امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278999
۱۰۶۵
۱
۰
نسخه چاپی

کاهش ۴۴ درصدی آب ورودی به سدهای کشور

کاهش ۴۴ درصدی آب ورودی به سدهای کشور

میزان کل حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا تاریخ ۱۳ آذر معادل ۲ میلیارد ۸۴ میلیون مترمکعب بوده که کاهش ۴۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته نشان می­‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) بنا بر اعلام قبلی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر است؛ گرچه سال آبی گذشته (ابتدای مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) هم سالی خشک بود.

تداوم این خشکسالی‌ها اثر سو خود را بر سدهای کشور به عنوان تامین کننده اصلی آب بخش‌های مختلف گذاشته و به نگرانی‌ها درباره تامین آب مورد نیاز دامن زده است.

تازه ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده های آب کشور نشان می‌دهدکه نگرانی‌ها در باره روند مصرف آب و نیز ورودی سدها همچنان تداوم دارد زیرا میزان کل حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا ۱۳ آذر معادل ۲ میلیارد ۸۴ میلیون مترمکعب است که کاهشی معادل ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می­‌دهد.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور در این باره می گوید: با سپری شدن ۷۳ روز از سال آبی، تا ۱۳ آذرماه (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۷ میلیارد و ۶۷ میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی پارسال ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

«فیروز قاسم زاده» خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی، از کل حجم مخزن سدهای مهم کشور به میزان حدود ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب، حدود ۳۵ درصد آب ذخیره شده وجود دارد.

وی افزود : میزان پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده رود، شمیل و نیان و سفید رود در شرایط فعلی حدود ۱۳ تا ۱۸ درصد است. در استان­‌های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی متوسط مخازن طی سال آبی جاری به ترتیب در حدود ۳۸ درصد و ۲۰ درصد است.

به گزارش ایرنا، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) تا ۱۲ آذرماه به ۳۲.۶ میلی‌متر رسیده که این رقم در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته (۵۳.۱ میلی‌متر) کاهش ۳۹ درصدی و در مقایسه با میانگین بلندمدت با حدود ۴۰.۶ میلی‌متر بارندگی، کاهش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بعد از تداوم بارندگی‌ها در هفته‌های اخیر نگاهی به وضعیت بارش مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که در این بازه زمانی استان‌های گیلان با ۴۲۹.۹ میلی‌متر، مازندران با ۲۴۳.۸ میلی‌متر و گلستان بدون تغییر با ۱۰۰.۶ میلی‌متر بارندگی به ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید