی یک دورانی دارد. بعد می‌روی عقب و حالا یک جوان دیگر می‌آید. این دیگه فحش دادن ندارد...».

بعد از آن، خانه سینما در بیانیه‌ای با «خارج از عُرف» خواندن اظهارات مطرح شده ، آن را مور نقد قرار داده و از صدا و سیما درخواست کرد تا عذرخواهی کند. همچنین کانون کارگردانان آن را «تاسف برانگیز» توصیف کرد.

سپس رئیس سازمان صدا و سیما هم نسبت به آن سخنان واکنش نشان داد. جبلی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به اظهارات ابوالقاسم طالبی گفت:«ما در فضای غبارآلودی که در ماه‌های اخیر با آن روبرو بودیم، شاهد موضع‌گیری‌های غلطی از سمت برخی چهره‌ها و هنرمندان بودیم که تصورات و تحلیل‌ها و روایت‌های غلط آن‌ها باعث شد این‌ها به عرصه‌ای وارد شوند که شاید بخش زیادی از واقعیت را نتوانستند ببینند و سخنانی بیان کردند که احساسات بخش عمده‌ای از جامعه را جریحه‌دار کرد».

او افزود:« واکنش‌ها به این رفتارها، عکس‌العمل‌ها و کنش‌ها طبیعتاً متفاوت بوده است و آنچه که توسط مهمان و کارشناس برنامه‌ها مطرح می‌شود طبیعتاً موضع و نظر خودشان است.آنچه که باید به آن توجه کرد این است که در فضایی که به مقدس‌ترین مقدسات ما در طول ماه‌های گذشته توهین شده و فتنه‌ای که پشت سر گذاشته‌ایم، طبیعی است که واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هایی صورت بگیرد که البته بعضی از این نظرات با ادبیات بهتری می‌توانست بیان شود. شاید با ادبیات مناسبی بیان نشد اما واکنشی به آن رفتارها و اظهارنظرهایی است که در طول این چند ماه بیان شده بود».

همچنین تهیه‌کننده «هفت» درباره اتفاقی که منجر به خروجی و حرف‌های نامتعارف مهمان برنامه روی آنتن زنده تلویزیون شد، توضیحاتی را عنوان و تاکید کرد که «موضوع برنامه در آن قسمت عِرق ملی بود اما حرف‌های مهمان از جایی به بعد با موضوعی که ما مد نظرمان بود، متفاوت شد و قاعدتا مسوولیت صحبت‌هایی که انجام دادند هم با خودشان است».

محمد تنکانبی تهیه‌کننده برنامه هفت، در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا حرف‌های ابوالقاسم طالبی در این برنامه در چهارچوب استانداردهای تولید و پخش یک برنامه تلویزیونی قرار می‌گیرد؟ اظهار کرد:« موضع برنامه ما از ابتدای جشنواره فجر مشخص بوده است. بر این اساس هر شب به یک سوژه درباره موضوعاتی مثل ژانرهای مغفول یا یکسری موضوعات دیگر مثل بحث اقتباس در سینمای ایران یا بازنمایی پلیس در سینمای ایران و یکسری موضوعات اینچنین بر مبنای جشنواره می‌پردازیم».

وی به قسمت حاشیه‌ساز این برنامه با حضور ابوالقاسم طالبی اشاره کرد و گفت: «در این قسمت سوژه ما عِرق ملی در سینمای ایران بود که بابت آن کار محتوایی انجام شده بود. آقای طالبی هم بر همین مبنا دعوت شده بودند که به حوزه عرق ملی در سینمای ایران بپردازند؛ اما از جایی به بعد جهت صحبت‌های مهمان با موضوعی که مد نظرمان بود، متفاوت شد و این اتفاقی است که در بسیاری از برنامه‌ها رخ می دهد. به هر حال در برنامه موضوعی مشخص می‌شود، مهمانی دعوت می‌شود و در جاهایی دست مهمان و کارشناس بسته نیست. در این برنامه هم آقای طالبی یکسری نکاتی را فرمودند که بر مبنای همین آزادی بیان بوده و قاعدتا صحبت‌هایی که انجام می دهند به کارشناس و مهمان برنامه مربوط است».

او با بیان اینکه این اتفاق سناریویی از قبل چیده شده نبود و مهمان برنامه در لحظه صحبتی را انجام داد، گفت: «این نوع موارد در برنامه «هفت» روال خاصی نیست که بگویم هر سری به دنبال جنجال هستیم؛ چرا که موضوع و محور برنامه ما کاملا مشخص است. آقای طالبی به عنوان فیلمساز صحبت‌هایی را انجام دادند که قطعا اگر لازم باشد خودشان باید پاسخگو باشند؛ چرا که موضوع و فضای برنامه ما کاملا مشخص بود.»

تنکابنی در پایان تاکید کرد:« بحث‌هایی که در برنامه «هفت» با حضور ابوالقاسم طالبی انجام شد، هیچ‌گونه روالی در برنامه های آتی نخواهد داشت».

انتهای پیام

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید